Nereider 0 Postad 19 Maj , 2023 Hej på er, ha en AQAD31A med DP290 drev. Har blivit rekommenderad att smörja in splinesen mm från bakom drivaxelns lager. Jag letar efter en smörjnippel med hittar endast en skruv enligt nummer 78 i bifogad bild. Förmodar att detta är korrekt, eller vad säger ni? 1. Kan man sätta en smörjnippel här eller är det olämpligt? Vilken gänga är det isof? 2. Vilket fett skall man ha här? Väldigt tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 19 Maj , 2023 Det är inte splinsen du smörjer utan kullagren till primäraxeln. Detta bör göras varje år för att slippa att lagren går ner. Inte helt enkelt att byta. Ja skruven ska ersättas med en fettnippel. Gängan kommer jag inte ihåg men om du tar med dig skruven till en firma som säljer fettnipplar så kan dom hjälpa dig. Jag kör med OKQ8 hjullagerfett. Om det inte gjorts på länge eller inte alls så finns det risk att det sitter torkat fett i smörjkanalen och då kan vara svårt att få i nytt fett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nereider 0 Postad 19 Maj , 2023 Stort tack för hjälpen - har aldrig gjort detta tidigare, haft båten endast en säsong. Detta har förmodligen inte gjorts på länge av tidigare ägare heller dessvärre. Har drevet avmonterat och ser alltså axel och lager. Förstår jag rätt att om man trycker in nytt fett trycks det ut mot drevet och förhoppningsvis ser man då äldre fett som till slut ersätts med nytt fett, där slutar man. Har man otur så kan det vara väldigt gammalt fett vilket då hindrar det nya fettet att ta sig dit det skall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 21 Maj , 2023 290 DP två smörjnipplar, en för styrgaffelns bussningar placerad på styrgaffeln i båten(viktig). En på drevets upphängningsbygel till dess bussningar. I övrigt så kan man kanske sätta i en nippel i struten, men så är det inte tänkt på 290DP-A osv till DP-E. DP-D o DP-E har ingen nippel på upphängningsbygeln. Är lagret öppet på axeln bakom packboxen nu när drevet är av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 21 Maj , 2023 5 timmar sedan skrev NW355: 290 DP två smörjnipplar, en för styrgaffelns bussningar placerad på styrgaffeln i båten(viktig). En på drevets upphängningsbygel till dess bussningar. I övrigt så kan man kanske sätta i en nippel i struten, men så är det inte tänkt på 290DP-A osv till DP-E. DP-D o DP-E har ingen nippel på upphängningsbygeln. Är lagret öppet på axeln bakom packboxen nu när drevet är av? Är det samma fett som ska in i dessa två nipplar eller är det olika? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nereider 0 Postad 21 Maj , 2023 @NW355 - var otydlig. Packboxen är installerad och det är den jag ser. Är den yttre packboxen något som är enkelt att byta ut själv? Min tidigare fundering var om det var här man kunde se det äldre fettet tryckas ut, via drivaxlens splines. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 21 Maj , 2023 (redigerade) Man behöver inte smörja lagren så ofta. I så fall hade det suttit en smörjnippel där från början. Vad som är bra med en nippel på primäraxelkåpan är att man kn trycka ut vatten ur lagren med fett, om det varit hål i knutbälgen. Nyare motorer har tätade permanentsmorda lager som inte går att smörja. Ibland har jag tagit bort tätningarna på nya lager för att jag inte har haft öppna lager hemma. Man blir förvånad över hur lite fett fabriken fyller lagren med. Gängan i kåpan är 3/8" UNC. Redigerad 21 Maj , 2023 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 21 Maj , 2023 Smörjnippeln finns att köpa från Penta. Detaljnr 914167 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 235 Postad 21 Maj , 2023 Precis som föregående sa så sitter det tätade och permanent smorda lager ifrån början på DP-C till DP-E(2RS2 lager). På bilden ser det ut som att du har flersplinsad axeltapp, så du borde ha ett DP-C till DP-E om jag inte famlar i mörkret. Packboxen ser ut att sakna fjädern. Byta är inte svårt, dra ut med insex och tång eller borra försiktigt hål i boxens plåt dra i en längre plåtskruv och dra i med tång. Köp ny box av Orbitrade inte dyr , knacka försiktigt in den nya med den gamla som mellanlägg och en större hylsa (1 tums fyrkant). Lite vatteninträngning bromsas av packboxen om bälgen skulle gå läck. Smörj med vattenfast fett i båda nipplarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser