Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Ruskpricken

Import-export-tull-EU-ej EU å gammal båt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla fundersamma å ärliga personer.

Hur skulle ni göra?

Läste nyss ett inlägg om en båt i Englands, hemmabygge å som skall vara i Sverige i kanske 2 år.

Det där med EU, byggår, tull mm ser ut att va en djungel.

 

Så jag funderar. Min kära gamla Fin-Gal, byggår okänd men troligtvis 1970. En av de sista. Registrerad? Hm när var å hur av vem? Det enda papper jag har är ett bortslarvat kvitto från förra ägaren uppe i molnen. EU okej, för se på alla mina resor nerifrån varmare vatten har det faktiskt aldrig efterfrågats nåra papper i hamnarna. Utom i Cadiz, men där ville de bara kolla passet å att vi inte hade gömt flyktingar ombord. Nu var det inte med Fin-Gal utan andra båtar men svensk flagga hissad. Vad händer om jag seglar till Amsterdam , EU, å sedan drar över till säg Plymouth å så hem till Svedala igen? Brexit! Hm?!

 

Om jag sedan låter båten ligga kvar i England för att fortsätta England-runt nästa år, vad händer då? Jag har ju som sagt inga papper på min båt alls.

Å tänk om jag säljer båten i England? Tar pengarna å drar hem så blir det köparens problem?

 

Men motsatsen kan ju inträffa. Jag hittar min drömbåt, visserligen gammal,  i säg Plymouth, så helt sonka sätter en svensk flagga i aktern, seglar hem den som om den varit min i alla tider?

 Seglade hem en båt som var visserligen köpt legalt å i EU land å begagnat å med alla papper, men inte en käft efterfrågade nånsin några papper i Sverige, varken tullen eller andra senare. Så? Man undrar. Moms vill de åt men skatt på gamla båtar?

Intressanta funderingar tycker jag själv å en snårskog med regler, vad säger ni som vet?

Hur skulle göra?

Redigerad av Ruskpricken
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segla till annat land med båten: (Hämtat från SXK hemsida) "Enligt beslut av Sveriges regering 1978-04-27 är Svenska Kryssarklubben behörig att utfärda Internationellt certifikat för fritidsbåtar."

 

Övervintring med båt i England (fortfarande SXK  https://pakryss.se/segla-efter-brexit/  ) "Om du kommer från ett annat land och planerar att segla hem med samma båt kan du lämna kvar båten i 18 månader."

 

Angående köpa/sälja båt i England så är det tull och moms på all in- och utförsel utanför EU (in- eller ut hänger bara på vilket land som skinnar dig på pengarna). En kompis sålde båten (drygt 30 år gammal) till en Ålänning som ville vara ärlig och fick betala moms på båten.

 

Hur mycket moms o tull det blir måste nog kollas med respektive lands tullmyndighet. Se sen till att ha alla rutor ifyllda på blanketten när du kommer till tullen och ska klarera in. Tullen ser helst att en speditionsfirma hanterar betalningen vilket de tar en bra slant för. Om tullaren hittar ett enda fel i ifyllnaden av blanketten så hänvisar de till speditionsföretag. (En kompis som köpt en Merca i Tyskland före EU-tiden klev in hos tullen i Helsingborg med alla papper ifyllda och ville betala. De hittade att det inte var ikryssat "tillverkningsland" vilket alla vet är Tyskland för en Merca. De körde honom på porten och hänvisade till att hantera ärendet via speditionsfirma...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i @Lintotts varning.

Har ju själv tagit hem två (dock nya) båtar från Norge, och den första var en riktig administrativ soppa. För den andra hade jag kontakt med varvets exportchef som ordnade det mesta. P.g.a. pandemin som omöjliggjorde ett personligt besök på tullstationen i Svinesund så blev det några tusen till ett företag som klarerade in den åt mig. Visst kostade det några kronor, men det sparade mig många krångligheter och var faktiskt värt det.

 

Har även hört om ett fall nyligen om att ta in en begagnad båt från Norge (UK är nog likv'ärdigt numera). En i Norge MYCKET vanlig båtmodell från ett av de då största norska varven, som dock - liksom många andra - gick i konkurs för ett par år sedan. Eftersom den var norsktillverkad utgår inte tull (bara moms) vid införsel till Sverige eftersom den kommer från ursprungslandet, i  enligthet med de handelsavtal som finns mellan länderna.

MEN, svenska tullen krävde ett "ursprungsintyg" på en speciell blankett som intygade att den var norsktillverkad. Detta trots att de hade original och undertecknat CE-intyg där varvets namn och adress framgick samt ett skrovnummer som stämde överens med deras båt. Och att "alla", liksom i Mercafallet ovan, ju vet i vilket land den modellen tillverkats i. Dessvärre skulle detta intyg utfärdas av tillverkaren/varvet för att de skulle acceptera det, ett varv som ju inte fanns längre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt krångligt och dyrt för den som vill vara ärlig. Men också gigantiska hål i nätet för den som vill runda reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...