Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
drdrain

Mercruiser 3.0 värmeproblem

Rekommendera Poster

Förra säsongen så märkte jag av rök strax efter att jag lämnat bryggan, stängde av och bärgades tillbaka, försökte starta bara för att lägga till, men den var väldigt svår att starta just då, så drog mig in till bryggan.
Gick ner senare på kvällen då startade den fint, lät den gå en stund märkte inte av att värmen steg onaturligt högt, så bestämde mig då dagen efter att ta en sväng i närheten av bryggan för att se om nåt skulle hända.
Var inga problem när jag tuffade iväg, ökade upp till kanske 7-10 knop inget konstigt med tempen heller, men när jag drog på upp i plan så drog tempen direkt upp för högt så släppte av och tuffade in till bryggan och tog upp båten.
Hade problem med att lyfta drevet när den var uppe på trailer och märkte sen att jag hade hydralolja i båten ( röd )
Började med att byta impeller och såg direkt att hela impellerhuset såg ut att vara helt brandskadat ?
Ena hydralslangen till drevlyften hade bränt hål på så den måste legat så nära avgasknäet som då antagligen blivit brännhett.
Min fråga är då, är det troligen avgasknäet som behöver bytas eller kan det vara så att även avgaslimpan måste bytas den med ?

Avgasknäet blev aldrig så varm när den stod på tongång då kunde jag ta på den utan att bränna mig.
Hydralslangen går ju att skarva i värsta fall då den verkar hyfsat knepig att komma åt under/bakom motorn i motorrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provat det enklaste att se att termostaten öppnar så inte det heller.
Hur kan man testa mera för felsöka det utan att byta del för del.
vattenpump ( sjövatten ), avgasknä, och limpa ?
Nån som har nåt bra tips på hur vi ska söka felet vidare ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om impellerhuset såg brandskadat ut - suger den vatten? Kan ju vara så enkelt som att den inte tar in och pumpar vatten. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev gusvo085:

Om impellerhuset såg brandskadat ut - suger den vatten? Kan ju vara så enkelt som att den inte tar in och pumpar vatten. 

Skulle kunna vara så, men borde den då inte bli väldigt varm även på tomgång ? innan man började gasa på så stack aldrig tempen upp utan först då märkte jag att tempen stack iväg direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, rimligen men på tomgång tar det rätt länge innan det blir varmt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...