Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Någon som är duktig på backslag msb. Har en MD11C som inte funkar. Har bara drift bakåt och när jag skall köra framåt händer inget utom att varvtalet på motorn ökar alltså ingen rotation på propelleraxeln. Har kollat reglage och wire.

Alf Bjunge

Redigerad av Adecbackslag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första är ju som du själv redan gjort att kontrollera reglaget, sen är inte helt ovanligt att medbringaren och eller konan (glidhylsan) är sliten.

Nr. 51 och 24 på sprängskisser.

https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/marine diesel engines/product/md11c/explodedview/54148967?catalog=7742230&functiongroup=Transmissioner&img=51579.png&header=Backslag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev No_jah:

Det första är ju som du själv redan gjort att kontrollera reglaget, sen är inte helt ovanligt att medbringaren och eller konan (glidhylsan) är sliten.

Nr. 51 och 24 på sprängskisser.

https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/marine diesel engines/product/md11c/explodedview/54148967?catalog=7742230&functiongroup=Transmissioner&img=51579.png&header=Backslag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den är sliten varför fungerar backen? bord inte det höras eller märkas när man lägger i växeln. Kan man lyfta upp reglags locket på plats ock kolla eller måste jag ta ur backslaget. Har aldrig rört något backslag men är en gammal bil/buss mek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar vara så att går att få i ena växeln, antagligen för att växeln frammåt används mest.

Ja, det går bra att lyfta upp hela växelmekanismen med motor och backslag på plats i båten, men tänk på att medbringaren och dess fjäder inte sitter fast, och du vill inte tappa ner dessa i backslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den är sliten varför fungerar backen? bord inte det höras eller märkas när man lägger i växeln. Kan man lyfta upp reglags locket på plats ock kolla eller måste jag ta ur backslaget. Har aldrig rört något backslag men är en gammal bil/buss mek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar farligt är väl bara att demo backslaget och ta isär det på arbetsbänken, har du något tipps på ett beg till vettigt pris. Slå en signal i så fall. 0705781067 . Är med i Kungsörs motorbåtsklubb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du förresten provat att helt koppla loss växelvajern från backslaget och provad att vrida växelföraren för hand, bara för att utesluta att det ändå skulla vara problem mad reglaget eller justering av vajern?

Sen vet jag också att det att det kan bli problem med backslaget om fel olja används, när jag tidigare hade MD6A med MS-backslag så var det samma olja i backslaget som i motorn, troligtvis är det samma som gäller för din motor och backslag, så om vanlig transmissionsolja används kan det kanske bli  problem.

Här finns iallafall medbringaren:

https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=1069-1070&sok=&id=5654

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips och hjälp!

Ska åka till Kungsör och testa dina förslag, men inte idag! åter kommer i veckan om du orkar med mig.😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är förmodligen ett MSB-Backslag du har. Det har friktionsbelägg i konskålarna som brukar lossna och gå i bitar. Ska man åtgärda detta ska man egentligen byta kugghjulen med beläggen, men de finns inte kvar i sortimentet. När de fanns för länge sedan kostade de ca 20.000:-. Nu var det länge sedan jag renoverade ett MSB-Backslag, men då lämnade jag kugghjulen till Bil& Industribromsar, som numera ligger i Sundbyberg. Det är inte helt lätt att ta isär och sätta ihop backslaget. Det är lätt att göra fel, och man behöver en hydraulpress. Enklast är att försöka få tag i ett begagnat fungerande backslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Har varit och tagit bort locket och glidskon verkar ok. Tryckte med en mejsel medbringaren bakåt det gick att flytta en liten bit men tryckte den åt andra hållet så gick det att trycka in den bra långt. Så inte en chans att glidskon kan trycka på medbringaren.

är det som en kona i medbringaren med något slags belägg som pajat?

Alf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt belägg i konan kass. Hade turen och hittade ett backslag där kyldelen var sönderfruset, fick köpa backslaget för 2000 Kr

Vilken Lycka!!!!!  Nu funkar det igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Adecbackslag:

Helt riktigt belägg i konan kass. Hade turen och hittade ett backslag där kyldelen var sönderfruset, fick köpa backslaget för 2000 Kr

Vilken Lycka!!!!!  Nu funkar det igen.

Härligt att det löste sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har uppgifter på spelet mellan konorna på på MD11C backslag? har lämnat in mina till en firma som monterar beläggen i konhusen men dom vill veta spelet så det blir rätt tjocklek på beläggen. ska renovera backslaget.

Alf  Bjunge

0705781067

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där Alf, Peter som ringde och frågade om hur det gått för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...