Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
combato

Förgasare som läcker massa bensin -hjälp!

Rekommendera Poster

Har ett problem med min Mariner 50 hk 4-takt -2000- som läcker rejelt med bensin nu när jag provstartade den på land. Körde i ca 1 min och det läcker någonstans bakom översta förgasaren men även upptill ovanför på någon grunka jag inte vet vad det är (bild 1 och 2).

Om motorn är avstängd och jag bara handpumpar in bränsle med den pump som sitter på min bränsleslang så rinner det också ut bränsle. Jag har svårt att se exakt varifrån det kommer så jag försökte lossa alla åtta skruvar (bild 3) för att få loss hela paket med förgasare och luftburk men med alla skruvar borttagna så får jag inte loss paketet. Sitter stenhårt och jag har testat att knacka med träkloss och gummihammare.

Någon som har några bra tips på vägen hur jag hittar läckaget och om det är en bra ide att ta loss allt för att komma in bakom?

Gör jag rätt?

01.jpg.8fc9fc66c2efc7a1f19c9194e9abaaf0.jpg

02.jpg.3040079d0e4924342dcfc60f1c82e7a8.jpg

03.jpg.cd20b493ee706f1c7cd01afb788acbc9.jpg04.jpg.4e207c165b606fa29c5b137d81ffdf58.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är det nålen som inte sluter tätt, så det aldrig blir stopp på inflödet. Har tyvärr inga tips för att få loss.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev combato:

Har ett problem med min Mariner 50 hk 4-takt -2000- som läcker rejelt med bensin nu när jag provstartade den på land. Körde i ca 1 min och det läcker någonstans bakom översta förgasaren men även upptill ovanför på någon grunka jag inte vet vad det är (bild 1 och 2).

Om motorn är avstängd och jag bara handpumpar in bränsle med den pump som sitter på min bränsleslang så rinner det också ut bränsle. Jag har svårt att se exakt varifrån det kommer så jag försökte lossa alla åtta skruvar (bild 3) för att få loss hela paket med förgasare och luftburk men med alla skruvar borttagna så får jag inte loss paketet. Sitter stenhårt och jag har testat att knacka med träkloss och gummihammare.

Någon som har några bra tips på vägen hur jag hittar läckaget och om det är en bra ide att ta loss allt för att komma in bakom?

Gör jag rätt?

01.jpg.8fc9fc66c2efc7a1f19c9194e9abaaf0.jpg

02.jpg.3040079d0e4924342dcfc60f1c82e7a8.jpg

03.jpg.cd20b493ee706f1c7cd01afb788acbc9.jpg04.jpg.4e207c165b606fa29c5b137d81ffdf58.jpg

Jag tror att du är på fel skruvar. Verkar som förgasarna hålls av långa skruvar från andra hållet. En av dom syns till vänster om din text BILD 4. Att förgasaren flödar kan bero på att flottören hängt sig, prova att knacka med en liten hammare. Om flottören hängt sig stänger inte ventilen och bensinen rinner ohejdat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, raol said:

Troligtvis är det nålen som inte sluter tätt, så det aldrig blir stopp på inflödet. Har tyvärr inga tips för att få loss.

Ok, vet du var den sitter så jag kan plocka loss och rengöra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 hour ago, Rascal said:

Jag tror att du är på fel skruvar. Verkar som förgasarna hålls av långa skruvar från andra hållet. En av dom syns till vänster om din text BILD 4. Att förgasaren flödar kan bero på att flottören hängt sig, prova att knacka med en liten hammare. Om flottören hängt sig stänger inte ventilen och bensinen rinner ohejdat.

Gällande bulten till vänster om ”bild 4” texten så tror jag det är bultarna för att sära på förgasarpaketet och luftburken. Kommer bara åt några av dessa och resten sitter på insidan och då måste jag först ha fått loss hela paketet med dom bultar jag markerat på bild 3 om jag förstått det hela rätt.

Vet du var flottören sitter? Tänkte plocka loss/isär denna så jag kan rengöra…

Redigerad av combato

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade precis samma problem med min 5hk Mercury 4-takt från -99 när jag startade säsongen i slutet på mars. Jag öppnade och motionerade flottören lite. Tog aldrig loss nålen men sköljde med lite ren akrylatbensin. Sen skruvade jag ihop allt och det fungerade fint - och gör så än idag. Har nog kört ca 20 timmar.

Jag hittade en guide på youtube att följa. Min motor har ju bara en förgasare, men ser ut ungefär som din. När jag lossat de långa skruvarna som motsvarar de som du har ringat in på bild 3 så fick jag ut förgasaren och kunde skruva isär den med fyra småskruvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev combato:

Gällande bulten till vänster om ”bild 4” texten så tror jag det är bultarna för att sära på förgasarpaketet och luftburken. Kommer bara åt några av dessa och resten sitter på insidan och då måste jag först ha fått loss hela paketet med dom bultar jag markerat på bild 3 om jag förstått det hela rätt.

Vet du var flottören sitter? Tänkte plocka loss/isär denna så jag kan rengöra…

Du hade ju redan provat skruvarna på bild 3 utan resultat! Testa enligt mitt förslag och återkom med resultat. Det är  ju möjligt att luftburken sitter med samma skruvar som förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En (den översta förgasaren) av tre flottörventiler som läcker, eller alla tre?

Min gissning är att det är primern ovanför förgasarna eller en av slangarna till denna som läcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Jag skall försöka få isär det till helgen och lossa dom bultarna som du föreslår @Rascal Det enda svåra med detta är att tre av bultarna sitter på insidan mot motorblocket och dom kommer man inte åt. Får försöka klura på om det går att lösa...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag löst mitt problem.

Fick loss hela paketet genom dom skruvar jag markerat på bild2 + två ytterligare bultar som jag hade missat som gick in i motorblocket.

Efter allt var bortplockat i ett paket kunde jag sedan lossa dom bultarna som som du föreslog @Rascal

Problemet var att i förgasare nr 2 hade styrnålen till flottören eroderat och gick trögt. Rengjorda denna och övriga förgasare. Nu fungerar allt bra igen!

96749303-165F-45B4-8AD7-6E2700BCC081.jpeg

8CDA00EA-95F8-4129-A4E4-676ED7C30BB2.jpeg

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En eloge till att du återkopplar. Andra som får liknande problem i framtiden och genom sökning hittar din tråd kan då också läsa om hur problemet löstes 🙂

Och grattis till att ha löst det. Nu är du dessutom några erfarenheter och kunskaper rikare. Förutom den goa känslan att ha fixat det själv.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...