mikaojje 57 Postad 15 Maj , 2023 Hej Har 2 st solceller á 21 watt kopplat mot en Victron 75/15. Förser ett 140ah blybatteri med ström. Har en router kopplat mot lastutgången på MPPTn, drar ca 0,2 ah, Vid behov kan jag koppla in en 100w vikbar (Varför en spik syns bland staplarna), men det bortser vi från. När jag inte använder båten ser det ut enligt nedan bilder. MPPTn lämnar (nästan) aldrig BULK läge. Begripligt eftersom 42 watt inte ger så mycket ström och jag har konstant last på 0,2 ah Ni som kan, bör jag ändra något i laddnings-inställningarna? Överladdar jag? ( har redan sänkt float till 13,5 v ) Hör gärna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 16 Maj , 2023 Det är vanskligt att svara på. Dina paneler är, som du säger, (för) små för att ge någon egentlig effekt. Detta gör att risken för överladdning/överspänning på batterierna är ganska liten - men den finns där. I andra vågskålen står risken att inte få batteriet fulladdat. Jag skulle nog ta ner Absorption-spänningen en bit och jämföra med BMV’n över tid för att se vad det har för effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 643 Postad 16 Maj , 2023 (redigerade) Jag skulle också dra ner Absorptionspänningen till 14,0V men även detsamma med Eq-spänningen. Skulle regulatorn få för sig att köra den sistnämnda (och dina paneler mot förmodan klarar att lämna strömmen som kan slukas vid den spänningen) skulle jag vilja påstå att det gör mer skada än nytta. Och inte bara på batteriet, annan elektronik kan också fara illa. Panelen kommer inte ladda mindre eller långsammare för att du ställer ner till 14,0V även om man tror det. Detta eftersom du ändå inte kommer ha den spänningen på batteriet från panelen förrän batteriet är nära fulladdat (kanske 80-90% eller mer). För det orkar inte panelen helt enkelt, batteriet kommer vilja sluka mer än den ger under större delen av laddningen, så det är först i slutet som regulatorn kan hålla inställda 14,0V (tidigare 14,40V) över batteriet. Den sista toppladdningen kommer ta en aning längre tid. Men fulladdat blir det så småningom även på 14,0V (faktiskt även på 13,8V). Edit: Såg nu att du hade Eq avstängt. Bra. Men jag hade nog ställt ner den spänningen också, omutifallatt..... Redigerad 16 Maj , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter-skane 12 Postad 13 Juli , 2023 Vilken spänning skall man ställa in Eq-spänningen på ? Har en 100w solcell med 75/10 Victron och ett 142 Ah batteri till förbrukning. Har ställt Absorptionspänningen till 14,0V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 13 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev peter-skane: Vilken spänning skall man ställa in Eq-spänningen på ? Har en 100w solcell med 75/10 Victron och ett 142 Ah batteri till förbrukning. Har ställt Absorptionspänningen till 14,0V Sätt den till samma som Absorption. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser