Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Georg_Ohm

I år fem knop snabbare.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Någon kanske vågar sig på en förklaring….

Hittills denna säsongen är det plus fem knop.

Sjutton knop vid tvåtusenfemhunda varv per minut , i början av förra säsongen var det sjutton knop vid tretusen-tretusenetthundra varv per minut.

Istortsett är båten ungefär fem knop snabbare i mellanregistret och vid högre varv än vad den var förre våren och försommaren.

Det jag gjorde i vintras var ju att åtgärda en läcka i oljekylen och byta några packningar och O-ringer, inga åtgärder på själva motorn. Jag rensade ju både oljekylaren och värmeväxlaren från en litet geleartat saltblandat slem och ett fåtal snäckskal. Detta borde ju inte ha någon påverkan på motorns effekt.
Jag rensade ju avgasknät genom att blästra bort litet sot och litet rost, men inte så mycket. 
Jag har inte bytt propellrar, samma bottenfärg, men iofs en för mig ny färg på drevet, men inte ens det borde ha någon påverkan då ytan är långt ifrån slät, många olika lager med färg.

Undrar vad detta kan bero på?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju konstigt, båten borde ju inte gå snabbare vid givet varvtal i år än förra året. Kan det vara något med varvtallmätaren?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev No_jah:

Det låter ju konstigt, båten borde ju inte gå snabbare vid givet varvtal i år än förra året. Kan det vara något med varvtallmätaren?

Jag tror inte det, men spelar ingen roll då den går fem knop snabbare även på maxvarv. Och det gäller både enligt fart över grund och fart genom vattnet, alltså både GPS-loggarna, tre stycken, och paddelhjulsloggen visar högre hastighet. Vid fel på varvräknaren skulle ju den även visa fel vid tomgång, kan jag ju tycka, och det varvtalet är detsamma, 750rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror inte det, men spelar ingen roll då den går fem knop snabbare även på maxvarv. Och det gäller både enligt fart över grund och fart genom vattnet, alltså både GPS-loggarna, tre stycken, och paddelhjulsloggen visar högre hastighet. Vid fel på varvräknaren skulle ju den även visa fel vid tomgång, kan jag ju tycka, och det varvtalet är detsamma, 750rpm.

Ok, då måste det ju nästan varit något som slirat tidigare, så att propellern roterar snabbare nu än tidigare år. För det är väl inte så att båten är väldigt mycket lättare i år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske tio kilo lättare då jag rensat ut en del saker. Å andra sidan har en del nya grejer tillkommit.

Dieseltankarna är fulla, och det har inte vart någon skillnad om vattentankarna varit fulla eller tomma.

Jag och en kompis hjälpte en tredje kompis att tömma en lokal på Styrsö. Vi hade lastat ombord saker som uppskattningsvis vägde 100kg, båten låg tungt i vattnet akterut, men när den väl kom ut ur hamnen märkets ingen skillnad.

Det skulle väl vara den där avgaskröken, som jag sotade… men jag tycker inte att det borde vara så enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist kan väl motorn gå bättre efter du sotade avgaskröken, men det är ju fortfarande varvtalet på propellern som i princip bestämmer hastigheten, och propellerns vartal bestäms ju av motorns varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre energiinnehåll i dieseln än förra säsongen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Jorgen01:

Bättre energiinnehåll i dieseln än förra säsongen?

Inte ens det… jag fyllde upp tankarna samma dag som jag skulle torrsätta.

Bra med fulla tankar, och jag trodde väl inte att dieseln skulle bli billigare precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Inte ens det… jag fyllde upp tankarna samma dag som jag skulle torrsätta.

Bra med fulla tankar, och jag trodde väl inte att dieseln skulle bli billigare precis.

Spelar ingen roll vad energiinnehållet är. Om det gick skulle du kunna köra på nitrometan utan att det skulle påverka. Detta så länge vi pratar om varvtal och inte läge på gasreglaget. Det enda som påverkar är om något, som föreslagits, skulle slirat men det tror jag vi kan utesluta. Då återstår att båten av någon anledning går lättare i vattnet. Hade det varit tvärt om kunde skada på propellern eller  propellrarna kunnat räknas in som en påverkansfaktor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurigt, har du kört med handbromsen åtdragen innan kanske?
;-)

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ju inte kollat just handbromsen, men det brukar ju lysa en kontrollampa om ma; glömt den?

Jag lastade ju ur en massa prylar som låg i båten, men som sagts, lagt i en del nya. Sedan då när vi transporterade en massa saker till fastlandet gick båten lika snabbt. Kollade den andra varvräknarn vid den yttre styrplatsen, och den visar samma varvtal som den vid den inre styrplatsen. Likadant är det med den båda displayerna till loggarna.

