Olleman82 113 Postad 22 Maj , 2023 I helgen slutade generatorn helt plötsligt att ladda under färd tillbaka till hemmahamn. I samma veva började varvräknaren bete sig konstigt och lampan för kylarvattnet att lysa. Efter kontroll så satt remmar fint och allt snurrade som det ska. Kylvattentempen låg stabilt så det kändes OK att köra till hemmahamn. Väl hemma så mätte jag direkt på generatorn - ingen laddning alls. Testade att strömsätta D+ som direkt från batteriet enligt ett tips jag fick, ingen skillnad. Nu är generatorn ur och det är en ISKRA 14V 70A (kan det vara original tro?) men såklart får jag inte ur en av pinnbultarna där mutterfattningen börjat rundas så jag har inte kunnat kolla kolen ännu. Funderar på om jag ändå skulle byta generatorn, den har varit med om mycket och har redigt med rost och korrossion på sig. Men vad ska man byta till? Om jag förstår det rätt så räcker det inte med att generatorn jag byter till har varvtalsräknare utan den måste också avge samma mängd pulser som instrumenten är kalibrerade för. Någon som kan reda ut det här åt mig och kanske tipsa om vettig ersättningsgenerator? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 250 Postad 22 Maj , 2023 I min fd AD41 satt original en Valeo generator enligt bild. Heter Paris-Rhone i vissa äldre versioner. Fanns Bosch också original vill jag minnas, det var favorit generatorn då. Det du beskriver verkar innebära tid för byte av regulator. Överst på generator bilden. Inte dyr i piratvärlden. Tyvärr känner jag inte till ISKRA:s generatorer men det går säkert att googla fram reservdelar. Kan vara någon tidigare ägare som bytt din generator för jakt på fler ampere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Maj , 2023 (redigerade) Olssons i Ellös, eller Olsson parts, som dom numera heter har några olika generatorer till bra priser. Det är inga originaldelar, utan dom passar till diverse motorer både i båtar och på land. Den generatorn du skall ha skall ha en anslutning för varvräknare, den anslutningen heter ”W”. Jag har litet svårt att tänka mig att den icke likriktade spänningen eller frekvensen från W skulle skilja sig åt på olika generatorer, men det den gör…. (Frekvensen ändras med varvtalet, det är det varvräknaren räknar på). Du har nu en generator på 70 ampere, mindre skall du inte ha. Sedan beror det ju på hur många förbrukare du har under gång och/eller hur stor din batteribank är. Men det har ju konstaterats hör på forumet några gånger att man sällan behöver ta i utan kan nöja sig med generatorer som teoretiskt kan lämna 50-75 A. Sedan tycks priserna skena iväg med kraftigare generatorer. Det är ju klart att man kan reparera generatorer, eller lämna in dem för renovering, med garanti. Men med tanke på vad dom kostar hos exempelvis Olssons så är det knappast lönt. Och original från VP är oförskämt dyra. Redigerad 22 Maj , 2023 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 23 Maj , 2023 14 timmar sedan skrev NW355: I min fd AD41 satt original en Valeo generator enligt bild. Heter Paris-Rhone i vissa äldre versioner. Fanns Bosch också original vill jag minnas, det var favorit generatorn då. Det du beskriver verkar innebära tid för byte av regulator. Överst på generator bilden. Inte dyr i piratvärlden. Tyvärr känner jag inte till ISKRA:s generatorer men det går säkert att googla fram reservdelar. Kan vara någon tidigare ägare som bytt din generator för jakt på fler ampere. Tack för din input. Ska i alla fall ge generatorn ett försök till reparation och då ska jag kolla extra på regulatorn. 