Rookie77 1 Postad 25 Maj , 2023 Efter vinterförvaring och sjösättning startar min motor (Mercruiser 3.0 1994) fint men dör vid gas. Har ej krånglat innan. Det jag testat är att ge så mycket gas det går utan att den dör och sedan varva motorn genom att manuellt ge gas via förgasarens gasspjäll. (Filtret borttaget) Motorn varvar då fint och låter som den skall. Slutsatsen jag drar är att motorn får både bränsle och luft som den skall och att det inte är bränslet det är fel på. Borde ju inte vara bränslepumpen heller då förgasaren varvar fint vid öppning/ stängning av gasspjället. Är det gasreglaget som spökar/ kärvar tro? Tacksam för svar och tankar kring detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 25 Maj , 2023 Är det någon skillnad om du ökar gaspådraget fort eller långsamt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 25 Maj , 2023 Att varva motorn med växel i friläge säger för övrigt inget om skicket på bränslepumpen. Det går åt mycket mer bensin när man verkligen kör med full last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie77 1 Postad 25 Maj , 2023 2 minuter sedan skrev Eld-: Är det någon skillnad om du ökar gaspådraget fort eller långsamt? Egentligen inte, men motorn dör om jag inte drar tillbaks gasen snabbt. Gäller dock inte då jag gasar via gasspjället i förgasaren då varvar motorn och låter fint. (Måste dock ha lite gas från början, ej tomgång.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie77 1 Postad 25 Maj , 2023 2 minuter sedan skrev Eld-: Att varva motorn med växel i friläge säger för övrigt inget om skicket på bränslepumpen. Det går åt mycket mer bensin när man verkligen kör med full last. Det köper jag, men tycker bara skillnaden är värd att nämna. Att varva via gasreglaget eller direkt via förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 25 Maj , 2023 (redigerade) En del växelreglage fungerar så att man måste ha växel i för att få full gas via reglaget. (Har jag för mig) Redigerad 25 Maj , 2023 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie77 1 Postad 26 Maj , 2023 13 timmar sedan skrev Rookie77: Det köper jag, men tycker bara skillnaden är värd att nämna. Att varva via gasreglaget eller direkt via förgasaren. Bensin verkar den få så det räcker. Fick tipset av en kollega att det kunde vara accelerationspumpen som hängt sig under vintern. Låter logiskt, så ska kika på det först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 26 Maj , 2023 1 timme sedan skrev Rookie77: Bensin verkar den få så det räcker. Fick tipset av en kollega att det kunde vara accelerationspumpen som hängt sig under vintern. Låter logiskt, så ska kika på det först. Berätta gärna vad det blivit till slut, har också MCM 3.0 så bra att veta vad som kan strula. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Maj , 2023 2023-05-26 vid 12:33 skrev Rookie77: Bensin verkar den få så det räcker. Fick tipset av en kollega att det kunde vara accelerationspumpen som hängt sig under vintern. Låter logiskt, så ska kika på det först. Det var därför jag frågade om hastigheten på gaspådraget. Om den fungerar med långsamt gaspådrag men den dör vid snabbt gaspådrag så är det accelerationspumpen. Om den dör oavsett vilket så får den för lite bränsle (om det nu inte är nägot fel på tändningen förstås). För lite bränsle kan bero på dålig bränslepump eller igensatt förgasare. Jag har för övrigt varit med om att en sprillans ny accelerationspump som ingick i en renoveringssats inte fungerade. Jag fick montera tillbaka den gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Maj , 2023 Om den dör tvärt när du gasar med reglaget men fungerar om du gasar vid förgasaren så måste felet vara elektriskt. Tex dödarkontakten på växelbryggan som är feljusterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie77 1 Postad 28 Maj , 2023 35 minuter sedan skrev Eld-: Om den dör tvärt när du gasar med reglaget men fungerar om du gasar vid förgasaren så måste felet vara