Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Elfika

Förstörd gänga

Rekommendera Poster

Hej, När jag skulle tömma min utombordare på motorolja drog jag sönder gängorna och kan nu inte sätta tillbaka oljepluggen. Det går inte skruva tillbaka oljepluggen för att gängorna är förstörda i oljedräneringsröret. 

Gäller en fyrtakts Yamaha modell F115 från 2005

Jag undrar nu om det går att gänga om det eller lösas på annat sätt? Har nån erfarenhet av liknande, kan en helicoil hålla tätt i det här fallet? 
mvh Joanna 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har nu haft båten på verkstaden och de har gängat upp och satte i ny större plugg, oljan rinner dock…kan de göra något mer tycker ni? Känns att de borrat upp så stort att det inte finns några alternativ? Bara byta oljetråg? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Elfika:

Hej, har nu haft båten på verkstaden och de har gängat upp och satte i ny större plugg, oljan rinner dock…kan de göra något mer tycker ni? Känns att de borrat upp så stort att det inte finns några alternativ? Bara byta oljetråg? 

Menar du att den nya pluggen läcker ?

Det bör ju vara en tätning av något slag på den. Men vVad säger verkstaden, borde ju liksom ingå i uppdraget "renovering av oljeplugg" att den också håller tätt när motorn lämnas ut....

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört det sägas att trasiga gängor på avtappningen för olja i Yamahas motorer är ett klassiskt fel. Verkar bero på att det är svårt att få in pluggen helt rakt. Det hjälper ju inte dig just nu men framöver skulle jag använda en oljesug vid oljebytet.

I övrigt hållet jag med @IngemarE, verkstan borde fixa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era kommentarer. Ja, det är den nya pluggen som läcker. Har kontakt verkstaden, vi får se vad de säger…

är orolig att de inte får det tätt.

Finns det något sätt att täta till permanent? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar byta motoroljan med hjälp av en oljesug - ett rör förs ned vid oljestickan och oljan pumpas ut (det hjälper om den fortfarande är varm, annars blir det trögt att pumpa). På det viset eliminerar man helt risken med att dra sönder gängor på bottenpluggar. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Elfika said:

Tack för era kommentarer. Ja, det är den nya pluggen som läcker. Har kontakt verkstaden, vi får se vad de säger…

är orolig att de inte får det tätt.

Finns det något sätt att täta till permanent? 

Limma fast bottenpluggen med epoxilim. Då blir det nog tätt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxilim? Har du erfarenhet av det? Har nån annan gjort det? Eller tätat till permanent på annat sätt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Carl_XII:

Limma fast bottenpluggen med epoxilim. Då blir det nog tätt. 

Nej.

Gå först tillbaka till verkstaden och be dem göra sitt jobb korrekt. Minsta lilla klabb du gör på egen hand kommer omöjliggöra all form av reklamation.

Det är f.ö. ganska vanligt att man gängar upp till en större plugg i aluminiumtråg där gängorna gått åt skogen. Finns färdiga satser, då många bilar lider av detta. Men då måste man också se till att tätytorna är ok, annars är ju bara halva jobbet gjort.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför är det 2 trådar om samma gänga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej.

Gå först tillbaka till verkstaden och be dem göra sitt jobb korrekt. Minsta lilla klabb du gör på egen hand kommer omöjliggöra all form av reklamation.

Det är f.ö. ganska vanligt att man gängar upp till en större plugg i aluminiumtråg där gängorna gått åt skogen. Finns färdiga satser, då många bilar lider av detta. Men då måste man också se till att tätytorna är ok, annars är ju bara halva jobbet gjort.

Tack! Ja, jag har återtagit kontakt med verkstaden och väntar på svar från dem. De har fångat upp och satte en större plugg men tydligen inte fått er tätt, tyvärr. Undrar om det går att rätta till? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Elfika:

Undrar om det går att rätta till? 

Verkstans problem!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Elfika:

Epoxilim? Har du erfarenhet av det? Har nån annan gjort det? Eller tätat till permanent på annat sätt? 

Det finns bättre geggamoja för det...

5 timmar sedan skrev ChristerN:

Verkstans problem!

Men det är reklamation som gäller, gör om gör rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...