Gualof 1 Postad 19 Maj , 2023 Renoverat vattenpumpen på min ysb8.hur får man den nu o suga i sig vatten?räcker det o lossa slangen i botten o stoppa den i en hink med vatten?impellern ska ju inte gå torr.tacksam för bra o enkelt tips.båten är ju på land och jag hade elektrisk pump förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 19 Maj , 2023 När jag har båten på land under vintern, så har jag en 3/4 full 20 liters dunk med glykolblandat vatten. En slang från botten av dunken till intaget på vattenpumpen. En slang ut från termostathuset och ned i dunken. Detta i stället för den slang som går till avgasknäet via en vacuumventil. Pluggar den slang jag lossade. Nu kan jag köra motorn på land tilld avgasknäet blir så vart att det inte går att hålla handen på denna. Koppla absolut ingen vattenslang till kylsystemet i båten, för då kan du fylla avgassystemet, och vatten går s a s bakvägen in via😁avgasventilen in i cylindern. Då är det ajöss. Det jag beskriver är ett system utan värmeväxlare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad 19 Maj , 2023 Tack,ska prova,impellern går ju torr en stund då tills vatten kommer upp,men funkar väl då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 19 Maj , 2023 Vattenytan i dunken är högre än intaget på pumpen. Sug fram vatten i slangen innan du sätter fast den på pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser