Morning 5 Postad 19 Maj , 2023 (redigerade) Hej! Hoppas på hjälp, så vi kan få en chans att njuta av lite sommar i båten. Just nu känns det hopplöst. Motorn sitter fast. Jag har haft den lös, men nu är den fast igen och jag fattar inte riktigt vad som hänt. Bakgrund: Vi köpte båten, en Albin 25, förra året och den gick bra under testkörning och på vägen hem. Rundan efter slutade backen fungera. Jag listade ut att det var manövermekanismen som strulade. Bytte plungearna och allt fungerade igen. Helt plötsligt slutade båten starta. Hade varit väldigt lättstartad tidigare och efter lite felsökning var insprutningspumpen helt igensmetad med gegg. Det blev en del arbete med att städa den, men den ger bra med bränsle nu. Under felsökningen upptäcktes att oljan var som chokladmjölk. Tydligen vanligt att vattenpumpen börjar trycka in vatten i motorn, så jag renoverade pumpen inför sista turen till vinterns uppställningsplats. Tömde ur olja, nytt filter+olja, varmkörde, bytte filter/olja en gång till och sen körde vi till båtklubben för uppställning. På vägen dit kom mörk rök ur avgasröret. Jag misstänker att insprutningspumpen varit igensatt och tidigare ägare skruvat upp bränsletillförseln (sigillen var brutna) för att kompensera. Jag tror motorn fick för mycket bränsle/gått fett på vägen till vinterförvaring. Hur som... Vinterkonservering skedde och oljan byttes ytterligare en gång på land. Gick att veva runt motorn med handvev. Nuläge: Tanken var att få motorn i dugligt skick så den fungerar under sommaren, för att ev byta till en ny motor i höst. Kom till båten i april för att kolla över allt, men motorn gick inte längre att veva. Kolvringar som satt fast? Jag rev toppen och rengjorde allt i ultraljudsbad. Blåste igenom igensatta vattenkanaler med citronsyra och tryckluft. Det kom stora rostflagor där man sätter termostathuset. Topplockspackningen var hel och båda anläggningsytorna var fina. Kolvarna marinerade i en lättflytande oljelösning och bearbetades sedan med vedträ och baksidan av en yxa. Efter ett par dagar lossnade kolvarna och efter en del puts i cylindrar och kolvtoppar kunde jag inte se att cylindrarna tagit stryk. Motorn var nu ganska lättvevad. Fick hem nya packningar och började sätta ihop alltihopa. Ställde in ventilspel. Motorn var lättvevad, men skruvarna till spridarna behövde bytas, så jag beställde nya. När nya skruvar kommit satte jag i dem, spridarna, manövermekanismen (som jag tagit ut för att kolla oljan i backslaget) vätska i Martecen och efterdrog alla skruvar för att inget skulle sitta löst. Kontrollerade tyvärr inte med veven, utan vred om nyckeln och motorn lät som den var fast igen. Testade med veven och givetvis satt den fast. Har nu rivit toppen igen. Plockat ut manövermekanismen. Har plockat ut startmotorn om det skulle vara drevet på den som hängt sig, men motorn är fortfarande fast. Jag börjar misstänka att det inte var något strul med kolvringarna, utan något under cylindrarna, men fattar inte riktigt varför motorn gick från lättvevad, till låst, på några dagar. Den lär ju inte ha rostat fast någonstans under den korta tiden. Generellt ser, dreven jag kommer åt att se, rostiga ut, men inte katastrofala, förutom vid just startmotorns plats, där något ser tråkigt ut (se bild). Blir det en torr sommar i jakt på ett varv som vill ta sig an att sätta i en Solé/Mitsubishi-motor, eller finns det något mer jag kan göra utan att behöva lyfta ur hela motorn? Jag är verkligen tacksam för att hjälp vi kan få. Båten finns i Karlskrona om någon skulle känna sån barmhärtighet att hjälpa till på plats. Redigerad 19 Maj , 2023 av Morning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 19 Maj , 2023 (redigerade) Typ lär känna Din motor. Inget illa menat med detta, men du verkar vilja ta tag i proplemen. Har bara skummat igenom tråden, än så länge. Du skriver nåt om att motorn går fett. Så är det ju inte med en diesel. Ju mer diesel som sprutas in via spridarna så ökar varvtalet. Finns ju inget gasspjäll eller trottel på insugssidan. Att det ryker kan väl bero på att det är dålig spraybild på bränslet, när det lämnar spridarna. Eller att det kommer in motorolja via vevhusventillationen, eller vatten från kylningen. Svart resp blå rök. Nu tycker jag mig se att du har separat kylning via värmeväxlare. Hur är det då med kylvätskenivån i detta system. Är det lika gång för gång, när motorn är helt kall? Läcker det in vatten, så blir det vit rök. Men en första fråga. Hur fixade du vinterkonserveringen i höstas? Redigerad 19 Maj , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morning 5 Postad 19 Maj , 2023 (redigerade) Tack för svar! Vinterkonservingen gick till genom att jag tog ur termostaten och bytte ut befintlig glykol i färskvattensystemet mot ny. Körde alltså runt så färsksidan fick sitt utbytt. Sen körde jag in glykol med en slang upp till vattenpumpen, för att få in frysskydd därifrån, till värmeväxlaren och vidare ut till avgasröret. Tack för insikten om diesel. Det visste jag ju om egentligen, men hade inte pusslat ihop det hela. Spridarna är inskickade på service. Det stora problemet är att motorn sitter fast. Det är primärt det jag behöver uppslag på vad det kan vara för fel, eftersom kolvarna inte borde sitta fast igen. Jag föreställer mig att när jag slagit på kolvarna har det knackat loss något skit som legat vid nere vid kamaxeln och blockerat. När motorn sedan fått stå orörd ett tag har sediment eller objekt trillat tillbaka för att låsa kamaxeln igen. Det är en teori och jag vet inte hur rimlig den är. Redigerad 19 Maj , 2023 av Morning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 19 Maj , 2023 Orimligt... Och du menade väl vevaxeln kan jag tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 19 Maj , 2023 4 timmar sedan skrev Hybro: Du skriver nåt om att motorn går fett. Så är det ju inte med en diesel. Ju mer diesel som sprutas in via spridarna så ökar varvtalet. Finns ju inget gasspjäll eller trottel på En diesel kan visst gå fett. Det händer när pumpen är så mycket påställd att syremängden i insugningsluften är mindre än den mängd som behövs för en fullständig förbränning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 19 Maj , 2023 alla kugg hela på alla drev och svänghjul? maskin insmetad med alger från gammalt bränsle? blir som tuggummi gjort av tjära. han rengöra mina bränsletankar för min maskin höll på att gå åt pipan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 Maj , 2023 Har du provat att demontera startmotorn, eller är den kanske remdriven på denna motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morning 5 Postad 19 Maj , 2023 (redigerade) 2 timmar sedan skrev guestsson: Har du provat att demontera startmotorn, eller är den kanske remdriven på denna motor? Startmotorn är bortplockad, men den verkar inte vara orsaken till låsningen. Motorn går fortfarande inte att veva runt. 4 timmar sedan skrev Zaphir: alla kugg hela på alla drev och svänghjul? maskin insmetad med alger från gammalt bränsle? blir som tuggummi gjort av tjära. han rengöra mina bränsletankar för min maskin höll på att gå åt pipan. Jag har ingen aning faktiskt. Nästa steg blir att lyfta ur motorn och riva den så jag kommer åt allt under cylindrarna. Bestämma om det är värt att försöka ordna för att motorn ska få leva ett år till eller ej, inkl vad det betyder med en semester på land. Det var bara så himla lustigt att den gick att veva runt som ingenting för bara några dagar sedan. Nästan som om någon bara varit där och kastat i en näve grus medan jag väntade på skruvarna. Redigerad 19 Maj , 2023 av Morning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 19 Maj , 2023 (redigerade) Lite långsökt måhända... Men det är inte så att det är backslaget som är stumt? Blivit nåt mankemang så att både fram och back ligger i samtidigt? Dragit i en allt för lång skruv någonstans, som t ex låser svänghjulet? Redigerad 19 Maj , 2023 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morning 5 Postad 20 Maj , 2023 Knackade på kolvarna igen och nu är den loss igen. Vevar runt lätt dessutom. Fan vad konstigt sånt är. PXL_20230520_041038094_TS.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 20 Maj , 2023 https://www.blocket.se/annons/skane/albin_ad21/108251796 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morning 5 Postad 20 Maj , 2023 19 minuter sedan skrev Seawolf: https://www.blocket.se/annons/skane/albin_ad21/108251796 Tack, men jag köper inte en gammal motor till. Då sätter vi i en ny istället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 20 Maj , 2023 3 timmar sedan skrev Morning: Knackade på kolvarna igen och nu är den loss igen. Vevar runt lätt dessutom. Fan vad konstigt sånt är. PXL_20230520_041038094_TS.mp4 då måste det va ngt som sitter löst eller skräpar någonstans. du kommer nog att hitta när du river igen. trist när det är så 😕 och du som lagt så mkt jobb på grejerna önskar dig bättre lycka den här gången Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morning 5 Postad 21 Maj , 2023 2023-05-20 vid 09:50 skrev Zaphir: då måste det va ngt som sitter löst eller skräpar någonstans. du kommer nog att hitta när du river igen. trist när det är så 😕 och du som lagt så mkt jobb på grejerna önskar dig bättre lycka den här gången Tack! 😊 Nu snurrar den och allting snurrar lätt - faktiskt bättre än när vi köpte den. Tyvärr hade två muttrar som håller fast vipparmsaxeln fastnat, så det får bli ett äventyr att hitta såna nästa vecka. Nu är den motionerad några gånger med startmotorn och det får bli ett par rejäla varmkörningar och oljebyten så fort den hamnat i plurret. Min teori är rost och att om veven var lite längre, så hade jag fått moment nog att veva runt den andra gången den fastnade. Ingen aning. Lärorikt men lite stressande iallafall. 😅 YouCut_20230521_172014731.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 21 Maj , 2023 (redigerade) Ja, ja.... Vad ville du visa med filmen. Att den går runt ja! Och att du har diesel fram till motorn? Men kommer ju inte att starta med en helt lös ventilbrygga. Redigerad 21 Maj , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 170 Postad 23 Maj , 2023 Om delar finns att tillgå borde du ju ha ett bra läge att helrenovera trotjänaren nästa vinter så har du en bra motor i många år framåt. Du kan ju den redan. Man kan ju misstänka att lagren behöver bytas och kanske vevaxeln behöver slipas efter att ha gått med dålig olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser