Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
sl86

Nybörjarbåt: Maxi 680 DC vs Nimbus 21/22 DC

Rekommendera Poster

Hallå!

Efter att ha följt med vänner ut under några år stiger ha-begäret efter egen båt. Är på jakt efter en DC för dagsutflykter och kanske nån helg i skärgården. 

Har spanat de två ovanstående modellerna. Förstått det som att dom är lite syskon eller kusiner. Är det nån av 680 eller 21/22 som är en inneboende bättre eller sämre konstruktion? 

Motor och skrov verkar ju vara i det närmaste identiska. 680 har u-soffa vilket kanske är mer praktiskt. Nimbus kanske ett finare märke = bättre andrahandsvärde?

Tacksam för tips och erfarenheter samt om det är nåt man bör kolla särskilt på vid ett köp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix är inte lika skrov. Nimbus 21 är lika skrov med Coronet 21DC. Nimbus köpte formarna till 21:an av Coronet när dom gick i konkurs.
Det 21 fots skrovet får nog räknas som ett av dom bästa i den klassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Gelis:

Nix är inte lika skrov. Nimbus 21 är lika skrov med Coronet 21DC. Nimbus köpte formarna till 21:an av Coronet när dom gick i konkurs.
Det 21 fots skrovet får nog räknas som ett av dom bästa i den klassen.

Tack! Så körmässigt hellre Nimbus än Maxi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarenhet av Maxin men däremot stor erfarenhet av Coronet 21 som då kan jämf med Nimbus 21. Av dom planade båtar jag kört så är det ingen som slår 21:an i lite grövre sjö. Jag pratar om båtar i 6-7 metersklassen.

Fjord 21DC har också ett bra skrov men vet i tusan om inte Coronet skrovet är ett strå vassare.

Nackdelen med Coronet/Nimbus 21 är att det är tungdrivet, krävs en rejäl maskin för att det ska komma till sin rätta. Skulle nog säga att 200hk är minimum, minst V6

helst V8

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade efter samma typ av båtar som du när jag letade. Både nimbus 21/22 samt Maxi 680dc är jättefina båtar och rejält byggda, för mig var det mera det specifika exemplaret som avgjorde, alltså vilken båt jag hittade som var i bäst skick och pris. 

Jag upplevde dock att det var vanligare med ”fantasi” priser på nimbus, visst är det fina båtar och ett anrikt märke, men att begära kring ~200.000:- för en 35-40 år gammal båt med någon gammal aq231 i är inte rimligt idag, speciellt inte med tanke på världsbilden och marknaden just nu.

För oss föll valet tillslut på en jättefin Maxi 680dc och vi är jättenöjda. Går lugnt och stadigt även i lite sjö, ser något sportigare ut än nimbusen och är lite ovanligare trots att det faktiskt också är en Pelle Pettersson ritad båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...