Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Tofriis

Iwinch - med vilket verktyg?

Rekommendera Poster

På temat göra seglingen lättare funderar jag på Iwinch, en sån som man vanligen sätter i en skruvdragare och winchar elektriskt med dess hjälp. Har en skruvdragare men för klen, så funderar alternativ till att köpa ny skruvdragare. Vilket elverktyg är egenrligen mest lämpat för Iwinch? Strakt, inte för tungt och bra utformat... 

Det jag kommer på är ett elektriskt spärrskaft. Lägre mer passande varvtal och oftast högre moment, tex detta från DeWalt

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/batteridrivna-verktyg/sparrskaft-/dewalt-dcf512n-xj-sparrskaft-utan-batteri-och-laddare-3105818?channable=00a9e8736b75003331303538313856&VAT=1&gclid=CjwKCAjwpayjBhAnEiwA-7ena0ksCW53En7EJgNzGj_Tatw58VfJ9kXm-7eE_AYi-Ys1sm5xbtqjYhoCg-cQAvD_BwE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat med skruvdragare. Funkar rent tekniskt, men livsfarligt! Väldigt lätt att få kraftiga vridningar som gör väldigt ont i handleder och axlar, och tappar man greppet slår skruvdragaren runt på ett våldsamt sätt som säkert kan krossa tunna ben i händer och underarmar. Jag avråder starkt!

Med sånt där elektriskt spärrskaft kanske det funkar bättre. Se bara till att inte ha nån del av kroppen, särskilt ansiktet och bålen, i "svingområdet", för då kan det gå jäkligt illa!

• Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min sambo har dåliga erfarenheter av starka skruvdragare vilket förra året vilket slutade med stukad handled och skruvdragare i sjön, så vi är medvetna om risken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan skrev Tofriis:

Min sambo har dåliga erfarenheter av starka skruvdragare vilket förra året vilket slutade med stukad handled och skruvdragare i sjön, så vi är medvetna om risken...

Fast slutsatsen blev alltså…

1 timme sedan skrev Tofriis:

På temat göra seglingen lättare funderar jag på Iwinch…

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köra med en dylik. Sannolikt är snarare problemet att båten har för små winchar; jag kom över ett begagnat par 42:or till billig peng och ersatte de gamla 16 som satt där innan på min 27-fotare. Det är inte alls jobbigt att skota längre…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast slutsatsen blev alltså…

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köra med en dylik. Sannolikt är snarare problemet att båten har för små winchar; jag kom över ett begagnat par 42:or till billig peng och ersatte de gamla 16 som satt där innan på min 27-fotare. Det är inte alls jobbigt att skota längre…

Jo, men i situationen förra året var situationen helt annorlunda med en skruv i ett besvärligt läge vid montering av peke...

Tycker ändå jag läst positiva recensioner både av Iwinch och dedikerade elektriska winchhandtag, men du har såklart en poäng. Det är främst vid hissning av storseglet jag tänker att den skulle komma till användning, men en större winch vore ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skaffade den också framför allt för storfallet. Jag var sämre i ryggen då. Visst kan man veva upp det, men med en lätt utväxling kan det ta flera minuter om man redan behöver vara varsam med ryggen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tipsa om spärrblock. Gör skotningen mycket lättare och framförallt om man fortfarande vill jobba med vinschar att lägga på tampen runt vinschen som annars kan vara ett helt äventyr för små barn (och kvinnor) i hård vind.

Med spärrblock till både genua och spinnaker kan jag nästan segla utan vinschar idag.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...