vizual54 8 Postad 21 Maj , 2023 (redigerade) Skulle byta offeranoden på drevet idag men blev lite konfunderad efter jag tagit bort fiskelinsskäraren och anoden. Den packningen ser ju inte nåt vidare ut. Ser dock inget oljeläckage, men kanske är värt att provtrycka huset i alla fall eller är det bara att byta? Är det svårt att byta själv? Går det att göra utan att montera ner hela drevet? Måste lagret pressas ut först för att komma åt packboxen? Redigerad 21 Maj , 2023 av vizual54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad 21 Maj , 2023 (redigerade) Jag tittade på detta för några år sedan på ett 110S-drev och det verkade inte särskilt komplicerat. Det fanns bra anvisningar på nätet och det gör det säkert för 120S också. Redigerad 21 Maj , 2023 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 21 Maj , 2023 Hej. Det är mer komplicerat på ett 120-drev. Tätningarna pressas ur inåt med ett spec.verktyg och då följer lagerbanan med. Tätningarna och lagerbanan med shims bör också monteras tillbaka med spec.verktyg. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vizual54 8 Postad 22 Maj , 2023 Tack för svar. Har hittat en servicemanual på hur man gör. mycket riktigt så måste lagerbana pressas ut tillsammans med tätningarna. ska tydligen vara två stycken en för att täta inifrån och den andra utifrån. Antar att ”specialverktyget” inte är annat än en presshylsa av rätt diameter. Oftast brukar man klara sig med en hylsa. Det kan vara mothållet som kan vara lite lurigt i detta fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable2 0 Postad 22 Maj , 2023 det är riktigt simpelt att byta de packboxarna.. allt som behövs är en hylsa som passar och en gummiklubba. håll koll på shimsen så du får dit rätt antal och på rätt ställe. mothållet får du om du sätter det på två brädbitar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vizual54 8 Postad 24 Maj , 2023 Då var drevet isär. Gick ju mycket smidigare än jag trott. Fick tillverka en slädhammare av en M16 gängstång, elrör och använda propellern som vikt. Verkar som det varit en del vatten i drevet då det är rostfläckar på axeln. Tyvärr är det också lite spår i axeln efter packningen. Vet inte hur mycket det gör. Kanske går att putsa ner med smärgelduk. Att pressa ut packningarna och lagerbanan till kullagret gick ju som en dans. Kan säga att diametern på presshylsan som behövdes är exakt samma för att pressa ur bakre hjullagren på en Renault Clio 3 Aktre packboxen var riktigt risig, klämfjädern var helt sönderrostad och den var sprucken på flera ställen. Får tyvärr inte ladda upp fler bilder så det blir ingen bild på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 24 Maj , 2023 6 minuter sedan skrev vizual54: Då var drevet isär. Gick ju mycket smidigare än jag trott. Fick tillverka en slädhammare av en M16 gängstång, elrör och använda propellern som vikt. Verkar som det varit en del vatten i drevet då det är rostfläckar på axeln. Tyvärr är det också lite spår i axeln efter packningen. Vet inte hur mycket det gör. Kanske går att putsa ner med smärgelduk. Att pressa ut packningarna och lagerbanan till kullagret gick ju som en dans. Kan säga att diametern på presshylsan som behövdes är exakt samma för att pressa ur bakre hjullagren på en Renault Clio 3 Aktre packboxen var riktigt risig, klämfjädern var helt sönderrostad och den var sprucken på flera ställen. Får tyvärr inte ladda upp fler bilder så det blir ingen bild på den. Kolla så att du får en rostfri fjäder i den nya packboxen som det ska vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vizual54 8 Postad 24 Maj , 2023 (redigerade) SKF speedi-sleeve https://www.skf.com/binaries/pub12/Images/0901d1968028ef33-11337_2-EN-SKF-Speedi-Sleeve_tcm_12-128020.pdf verkar ju kunna vara en räddare i nöden. Redigerad 24 Maj , 2023 av vizual54 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vizual54 8 Postad 24 Maj , 2023 7 minutes ago, Rascal said: Kolla så att du får en rostfri fjäder i den nya packboxen som det ska vara. Blir med största sannolikhet en beställning av detta kittet. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=903-918-923&sok=&id=5201 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 24 Maj , 2023 11 minuter sedan skrev vizual54: SKF speedi-sleeve https://www.skf.com/binaries/pub12/Images/0901d1968028ef33-11337_2-EN-SKF-Speedi-Sleeve_tcm_12-128020.pdf verkar ju kunna vara en räddare i nöden. Använde sådan när jag renoverade axeln för ca 8 år sedan. Kostade då 650 kr. Tur att jag kunde köpa för företagsrabatt 50% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vizual54 8 Postad 25 Maj , 2023 (redigerade) I brist på svarv fick det bli en annan lösning Körde med 150k smärgelduk och sedan lite finare slippapper lite försiktigt för att se om jag kunde få spåret att bli lite mindre. Verkar vara ca 0.1 mm djupt efter mätning med skjutmått. Blev ingen större skillnad efter slipningen, möjligen lite mjukare kanter. Vad tror ni, kan man låta det och sätta ihop allt med nya packningar. Eller bör man sätta dit en speedi-sleeve? Ni som använt dem, har nu kört den vanliga varianten? https://www.kullagret.com/product/sl-32-99128-speedi-sleeve Redigerad 25 Maj , 2023 av vizual54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 25 Maj , 2023 43 minuter sedan skrev vizual54: I brist på svarv fick det bli en annan lösning Körde med 150k smärgelduk och sedan lite finare slippapper lite försiktigt för att se om jag kunde få spåret att bli lite mindre. Verkar vara ca 0.1 mm djupt efter mätning med skjutmått. Blev ingen större skillnad efter slipningen, möjligen lite mjukare kanter. Vad tror ni, kan man låta det och sätta ihop allt med nya packningar. Eller bör man sätta dit en speedi-sleeve? Ni som använt dem, har nu kört den vanliga varianten? https://www.kullagret.com/product/sl-32-99128-speedi-sleeve Har du kollat att lagren är friska? Ser tveksamt ut på bild. Packboxar finns att få med olika djup, så att tätläppen kommer på en ny plats och inte på samma ställe som den gamla nötningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vizual54 8 Postad 26 Maj , 2023 (redigerade) 22 hours ago, Rascal said: Har du kollat att lagren är friska? Ser tveksamt ut på bild. Packboxar finns att få med olika djup, så att tätläppen kommer på en ny plats och inte på samma ställe som den gamla nötningen. Ja, det verkar faktiskt ok. Känns som det löper jämt och fint utan några hack eller ojämnheter. Trodde det främre skulle vara helt kört när jag såg det först. Ska kolla lagerbanan i morrn när jag är ute vid båten. Har redan beställt packningarna jag länkade till ovan. Får kolla I höst om det blivit något vatten i oljan. I så fall får det bli en speedi-sleeve. Redigerad 26 Maj , 2023 av vizual54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser