Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
AQ170

Billiga båtgrejor...?

Rekommendera Poster

Var ska man handla reservdelar till en volvo penta AQ170 eller båtgrejor överhuvudtaget? Tips på billiga återförsäljare mottages tacksamt... mvh thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Allt som inte är marinspecifikt (det är bara limpan och impellern som är marin för mig) köper jag hos khtrim i skåne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är nog att försöka undvika marinorna. Bara man nämner orden marin eller båt om en vara blir priset det dubbla, Ett rostfritt beslag från byggvaruhuset funkar lika bra som ett rostfritt marinbeslag från marinan. Till en AQ170 (alias: b30) kan man hitta det mesta på skroten eller bildelsfirmor som biltema eller mekonomen. generator, startmotor och bränslepumpar funkar lika bra i båt som bil. Fördelare kan man också föra över från en bilmotor, så länge man tänker på att en båt inte ska ha vaakumklocka och att man måste byta ut alla fjädrar och vikter i fördelaren till maringrejer. Biltema har även startat upp en båtavdelning nu och är definivt värt ett besök. kvaliten är väl kanske inte alltid den bästa, men när det gäller slitningsdelar som offeranoder, impellrar, bälgar och sånt kan man spara många slantar. :-) //Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

bilia är ofta biligare än mekonomen på reservdelar o så tror jag att orginal är bättre än mekonoman o biltema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var hittar jag förbrukningsdelar till en Mercrusier 3,7L, finns det någon motsvarande bilmotor till den som har samma delar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mekonomen var bara ett exempel på en affär för biltillbehör. Kvaliten är också beroende av priset... oftast får man ju vad man betalar för. det är en bedömning man får ta själv. sen blir det ju inte original om du köper bilia delar till din marinmotor heller egentligen... //Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du ex sätter in en vanlig bil generator i båten så åk endast själv i den i så fall! du vill väl inte utsätta några vänner för [RÖD]explotions risken![/RÖD] en [bLÅ]marin generator är gnist säker[/bLÅ]. kolla alltid upp med någon som vet ex båt mekaniker! så du inte riskerar att trampa på säkerheten. bara ett tips. själv har jag fått byta generator på våran aq130, kostade 4709kr men nu har [RÖD]drevia[/RÖD] kampanj pris för 2900kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte kommer ihåg fel så är V6:an baserad på GM block, denna motor fanns i cheva van tex. Fanns i både 3.7l och 3.8l (Senare Penta tror jag) Annars så har Hansen Racing delar till både bil och båt. Min kompis fick värmeproblem med sin Penta V6a när han satte dit en sötvattenskylning, visade sig att vattenpumpen inte hade tillräcklig kapacitet.

Hittade en länk till en tabell över vilka nyare motorer som sitter i vilken bil.

http://media.gm.com/us/powertrain/en/product_services/2007/07truck.htm

Apropå gnistsäkra generatorer så är det säkert bra, men om man har en motorrumsfläkt så tror jag att detta scenario är högst osannolikt vid start och efter start så drar motorn stora mängder luft från motorrummet så ev. farlig bränsledimma får mycket svårt att bildas.

Överslag i tändsystemet är i mina ögon en större risk i så fall.

Om man skall använda en bilmotor i en båt så kan man med fördel använda bilens tändsystem även om vacuumförställningen inte riktigt gör så mycket nytta förutom att ge ett snabbt gassvar (vilket är rätt påtagligt i vår insprutade Ockelbo T17i)

Senast ändrad av plarsa | 06 maj 2007 | 21:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara man nämner orden marin eller båt om en vara blir priset det dubbla, Ett rostfritt beslag från byggvaruhuset funkar lika bra som ett rostfritt marinbeslag från marinan.

Rostfritt räcker inte på västkusten. Där behövs syrafast. Rostfritt från byggvaruhuset räcker för utedetaljer  på hus och likn.

På båt gäller att det klarar 100%ig saltlösning. (när vattnet dunstar blir det mättad saltlake) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det är väl nya klimat-tider nu...så snart du fått lite salt på båten kommer det sannolikt en veckas kraftigt regn och sköljer bort alltihop, sketet galvat är väl snart mer än tillräckligt smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...