Generatorn är utbytt, jagren i den gamla var slut, men inte värre än att man kan vrida runt den för hand. Så det borde nu då vara avganskröken som jag fixade till.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en gång en varvräknare som visade rätt på tomgång. I planingsfart visade den ungefär 500 varv mer än normalt. Skapade en del funderande varför jag behövde så högt varvtal jämfört med innan. Fast då var toppfarten oförändrad. Bara högre varvtal. Så slutsatsen blev att varvräknaren hade fått fnatt. Efter rengöring av anslutningar visade den rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så det borde nu då vara avganskröken som jag fixade till.

 

Kan du utveckla hur en fixad avgaskrök kan påverka propellerstigning och/eller slip. Vi pratar ju om varvtal kontra fart. Min båt gör 6 knop vid 1800 varv vid sjösättning och första turen till bryggan. Sedan stiger nödvändigt varvtal för 6 knop under säsongen för att sluta på ca 2500 vid upptagning. Ingen bottenfärg men sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har ju inte kollat just handbromsen, men det brukar ju lysa en kontrollampa om ma; glömt den?

Jag lastade ju ur en massa prylar som låg i båten, men som sagts, lagt i en del nya. Sedan då när vi transporterade en massa saker till fastlandet gick båten lika snabbt. Kollade den andra varvräknarn vid den yttre styrplatsen, och den visar samma varvtal som den vid den inre styrplatsen. Likadant är det med den båda displayerna till loggarna.

Generatorn är utbytt, jagren i den gamla var slut, men inte värre än att man kan vrida runt den för hand. Så det borde nu då vara avganskröken som jag fixade till.

 

Du kan ju omöjligt få högre hastighet vid givet varvtal oavsett om avgaskröken är igensotad eller ej. Hastigheten bör ju vara den samma vid ett visst propellervartal oavset hur illa eller bra motorn går, om skrov och propeller är likvärdigt? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev excel319:

Kan du utveckla hur en fixad avgaskrök kan påverka propellerstigning och/eller slip. Vi pratar ju om varvtal kontra fart. Min båt gör 6 knop vid 1800 varv vid sjösättning och första turen till bryggan. Sedan stiger nödvändigt varvtal för 6 knop under säsongen för att sluta på ca 2500 vid upptagning. Ingen bottenfärg men sötvatten.

 

7 minuter sedan skrev No_jah:

Du kan ju omöjligt få högre hastighet vid givet varvtal oavsett om avgaskröken är igensotad eller ej. Hastigheten bör ju vara den samma vid ett visst propellervartal oavset hur illa eller bra motorn går, om skrov och propeller är likvärdigt? 

Nej, ni har rätt!

Samma svarta bottenfärg, men i år målade jag drevet med Hempalspeed, men jag tycker inte att det skulle göra så mycket. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Samma svarta bottenfärg, men i år målade jag drevet med Hempalspeed, men jag tycker inte att det skulle göra så mycket. 
 

Målade hela båten med Hempaspeed förra året. Kan inte med vetenskaplig grund hävda högre fart eller lägre bensinförbrukning..... Trodde nog på det innan eftersom färgen är så himla blank och slät.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Nej, ni har rätt!

Samma svarta bottenfärg, men i år målade jag drevet med Hempalspeed, men jag tycker inte att det skulle göra så mycket. 
 

Det hörs ju på färgens namn att det är där du har lösningen. Tänk vad som händer när du målat hela botten. Då kommer det att gå undan 😳

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon vänlig båtgranne måste ha byt propeller! Högre stigning på den eller annan utväxling.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju några saker som kan vara orsaken till att en båt går snabbare på samma varvtal. Du har svarat på ifall något är annorlunda. 

- Lägre friktion, bättre botten? Nej på den. 
- Lättare båt? Nej på den. 
- Annan propeller, annan drevning? Nä. 
- Annat gångläge? Oklart. 
 

Kvar finns… mätfel. 
Antingen går båten inte fem knop snabbare, eller så är inte varvtalet 2.500 varv. 
Eller så minns du fel. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Eller så minns du fel. 

Om värdena inte är antecknade då är nog detta troligast.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har bytt från en 300W (30lb) Elmotor till en 5 HP bensinutombordare och upplever samma sak. Har dock inte någon mätutrustning som kan bekräfta... 

 

Det är väl bara att gratulera till en snabbare båt och hoppas att det håller i sig!

 

 

Edit. Klart jag har mätutrustning förresten. Elmotorn drog upp Solingen i Hisnande 2,3 knop tror jag toppnoteringen var. Sharken flyger fram i nära 7 knop på samma fullgas. Eftersom jag är en äkta snålröv med småländska rötter kör jag sällan fullgas men imponeras stort av att Sharken kan hålla en fart på nära 5 knop utan att det låter speciellt ansträngt eller blir en virvel i min lilla genomskinliga mopedtank jag monterat i akterstuven..  (Brukar dock köra en liten liten stund på fullgas för att se om jag inte kan få upp båten i plan, men det går ju förstås inte så då slår jag av på takten och njuter av den relativa tystnaden bara en modern 4-taktsutombordare ger..)

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...