Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Secalka

Men vilka fel är det då på Bayliners ???

Rekommendera Poster

Törs inte riktigt fortsätta tråden om Bayliners, nu pratar vi Cobra drev och andra båtar..... Tillhör den skaran som tycker att Bayliner ser och verkar vara fräck och är nog mitt mål som nästa båt. Går det att få svar från de som äger en Bayliner med kabin (2455,2651 heter de väl) vad man skall passa sig för så kan jag påbörja övertalningen med frugan så länge :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär sammal fel som på andra båtar, plus några till som kan finnas pga lägre marginaler i byggkvaliten.. Har en 2455 -89. Köpte i våras och har hunnit titta på det mesta under sommaren utan att upptäcka några allvarliga fel och brister. En massa småstrul bara som kommer av att båten inte använts de senaste åren. Tänk på att alla båtar går i en oförlåtande miljö och går ner sig snabbt om de inte sköts om. Eftersom Bayliner är billig i inköp kanske den som köper dem inte heller lägger lika mycket pengar på underhåll och skötsel som man gör på en dyrare båt. T.ex är de sällan sötvattenskylda eftersom en motor i USA är så billig att man lika gärna byter hela paketet när det är slut istället för att förlänga livslängden några år. Hittar du en sötvattenskyld kan det vara värt många tusenlappar! Motortekniken är annars gammal och pålitlig. Den vanligaste 5.7 liters V8:an t.ex härstammar från 1968 ca. Det jag upptäckte när vi letade var väl ungefär detta: - Det finns många sunkiga exemplar (dynor, inredning, trasiga beslag m.m), leta vidare. Dyrt och jobbigt att fixa. - Luckorna (skylights, ventiler) är inte av högsta kvalitet och kostar att byta. - Undvik USA-import (om båtens historia inte är väldokumenterad) då den ofta gått i Florida som är en oerhört slitsam miljö för en båt. - Otroligt fula instrument på vissa -89or. Nåt slags digital variant. Finns de med normala analoga Det som stör kritikerna mest är nog att de är billiga och inte håller samma fantastiska kvalitet som Nimbus och andra väldigt mycket dyrare båtar, som alla journalister var bortskämda med när de testade usabåtar i slutet av 80-talet. Att några båtar dessutom var av dålig kvalitet och gick sönder under provkörningarna gjorde inte saken bättre. Tänk på att den storlek du söker alla är godkända av US Coastguard. Med det rättssystem de har i USA, skulle en tillverkare våga släppa ut vad skit som helst på sjön? Läser man båttidningar idag är det en annan inställning till t.ex Bayliners. Någon annan, med praktisk erfarenhet av Bayliner, kan säkert fylla i med mer fakta. /Fredrik

post-8232-1394234444,1933_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon kritisk årgång, dvs efter det här så hände följande osv.?? Jag antar att motorerna är sådan att normal bilburen ungdom kan fixa. (Jag har svagström som specialitet. Motorer skall bara gå när man vrider om nyckeln)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bara rätta uppgiften om att flesta V8 åttor här stammar ifrån 1968. De härstammar ifrån 1955 om de är sk small blocks, de är de flesta. Är de big blocks så härstammar de ifrån 68

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Köpte en 2455 -88 i våras. Eftersom jag gillar att fixa och greja så letade jag efter ett riktigt billigt ex och hittade till slut ett med ihoprostad motor. samt lite sunkig inredning. Botten och skrov/däck var i övrigt mycket bra skick med tanke på årsmodell och att det från börja var en USA import. Dock hade den gått i insjö i USA vilket förmodligen sparat det yttre lite. De standardfel som man kan leta efter och som jag hittat är följande. 

Upprutten stomme till L-soffan. Fixar man enkelt med lite formplyfa och polyester. Eventuellt kanske man vill byta konstlädret beroende på skick.

Läckage i ruffrutorna: Sitter med dubbelhäftande tejp som naturligtvis åldras, bara att plocka ur rutorna och sätta om dem med ny dubbelhäftande tejp.(Finns hos glasmästaren) Är rutorna spräckta är det bara att skära till nya i plexi, förutom de i rufftaket som är i härdat glas, dessa kan man med fördel limma med SIKA eller annat fästlim typ sikaflex.

Peke som känns som en trampolin. Oftast har polyestern spruckit på undersidan och träet som är inplastat börjat suga till sig vatten. Inget varken konstigt eller onormalt med den typen av konstruktiton, som i stort sett alla tillverkare använde/använder. Fixar man antingen genom att plasta in nytt trä eller divinycell, eller tar man bort träet helt och ersätter med polyester och tex microglasballonger. Blir lite tyngre men jag kan intyga att det håller. När man fixar detta får man tätningen i skruvhålen fixad samtidigt. 

På skrovet återstår sedan att täta listen runt om. Denna är nitad och håller ihop skrov och rufftak. Vore konstigt om det inte blir otätt efter några år när man kör i lite sjö och det slår och vibrerar, en tub sikaflex räcker, färg är valfritt. Dra loss den svarta gummilisten sitter med två skruv på akterspegeln. Gör rent i spåret som bildas och lägg en klick sika vid varje nit och tryck tillbaka gummilisten. Lägg även sika Ovanpå alu-listen och täta mot plasten.

Skicket på inredningen varierar så mycket beroende på tidigare ägare men det man kan få göra är att klä om dynor och byta alternativt riva ut heltäckningsmattan och måla istället. Apluddet i tak och på skrovsidorna går alldeles utmärkt att tvätta med högtryckstvätt och klorin.

Var noga med att sniffa efter bensinlukt i ruffen, tanken är i aluminium och risk för korrosion finns, är lite bökigare att byta men det går med lite tålamod. Motor finns lite olika alternativ. cheva 305 eller 350 är vanligt förekommande men även ford 351. Ford motorn har väl lite sämre rykte allmänt som marinmotor. Chevamotorerna är inga problem med reservdelar och är ganska billiga att fixa eller till och med byta om man är lite händig. Cobra-dreven är väl det som har i särklass sämst rykte, mycket viktigt att de är rätt justerade i växelmekanismen och att ESA:n är ok annars finns risken att de havererar. mitt var dock ok trots att växelvajern inte var bytt på garantin när dreven återkallades, enda problemet jag hade var dåliga bälgar och drivknutar men dessa slits på alla drev. I övrigt trivs vi kanon med båten. Man sover lätt 4 vuxna och 1 litet barn, kanske tom 2 små barn i 3års åldern. Till sist skall man kanske även ägna en tanke åt bensinförbrukningen, man kommer inte ifrån att en V8 drar bensin, jag monterade in en något trimmad 350 på ca 300 Hk och kan väl bara säga att bensin går det åt. Har inte gjort några mätningar ännu men det gör stor skillnad att ligga på fullt eller marscha. Alla båtar drar ju soppa och säsongen är kort så det är bara att tanka och se glad ut.

Få be om ursäkt för ett ohyggligt långt inlägg, men det beskriver gansk bra de allra vanligaste felen på en bayliner 2455 från 88.

God natt!

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåväl, jag har MBL förhandlingen kvar, med tanten alltså.

Men som jag förstår det så är det antingen ojämn kvalitet eller misskötsel av båtar.

Lite märkligt i och med att båten i och för sig är ganska billig för storleken men det är dock en mängd pengar som missköts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...