Beneli 0 Postad 14 Maj , 2023 Hej - söker smarta funderingar på varför vi inte får någon gnista på denna 2 taktare. Råkade förväxla minus och plus pool på batteriet och får därefter ingen gnista. Har bytt säkring och CDI box samt kollat tändstift. Kan någon vänlig själ hjälpa med tips? :) Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bandola 0 Postad 14 Maj , 2023 Prova glödstift istället 😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beneli 0 Postad 14 Maj , 2023 På en Yamaha 2 takt? Aldrig hört detta tidigare men kanske värt att testa. Hur är kopplingen till feldragning av batteri relaterat till just glödstift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 14 Maj , 2023 2 timmar sedan skrev Beneli: På en Yamaha 2 takt? Aldrig hört detta tidigare men kanske värt att testa. Hur är kopplingen till feldragning av batteri relaterat till just glödstift? Glödstiften kan du nog bortse ifrån, det är bara någon som försöker göra sig lustig. Har du provat att koppla ur stoppkretsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Maj , 2023 (redigerade) Felpolarisering av batteriet leder så gott som alltid till att likriktare eller om sådan finns laddningsregulatorn går sönder. Det tar mindre än 1 sekund. Men, jag har aldrig hört att det skulle leda till att CDI-boxen skulle gp sönder. Tändsystemet är i princip helt oberoende av 12 V-systemet. Motorn går t.ex att rycka igång med snöre även utan batteri. I sällsynta fall leder felpolarisering vid batteriet till att 12V systemets laddspole kortsluts via den trasiga likriktaren. Detta kan indirekt påverka tändningen genom att störa svänghjulets magnetfält. Koppla bort och isolera alla ledningar till likritaren/regulatorn och testa att starta igen. Söker du här på MG så hittar du länkar till CDI electronics trouble shooting guide. Redigerad 14 Maj , 2023 av guestsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beneli 0 Postad 14 Maj , 2023 Tack skall testa Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 238 Postad 14 Maj , 2023 Kolla i tändningslåset( baksidan får mätas med instrument) så att nyckelstoppet inte är slutet till jord och att eventuellt dödmansgrepp är intakt. Kan finnas en neutralkontakt, men då snurrar normalt inte startmotorn. Denna typ av tvåtaktare har pulsgivare under svänghjulet. Dessa lägger troligen inte av samtidigt och påverkas inte av felpolning av batteriet. Om du är säker på att säkringarna är ok så får du mäta att CDI-boxen(powerpack) får spänning vid startläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Maj , 2023 13 timmar sedan skrev NW355: Kolla i tändningslåset( baksidan får mätas med instrument) så att nyckelstoppet inte är slutet till jord och att eventuellt dödmansgrepp är intakt. Kan finnas en neutralkontakt, men då snurrar normalt inte startmotorn. Denna typ av tvåtaktare har pulsgivare under svänghjulet. Dessa lägger troligen inte av samtidigt och påverkas inte av felpolning av batteriet. Om du är säker på att säkringarna är ok så får du mäta att CDI-boxen(powerpack) får spänning vid startläge. Tändningslås och dödmansgrepp kan enkelt kopplas bort vid CDI. Se CDI Electronics TSG. Det finns ingen spänning öht vid CDI-boxen om motor inte snurrar, så den testen kan du bortse ifrån. Återigen tändningen är inte beroende av 12 V systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser