Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
AndersAnkan

Bränslefilter

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta inombordare. Drygt 20 år gammal.

 

Tänkte byta bränslefilter, det är vattenavskiljande bränslefilter för bensinmotorer. Det står ett nummer på 857633

 

Ett originalfilter ser ut att var rätt dyrt. Kan ngn rekomendera ett plagiat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topp!

 

Tror ni det är ngn störra skillnad på org mot kopia? tänker att båten bara går ngra timmar om året...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Topp!

 

Tror ni det är ngn störra skillnad på org mot kopia? tänker att båten bara går ngra timmar om året...

Om nu filtret är så dyrt och du kör få timmar om året, så kan du ju byta vartannat år så har du plötsligt halverat kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Jag har en Volvo Penta inombordare. Drygt 20 år gammal.

 

Tänkte byta bränslefilter, det är vattenavskiljande bränslefilter för bensinmotorer. Det står ett nummer på 857633

 

Ett originalfilter ser ut att var rätt dyrt. Kan ngn rekomendera ett plagiat?

 

5 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Topp!

 

Tror ni det är ngn störra skillnad på org mot kopia? tänker att båten bara går ngra timmar om året...

Varför vill du byta bränslefilter varje år???

 

Bränslefilter åldras inte (inte så snabbt i alla fall).

De sätts igen av partiklar i passerande bränsle så om motorn endast går några timmar om året så endast lite bränsle passerar så är igensättningen minimal (utan betydelse).

 

Vatten i bränslet är inte bra. De flesta filter har en bottenavtappning för att tömma ut eventuellt vatten - sedan är det problemet löst.

 

Min dieselmotor är tio år gammal. Jag har ännu inte bytt varken förfilter eller finfilter, däremot har jag regelbundet tappat filterna på vatten. Senast i helgen varvade jag fullgas ett par minuter för att kolla att bränsletillförseln är tillräcklig. Motorn varvade normalt utan att hacka så den får så mycket bränsle som den behöver. Den dag som den inte får tillräckligt med bränsle så byter jag med de reservfilter som ligger i båten.

 

Oljefilter kräver lite annan hantering. Olja "slits", samlar upp föroreningar från förbränning och slitage mm. Om smörjningen inte blir tillräcklig så skadas motorn. Därför är regelbundet byte av oljefilter och motorolja viktigt. Om du bara kör ett fåtal timmar varje år så skulle jag säga att det kan räcka att byta olja och filter vartannat år. Jag kör ca 100 tim/år och byter årligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinshopen har ett ersättningsfilter SIE 187948. Kostar 420:-. Ett motsvarande filter från Racor är 100:- dyrare än Volvo pentas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

Har inte bytt på 10 år… eller tappat på vatten heller… kanske skulle börja med det

 

Min tanke har varit att det är så mkt etanol i bensinen så det borde rensa vattnet

 

Men om jag nu ska tappa ur vatten, är det bara att lossa en plugg underst på filtret? Och ha en bunken under? Och sen starta motorn med lite gas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndersAnkan:

Hmmm

 

Har inte bytt på 10 år… eller tappat på vatten heller… kanske skulle börja med det

 

Min tanke har varit att det är så mkt etanol i bensinen så det borde rensa vattnet

 

Men om jag nu ska tappa ur vatten, är det bara att lossa en plugg underst på filtret? Och ha en bunken under? Och sen starta motorn med lite gas?

Det kan även vara problem med för mycket etanol i bensinen till äldre motorer. När motorns komponenter tillverkades så är det inte säkert att materialet valdes med tanke på dagens etanolinblandning som är mer aggressiv mot aluminium och gummislangar. Det kan resultera i avlagringar som sätter igen i insprutare/förgasarmunstycken och liknande trånga kanaler.

 

Dränering av vatten ur bränslefilter brukar vara en skruv i botten av filterbehållaren men det kan nog se olika ut på olika filter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut i bränslefiltret när jag bytte... Ca 1 dl med guck... Man undrar när jag bytte senast.

 

Men oj vad jag fick jobba....

 

Det var lätt att få bort filtret, men koppen som sitter längst ner (som ni ser på bild) satt fast som berget. Fick sätta fast den i skruvstycket och kämpa. Drog en skruvmejse rakt igenom, den gick av. Fick dra ett armeringsjärn rakt igenom, då fick jag loss det.

 

Förutom guck satt det ngt vitt i gängorna och under packningen. Tror det är aluminium som oxiderat. Första misstaget var att jag bara tog bort en del med en stålborste. REsultatet blev att när jag skruvade på locket på nya filtret och fyllde på så läkte det. När jag skulle lossa filtret så lostnade inner delen mot "chassit". Fick peta in en pinne för att få loss. Sen fick jag köpa ett nytt på Sea Sea, ngt dyrare... sen petade jag bort mer vit oxidation. sen drog jag i det nya filtret allt vad jag orkade för hand (oljade även in oringen). Sen fyllde jag med bensin och skruvade fast. Nu går båten!

 

Verkar inte läcka alls. har en trasa under filtret och har inte sett ngt där ännu!

IMG_3857.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...