raol 2 372 Postad 25 Juli , 2023 1 minut sedan skrev Georg_Ohm: Läckor i dricksvattensystemet avslöjar sig genom att pentrypumpen startar i tid och otid, och det gör den inte. Jo tack! I juni lämnade jag båten några dygn utan att stänga av den pumpen. 80-100 liter vatten försvann under den tiden. Läckan är dock känd, det är ett duschmunstycke i köksdelen, så det ligger alltid nere i vasken så dropparna rinner ut utan problem. Jag hade dock ingen aning om att det läckte sååå snabbt. När pumpen är på brummar den till i ett par sekunder varje minut eller så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 25 Juli , 2023 18 minuter sedan skrev raol: Jo tack! I juni lämnade jag båten några dygn utan att stänga av den pumpen. 80-100 liter vatten försvann under den tiden. Läckan är dock känd, det är ett duschmunstycke i köksdelen, så det ligger alltid nere i vasken så dropparna rinner ut utan problem. Jag hade dock ingen aning om att det läckte sååå snabbt. När pumpen är på brummar den till i ett par sekunder varje minut eller så. Det har vi väl alla mer eller mindre varit med om. Det brukar ju vara en slangklämma som inte är ordentligt åtdragen. Dom slangarna vi vanligtvis använder oss av i dricksvattensystemen ombord har en förmåga att deformeras under slangklämmorna över tid, det är liksom som om materialet flyter under slangklämmans tryck. Men sedan så brukar det ju vara så att pentrypumpen brummar igång när man lagt sig, läst klart sin bok, och precis skall törna in…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 25 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det har vi väl alla mer eller mindre varit med om. Det brukar ju vara en slangklämma som inte är ordentligt åtdragen. Mm, men i detta fallet är det själva duschmunstycket. Det som satt i när vi köpte läckte. Köpte ny och monterade. Nya läcker... Det hela är så lågt prioriterat att jag inte åtgärdat det på tre säsonger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 26 Juli , 2023 11 timmar sedan skrev raol: Mm, men i detta fallet är det själva duschmunstycket. Det som satt i när vi köpte läckte. Köpte ny och monterade. Nya läcker... Det hela är så lågt prioriterat att jag inte åtgärdat det på tre säsonger... Det är nu ingen vidare kvalitet på sådana munstycken egentligen. Man kan ju inte lämna dom trycksatta, den där ventilen i munstycket är ju inte mycket att hänga i granen precis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser