Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Hybro

Kombinerad startmotor och generator

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Stötte på en snubbe med en gammal snipa byggd tidigt 60-tal. Tvåcylindrig diesel.

 

Som rubriken lyder, både generator och startmotor i en o samma enhet. Dynastart?

Ingen solenoid.

Såg märket DF vid en av generatorns ansutningar.

 

När motorn startades rykte det lite ur generatorn/startmotorn.

 

Kände på denna efter en kort färd. Varm. Legat i hamn över natten.

 

Dock laddade inte generator. Ingen ström gick att mäta med tångamperemeter, dock dryga 12 Volt, mätt på grova anslutningen hos generatorn.

 

- Rent allmänt. Hur funkar detta

Visst jag förstår detta med generator, men spänning måste ju matas vid start, men bara just då.

Sen ska ju generatordelen ge ström och spänning.

 

Vad kallas mackapären?

 

Har för mig att en Dynastart ser ut på ett annat vis än denna.

Även om funktionen bör vara samma.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt är generatorer på motorer i dag växelströmsgeneratorer med spole i stället för magnet. Men det finns inget som hindrar att man i stället använder en likströmsgenerator med magneter, som också fungerar som startmotor om man matar den med ström. Växelströmsgeneratorer är bara väldigt mycket bättre på att just vara generatorer för samma belastning på motorn (av flera skäl), håller längre och väger mindre. Men om vikt och plats är starkt begränsande faktorer kan en kombo vara det bästa alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, detta är jag med på.

 

Men vid just generatorfunktion på likströmmare, så sitter som normalt ett laddningsrelä på utsidan generatorn. Vilket jag hittat.

 

Frågan är då egentligen vad som krävs för att köra som startmotor?

Gissningsvis ett kraftigare relä, som matar spänning och ström från batteriet via en grövre ledning till samma anslutning på generatorn som ger laddström ut?

 

Men måste inte en eller flera av de klenare ledningarna DF med flera i samma stund kopplas bort? För att förhindra laddning?

 

Annars kommer generator att producera ström..

 

Eller är det tänkt att då man kör startmotor, så går motorn såpass långsamt att generatorn inte laddar?

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, så här funkar det. En likströmsmoter har alltid kvar lite sk remanens, magnetfält.Så den behöver inget annat magnetfält för att gå som generator.
När man vrider om startnyckeln, el motsv, så drar ett relä å skickar in ström från batteriet å dynastartern går igång som en motor.

När båtmotorn startat släpper man ju nyckeln å det relät slår ifrån. Nu går det som vanligt med likströmmare, ett magnetfält byggs upp i fältlindningen å så genereras det ström. Spänningen hålls konstant med ett annat relä som slår till/från allt eftersom spänningen ökar, på så vis reglerar den spänningen. Det är fältlindningen som kortsluts korta perioder när spänningnen ökar.
Håller man sopännningen konstant så regleras själva strömstrykan av batteriet. Dess inre motsånd ökar allt eftersom det blir laddat. Så någon egentlig strömreglegregling behövs ej. Nu talar vi om dåtidens vanliga blybatterier.

Sen har ju den här dynastarten nackdelen att inte ladda så många ampere. Tanken är att hålla startbatteriet okej. Vill man ha flera förbrukare så får man montera en extra vxl generator som drivs av samma remmar från svänghjulet å styra-ladda de andra batterierna från den. Det kräver normalt ingen styrning för laddningen-regulatorn finns inbyggd vid släpkontakterna el motsv i växelströmmaren. Det är nästan alltid styrt av dioder  mfl idag.

Det jag funderar på är varför det kom rök. Var det ur motorn eller regulatorn? Kontakterna i den måste putsas å filas med tex 500 glaspapper då å då. Men är spolarna i reläna brända så äre kört. Det går att kortsluta med kabel direkt från batteriet  å starta motorn men det är inget att leka med. Risk för både brännskador å exlosion av batteriet vid kortslutning.

 

kopplingsschema_bosch.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde... Om regulatorn är okej så kan man ta bort kåpan å trycka ner reläts ankare, den där grejen som rör sig, så går det ström direkt till dynstarten som går som motor.

DF är fältlindningen å D+ laddströmmen när den laddar. Obs, DF tråden måse få ström åsså annars tji fältlindning, eller hur? Så ta inte bort det, då blire ingen motor heller.

Laddningslampan funkar som så att den får plus från batteriet å jord via regulatorns inre. När den laddar så får den även plus från andra hållet å då kan den inte lysa. Den talar inte om om HUR mycet det laddar. Bliinkar det äre fel nånstans, eller om det lyser svagt. oftas rälet som sköter spänningen.

 

(Detta ENDAST för erfaret folk. När man tex testar en startmotor lägger man plus på DF kontakten, sedan lägger man en skruvmejsel mellan DF å kontakaten å efter den som vanligtvis ger startströmmen. Det blixtrar till å starmotorn snurrar. Den där kontakten är till för att dra in bendixdrevet så kuggen kopplar in startkransen på svänghjulet. Testa inte sånt om du inte vet eller osäker. Samma för dynastarten fast där finns inget bendixdrev förstås, men DF måste få plus om den skall gå som motor.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket bra beskrivning av en raritet.

Ska förmedla detta till ägaren.

 

Och jo, det kommer lite rök ur generatorn vid varje start och som sagt den blir lite varm under gång trots att den inte ger någon ström.

Själva startförloppet går riktigt kraftfullt och bra.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynastart… en kompromiss som var någorlunda som startmotor och iallmänhet helt kass som generator, iallafall jämfört med dagens växelströmsgeneratorer. Dom kanske funkade bra när dom var nya på 1960-talet, men åren går ju….

 

DF betyder föresten ”dynamo field” alltså en anslutning till fältspolen.

Likströmsgenerator heter ”dynamo” på engelska och växelströmsgenerator heter ”alternator”…

 

Nu är tillockmed en dynamon hopplöst omodern på vanliga trampcyklar, om det inte är batteridrift så skall det vara en växelströmsgenerator inbyggd i framhjulets nav….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det verkar vara dåligt med plats för en startmotor och separat generator båda med kilrep till svänghjulet.

 

Inte kul att stå där som Fred Flinta o veva för hand.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nåt som heter solceller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Finns nåt som heter solceller.

Jag har också hört talas om sådana, någon gång, lär ju vara bra vad jag förstår.

 

Det fanns ju en tid då i stort sett alla fordon med förbränningsmotor hade likströmsgeneratorer. VW var väl inte direkt först att introducera sådana på 1303S det var väl 1973 om jag minns rätt… 

Nåväl, i och med att förbrukarna blir fler och halvljuslagen för ladsväsfordonen så blev det växelstömmare överallt… 

 

Fanns det inte konverteringssatser till både gamla Penta- och Albinmotorer med färdiga konsoller och remskivor för växelströmsgeneratorer? Jag vet att jag i min ungdom varit med och skruvat fast en sådan på en Penta. Vet inte om det var ett originaltillbehör eller om den kom från något annat företag.

 

Sedan finns det ju sådana där vinande vindgeneratorer också…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som det såg ut, så skulle det gå att montera en växelströmsgenerator i stället för Dynastarten.

Men vart monterar man då en startmotor? Kan knappast drivas av samma drivremmar.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Som det såg ut, så skulle det gå att montera en växelströmsgenerator i stället för Dynastarten.

Men vart monterar man då en startmotor? Kan knappast drivas av samma drivremmar.

 

Vilken motormodell talar vi om?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efterkrigstid. Volvo 2-cylindrig diesel. Uttag för startvev högt upp, ovankant stora svänghjulet Endast Dynastart startmotor.

 

Ska fråga ägaren nästan gång jag springer på honom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är en MD2 så går det att montera en växelströmsgenrator, det har jag gjort på min första båt. Fick tillverka egna fästen och satte generatorn vid startveven och remmen fick gå på svänghjulet utan något kilspår. Funkade i många år tills jag bytte båt.

Redigerad av 2715e

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Just så. En Volvo Penta MD2 1965.

 

Ja det var ju en fin lösning!

Minns när jag hade en snipa med en Solo 2 takts bensinare på nästa 3hp. Vevstart.

 

Ingen el. Men det behövde jag till Svartvita TV:n belysning mm.

Så jag svarvade ett kilrepspår i svänghjulet. Funkade fint.

Likströmmare med laddningsrelä på utsidan.

Problemet var när batteriet var typ halvladdat. Då gick det aldrig att få fart på motorn, på morgonen.

Problemet löstes med en vässad tändsticka mellan relä kontakterna i laddningsreläet😚

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev 2715e:

Om det är en MD2 så går det att montera en växelströmsgenrator, det har jag gjort på min första båt. Fick tillverka egna fästen och satte generatorn vid startveven och remmen fick gå på svänghjulet utan något kilspår. Funkade i många år tills jag bytte båt.

Du menar då att ha kvar Dynastarten som startmotor?

Kanske t o m räcker med en kilrem. Nu är det ju två remmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Hybro:

Du menar då att ha kvar Dynastarten som startmotor?

Kanske t o m räcker med en kilrem. Nu är det ju två remmar.

Fäste för växelströmsgenerator på MD-2 fanns som tillbehör, sattes ovanför svänghjulet med extra remskiva i framkant på svänghjulet för generatorn. Dynastarten kräver två remmar för att inte slira vid start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Du menar då att ha kvar Dynastarten som startmotor?

Kanske t o m räcker med en kilrem. Nu är det ju två remmar.

Ja du skall ha kvar Dynastarten som startmotor hällst med två remmar och en lång rem till generatorn som går på svänghjulet utan extra remskiva i detta fall. Remmen går på svänghjulet på den breda plana ytan utan spår. Den hoppar inte av om generatorn är rakt monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns moderna dynastarter som laddar över 20A och inte är de dyra heller.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...