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Olssons i Ellös, eller Olsson parts, som dom numera heter har några olika generatorer till bra priser. Det är inga originaldelar, utan dom passar till diverse motorer både i båtar och på land. Den generatorn du skall ha skall ha en anslutning för varvräknare, den anslutningen heter ”W”. Jag har litet svårt att tänka mig att den icke likriktade spänningen eller frekvensen från W skulle skilja sig åt på olika generatorer, men det den gör…. (Frekvensen ändras med varvtalet, det är det varvräknaren räknar på). Du har nu en generator på 70 ampere, mindre skall du inte ha. Sedan beror det ju på hur många förbrukare du har under gång och/eller hur stor din batteribank är. Men det har ju konstaterats hör på forumet några gånger att man sällan behöver ta i utan kan nöja sig med generatorer som teoretiskt kan lämna 50-75 A. Sedan tycks priserna skena iväg med kraftigare generatorer. Det är ju klart att man kan reparera generatorer, eller lämna in dem för renovering, med garanti. Men med tanke på vad dom kostar hos exempelvis Olssons så är det knappast lönt. Och original från VP är oförskämt dyra. Tack, ska kolla med Olssons, fick annars tipset om startmotor.se, de har en 70A för 2195kr. Faktum är att den ISKRA jag har kan jag också få tag på via Tyskland för typ 2200kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 23 Maj , 2023 @Georg_Ohm har du någon erfarenhet av kvalitén på deras generatorer på Olssons? Det var ju ett riktigt bra pris för en 70A generator! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 23 Maj , 2023 (redigerade) Minst lika bra som Volvo-Pentas original. Handen på hjärtat är jag ju ingen specialist att bedöma kvalitet, men den ser bra ut, funkar bra och lämnar ström enligt specifikationen. Olsson vill ju inte ha reklammationer, båtägarna är måhända en liten kundkrets hos dom, det dom säljer mycket av är underhålls- och reservdelar till jodbrukstraktorer och entreprenadmaskiner. Många delar är ju gemensamma på sådana maskiner och på marindieselmotorer. Jag har även köpt diverse filter och packningsatser till min KAD43 av den firman. Men bälgar köper jag original. Dom är jättesnabba på att leverera också. Redigerad 23 Maj , 2023 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 24 Maj , 2023 En fundering till. Jag ska byta plusmatningskabeln fram till generatorn för den såg trött ut och jag tror heller inte att den är grov nog för 70A generatorn. Det är eländigt trångt runt motorn och nuvarande kabel försvinner bort i någon typ av skyddsslang som knappast huserar en så mycket grövre kabel. Minusmatningskabeln går däremot inte i en skyddsslang men ligger på den något mer "luftiga" delen av motorn. Vad bör jag skydda kabeln med så länge den dras längs med motorn? Skyddstrumpa, skyddsslang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 24 Maj , 2023 39 minuter sedan skrev Olleman82: En fundering till. Jag ska byta plusmatningskabeln fram till generatorn för den såg trött ut och jag tror heller inte att den är grov nog för 70A generatorn. Det är eländigt trångt runt motorn och nuvarande kabel försvinner bort i någon typ av skyddsslang som knappast huserar en så mycket grövre kabel. Minusmatningskabeln går däremot inte i en skyddsslang men ligger på den något mer "luftiga" delen av motorn. Vad bör jag skydda kabeln med så länge den dras längs med motorn? Skyddstrumpa, skyddsslang? Du kan ju i princip skydda den genom att dra den i vilken slang som helst. Jag brukar använda Biltemas flexislang, eller vad den heter, den finn i tre olika dimensioner, dessutom har dom en flätad ”strumpa” att dra kablar i. Följ denna länken! Jag håller ju också på emellanåt med museala spårgående lokaltrafikfordon, där händer det ofta att vi drar kablar för 750 volt, likspänning, i vattenslang, ja litet finare rödbrun slang av gummi. Det fungerar utmärkt, ävensom det kan gå åt en del talk eller vaselin, tryckluft och svårdomar då det kan bli trångt inuti slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 24 Maj , 2023 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Du kan ju i princip skydda den genom att dra den i vilken slang som helst. Jag brukar använda Biltemas flexislang, eller vad den heter, den finn i tre olika dimensioner, dessutom har dom en flätad ”strumpa” att dra kablar i. Följ denna länken! Jag håller ju också på emellanåt med museala spårgående lokaltrafikfordon, där händer det ofta att vi drar kablar för 750 volt, likspänning, i vattenslang, ja litet finare rödbrun slang av gummi. Det fungerar utmärkt, ävensom det kan gå åt en del talk eller vaselin, tryckluft och svårdomar då det kan bli trångt inuti slangen. Perfekt, tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser