MYYsan 26 Postad 17 Maj , 2023 Hej hopp, đ  Har ett dieselfilter med vattenavskiljarfunktion (tror jag iaf).... Ser ut sĂ„ hĂ€r:  Undertill finns 2st skruvar:  Undrar över funktionen för dessa 2 skruvar. Ăr tanken att jag ska kunna lossa nĂ„gon av dessa (eller bĂ„da) för att tappa ut eventuellt vatten som kommit in i dieseln?  Eller hur ska jag kunna tappa ur eventuellt vatten frĂ„n detta filter?  Mvh Johan Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 17 Maj , 2023 Hej. Genom att lossa den undre skruven kan du tappa ur ev. vatten. Den andra Àr till för att montera en givare som kan larma om vatten i koppen. För att göra rent bör man dock ta isÀr hela filtret. Ingemar Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
MYYsan 26 Postad 18 Maj , 2023 Tackar för svar Ingemar đ  GĂ„r det att tappa ur det eventuella vattnet medans det finns diesel ovanför? jag bytte filtret ovantill i höstas, men fick tyvĂ€rr inte loss den understa bulten/skruven dÄ⊠FĂ„r försöka igen, med lite 5-56 innan.  mvh Johan   Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 18 Maj , 2023 (redigerade) Ja du kan tappa ur vattnet med diesel ovanför. NÀr du fÄr dieseli avtappningen stÀnger du avtappningsskruven. Jag har nÀstan likadan avskiljare, men underdelen pÄ min Àr genomskinlig, av glas, tror jag, mycket enklare att inspektera. Redigerad 18 Maj , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
raol 2 369 Postad 18 Maj , 2023 1 minut sedan skrev Georg_Ohm: Ja du kan tappa ur vattnet med diesel ovanför. NÀr du fÄr dieseli avtappningen stÀnger du avtappningsskruven. Jag har nÀstan likadan avskiljare, men underdelen pÄ min Àr genomskinlig, av glas, tror jag, mycket enklare att inspektera. Jag har hört att vissa försÀkringsbolag, kanske inte i Sverige men utrikes, inte tillÄter glaskopp pga sprickrisken. DÀrför Àr sÄ mÄnga i metall. 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 18 Maj , 2023 Den genomskinliga Àr inte av glas utan av plast. Har inte skruven botten varit loss tidigare kan den ha Àrgat fast och sitta vÀldigt hÄrt. Ingemar 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Rollen 547 Postad 18 Maj , 2023 2 timmar sedan skrev raol: Jag har hört att vissa försÀkringsbolag, kanske inte i Sverige men utrikes, inte tillÄter glaskopp pga sprickrisken. DÀrför Àr sÄ mÄnga i metall. I bÄtar som har CE- mÀrkning Àr glas eller plastkoppar inte tillÄtna. 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Rascal 976 Postad 18 Maj , 2023 1 timme sedan skrev sanktanna: Den genomskinliga Àr inte av glas utan av plast. Har inte skruven botten varit loss tidigare kan den ha Àrgat fast och sitta vÀldigt hÄrt. Ingemar Min kopp Àr av glas med ett CAV-filter (296) ovanför. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 18 Maj , 2023 Det Àr ett Racor-filter som visas pÄ bilden sÄ det Àr vÀl det som avhandlas hÀr. Ingemar 1 Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
Rascal 976 Postad 18 Maj , 2023 39 minuter sedan skrev sanktanna: Det Àr ett Racor-filter som visas pÄ bilden sÄ det Àr vÀl det som avhandlas hÀr. Ingemar Ville bara sÀga att varianter med glas finns i bÄtfilter vÀrlden, mÄ sÄ vara av andra mÀrken. Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
skippeer 422 Postad 18 Maj , 2023 Olika brandkrav beroende pÄ placering; ⹠i motorrum ⹠utanför motorrum Dela detta inlÀgg LÀnk till inlÀgg Dela pÄ andra webbplatser
MYYsan 26 Postad 19 Maj , 2023 Tackar för alla svar đ 1 Dela detta inlĂ€gg LĂ€nk till inlĂ€gg Dela pĂ„ andra webbplatser