elektriskt. Tex dödarkontakten på växelbryggan som är feljusterad. När jag har motorn i neutralt läge och ger gas så motorn varvar precis till det läge där den inte börjar krångla via gasreglaget och sedan varvar motorn genom att öppna och stänga choke spjället för hand med flamskyddet borttaget varvar motorn fint. Skvallrar detta om vad det kan och inte kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Maj , 2023 Är chokespjället stängt? Det ska vara helt öppet om motorn gått några minuter. Om det fortfarande är stängt då så är det fel på den. Har du elektrisk choke eller är den varmluftdriven? (Gör det en sladd eller ett kopparrör till den?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie77 1 Postad 28 Maj , 2023 5 minuter sedan skrev Eld-: Är chokespjället stängt? Det ska vara helt öppet om motorn gått några minuter. Om det fortfarande är stängt då så är det fel på den. Har du elektrisk choke eller är den varmluftdriven? (Gör det en sladd eller ett kopparrör till den?) Elektrisk choke som fungerar, den öppnar sig fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Maj , 2023 5 timmar sedan skrev Rookie77: När jag har motorn i neutralt läge och ger gas så motorn varvar precis till det läge där den inte börjar krångla via gasreglaget och sedan varvar motorn genom att öppna och stänga choke spjället för hand med flamskyddet borttaget varvar motorn fint. Skvallrar detta om vad det kan och inte kan vara? Fast här skrev du att du varvar motorn genom att "öppna och stänga choke spjället". Vad är det du gör egentligen? Prova att köra båten ordentligt med växeln i och återkom sedan om vad som händer. Filma gärna rakt ner i förgasaren med flamskyddet borta om det fortfarande krånglar så att man kan se vad som händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie77 1 Postad 28 Maj , 2023 25 minuter sedan skrev Eld-: Fast här skrev du att du varvar motorn genom att "öppna och stänga choke spjället". Vad är det du gör egentligen? Prova att köra båten ordentligt med växeln i och återkom sedan om vad som händer. Filma gärna rakt ner i förgasaren med flamskyddet borta om det fortfarande krånglar så att man kan se vad som händer. Tidigare var enda sättet att varva motorn ordentligt att ta bort flamskyddet och efter att ha gett lite gas via reglaget öppna och stänga chokespjället. Efter att ha justerat förgasaren idag kan jag nu varva motorn ordentligt igen MEN först efter att jag kopplat ur choken och chokespjället gått igen nästan helt. (Går ej att starta kall så) Något här jag inte förstår mig på helt klart. Tack för att du tar dig tid Eld! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 28 Maj , 2023 Chokespjället ska vara stängt vid kallstart och sedan öppna. Om motorn fortfarande behöver helt eller delvis stängd choke en stund efter start så får motorn för lite bränsle. Då är det sannolikt smuts i förgasaren som hindrar tillräckligt mycket bränsle komma fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rookie77 1 Postad 6 Juni , 2023 2023-05-29 vid 01:12 skrev Eld-: Chokespjället ska vara stängt vid kallstart och sedan öppna. Om motorn fortfarande behöver helt eller delvis stängd choke en stund efter start så får motorn för lite bränsle. Då är det sannolikt smuts i förgasaren som hindrar tillräckligt mycket bränsle komma fram. Tack Eld! Du hade helt rätt, slutade med att jag först startade motorn via extern tank för att utesluta att bränslet blivit dåligt. Sedan kollade jag att det gick ordentligt med bränsle till förgasaren genom att ta bort flamskyddet och koppla bort gasvajern så jag kunde gasa och kolla ned i förgasaren själv. Slutade med att jag tog loss förgasaren, plockade isär den hemma och rengjorde varje litet hål med ståltråd, nål, tandborste och crc förgasarspray. Nu fungerar den fint igen. Skall poängteras att förgasaren gav upp under vinterförvaring utomhus, inget som märktes de sista turerna på hösten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser