Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025
Gäst Pez

Till er med VRO erfarenheter.

Rekommendera Poster

Gäst Pez

Hej. Har en 90 hk Johnson VRO som börjat gå dåligt, ojämnt som satan och tappat fart på sistone Var i kontakt med en verkstad som sade att det kunde bero på VRO pumpen, vet själv att pumpen är ett vanligt problem men ni som har/haft problem med den har ni upplevt samma sak? Är det svårt att koppla bort den själv då man måste byta pumpen mot en vanlig bensin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst janne

har en johnsson 120 hk-91.som betedde sig så och slutligen gick den inte alls. jag tog isär pumpen och upptäckte att pump axeln som sitter mellan membranen hade slitits lös så ena membranet hade gått sönder. jag bytte membranet och satte dit en ny pumpaxel och då gick den som den skulle. var bara noga med att först skruva ihop Blandsidans (där bränslet och oljan blandas)(den mindre halvan) före vakummembranet (den större halvan)för det kan vara svårt annars att få tätt och se till att du få den lilla oljeringen som sitter på oljesidan på plats för annars så funkar det inte OBS lufta pumpen innan du startar.detta gör du genom att skruva lös den lilla elektronik-mojängen som sitter på blandsidan när du lossat den lite grann är det bara att trycka på bensinblåsan som sitter på trycktanken.tryck även på oljeblåsan och skruva sen åt skruvarna och prova en gång till att trycka lite lätt på blåsorna för att därigenom försäkra dig om att det är tätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig haft problem med VRO´n på min Johnson 115, -91a. Har fått uppfattningen att folk alltid säger att det är VRO´n som är kass bara för att de tror att den är kass för att de hört att den kan krångla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inte svårt att ta bort. Plugga den bara och koppla bor nivå summern sen är det bara att åka. Utan att oroa sig på den / mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen är du en lucky en...eller så återkommer du inom kort med frågor angående renovering....passa på o fiska ordentligt nu medan du ligger på tursidan! *s*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej hadde en johnson 40 hk 87 i 10 år med vro funkande klockrent i alla år. låter som jag haft tur med det systemet ????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... detta eviga tugg om VRO, också jag har haft en Evinrude 70 hk -89 med VRO, även den funkade utan några som helst problem... Men, för att återgå till trådens ursprungsfråga; kolla med närmsta marina/leg. återförsäljare för åtgärd, är ju aldrig kul med motor-ras... //SJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lotter grabbar...köp lotter för tusan....*s* Nä skämt åsido...klart att inte alla VRO motorer går sönder, men många av dom.Den här frågan har ju varit uppe så många ggr i forumet nu att det kanske är bättre för VRO ägarna att söka på VRO nästa gång. Det är ju bara ett tips från oss andra att skippa den där pumpen i rent säkerhetssyfte för att undvika motorhaveri vilket kan bli en dyr historia....kan väl säga så här att min VRO motor 70 hk Evinrude-91fungerade utmärkt fram till att den skar ihop...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pez

Kan tilläga att min snurra är från 84 och har inte tidigare haft problem med vro:n och jag har köpt lotter men inte f-n har jag vunnit för det :roll: Hursomhelst ska båten in om en vecka eller två så får dom gubbarna säga vad det är för fel på den och återkommer med svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Kort fråga till er som kopplat bort summern men behållit VRO-funktionen, min larmar kontinuerligt (dvs för överhettning vilket inte är sant...9.gif)

När jag kopplar bort den berömda svarta kabeln på baksidan av blocket störs jag inte längre av summern men motorn går inte att stänga av, dvs reagerar inte på frånslagen tändning. Tips någon?

Johnson 60hp 83:a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är en VRO pump för ngt? Är det den som blandar oljan med bensinen? Jag har en Yamaha 100 VPRO , är det ngn som vet va e skillnaden på en vanlig 100 och en 100 VPRO. /Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rizz

Det är inte alls svårt att plocka loss VRO pumpen. bara att skruva loss den och plugga hålet som går in i vevhuset och köpa en bensinpump och dra nya slangar. Men plocka inte loss summer sladden utan kolla om ni kan koppla ihop sladdarna som ska kolla oljenivån annars så tjuter den inte vid överhettning heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...