Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
pelle_paltnacke

Placering sökljus / strålkastare på en TG

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! 

Jag tänkte montera ett radiostyrt sökljus / strålkastare med fjärrkontroll på min TG 6500 och skulle behöva lite inspel. 

Såhär ser båten ut för er som inte vet

TG.thumb.jpeg.fa73251c10d0e59fb8060041108de01f.jpeg

 

Typ denna modell som går att styra borde horisontellt och vertikalt. : 

image.thumb.png.883870dff97b6dbdb408ed63a0c072d2.png

Det verkar finnas två olika alternativ som jag sett. 

1. Montering ovanför dörren in till hytten

2. På "targa-bågen" bredvid topplanternfästet. 

Rent spontant tycker jag att det är mycket snyggare (och troligtvis enklare?) att montera den "targa-bågen" på bredvid topplanternan. Min farhåga är att placeringen blir något för låg för att kunna lysa upp rakt föröver, tex om man ska lägga an mot en brygga / klippa i mörker. Vad tror ni? 


Å andra sidan kanske det är bra att taket skärmar av ljuset något så man inte lyser upp fören / utrymmet framför kabinen, då blir man väl bländad och ser ingenting ändå. ?
Ytterligare en fördel med att ha den på "targa-bågen" är att man kan lysa runt hela båten (även akterut) vilket jag ser kan vara användbart. 

 

Synpunkter?

spacer.png
spacer.png 

Redigerad av pelle_paltnacke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev pelle_paltnacke:

Å andra sidan kanske det är bra att taket skärmar av ljuset något så man inte lyser upp fören / utrymmet framför kabinen, då blir man väl bländad och ser ingenting ändå. ?

En av de viktigaste aspekterna, tycker jag. En massa ljus på fördäck, och sedan har du förstört mörkerseendet för 10-15 min framåt.

 

Men troligen är strålen tämligen koncentrerad/smal på den lampan, så den kan eventuell fungera utan att lysa upp fördäcket om du siktar lite ovanför med den. Sätt den provisoriskt på olika ställen och prova innan du bestämmer dig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

En av de viktigaste aspekterna, tycker jag. En massa ljus på fördäck, och sedan har du förstört mörkerseendet för 10-15 min framåt.

 

Men troligen är strålen tämligen koncentrerad/smal på den lampan, så den kan eventuell fungera utan att lysa upp fördäcket om du siktar lite ovanför med den. Sätt den provisoriskt på olika ställen och prova innan du bestämmer dig.

Så egentligen kanske placeringen akterut kan vara något positivt tom. 

Men som du säger är det nog en bra idé att prova på båda ställena.  Man skulle ju kunna koppla den direkt till batterikälla, "hålla i den" och se hur ljuset sprids utan att behöva fästa den. Rent estetiskt tycker jag det är så fult att montera den föröver att jag kanske struntar i det helt och hållet och köper ett handburet sökljus ifall det är bästa alternativet. 
   
Hade en tanke om att ev. montera ytterligare en gösstake (tex för hopplanterna) för att "få upp" placeringen något det kanske kan hjälpa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pelle_paltnacke:

Så egentligen kanske placeringen akterut kan vara något positivt tom. 

Men som du säger är det nog en bra idé att prova på båda ställena.  Man skulle ju kunna koppla den direkt till batterikälla, "hålla i den" och se hur ljuset sprids utan att behöva fästa den. Rent estetiskt tycker jag det är så fult att montera den föröver att jag kanske struntar i det helt och hållet och köper ett handburet sökljus ifall det är bästa alternativet. 
   
Hade en tanke om att ev. montera ytterligare en gösstake (tex för hopplanterna) för att "få upp" placeringen något det kanske kan hjälpa. 

Jag har ju en båt "som borde ha" minst ett sådant sökljus, eller en ramp med tre-fyra riktiga extraljus, alternativt LED-ramp. Eftersom "alla" liknande båtar, targor, minororsar/sargor eller nordstarar har det.

Men jag valde en potent laddningsbar LED-handstrålkastare istället. Dessutom navigerar jag sällan om natten, men det kan ju bli en del sena höstkvällar då man vill hitta en bra tilläggningsplats i mörkret.

 

Just bländningsrisken tänkte jag också på. Sedan var det kabeldragningen, ävensom själva manövrerandet sker trådlöst så måste man ju dra upp två relativt grova kablar (beroende på effekt och kabellängd x 2) på taket.

 

Men min svåger har haft någon snipa, och några nimbusar med antingen en sån där helt gammaldags söklampa, till nu en modernare sådan som du tänkt dig, och den senare gav trots två effektlägen besvärande reflexer redan i skymningen på "halvljus". det var inte bara rufftaket och fördäcket som lystes upp, det var även reflexer i rostfria pulpitbågar.

 

Möjligen skulle man ju kunna konstruera något skydd under strålkastaren, liksom en inverterat keps, likande finns ju till topplanternor, fast mindre. Det finns ju en anledning till att rallybilar många gånger har en motorhuv målad i mattsvart... Men så vill man ju inte måla på däcket eller på rufftaket för dom som har ett sådant..

 

Man ser ibland att den del US-båtar utrustats med fjärrstyrda strålkastare PÅ fördäcket... ok inga reflexer, ingen bländningrisk, men däremot en betydande snubbelrisk...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju en båt "som borde ha" minst ett sådant sökljus, eller en ramp med tre-fyra riktiga extraljus, alternativt LED-ramp. Eftersom "alla" liknande båtar, targor, minororsar/sargor eller nordstarar har det.

Men jag valde en potent laddningsbar LED-handstrålkastare istället. Dessutom navigerar jag sällan om natten, men det kan ju bli en del sena höstkvällar då man vill hitta en bra tilläggningsplats i mörkret.

 

Just bländningsrisken tänkte jag också på. Sedan var det kabeldragningen, ävensom själva manövrerandet sker trådlöst så måste man ju dra upp två relativt grova kablar (beroende på effekt och kabellängd x 2) på taket.

 

Men min svåger har haft någon snipa, och några nimbusar med antingen en sån där helt gammaldags söklampa, till nu en modernare sådan som du tänkt dig, och den senare gav trots två effektlägen besvärande reflexer redan i skymningen på "halvljus". det var inte bara rufftaket och fördäcket som lystes upp, det var även reflexer i rostfria pulpitbågar.

 

Möjligen skulle man ju kunna konstruera något skydd under strålkastaren, liksom en inverterat keps, likande finns ju till topplanternor, fast mindre. Det finns ju en anledning till att rallybilar många gånger har en motorhuv målad i mattsvart... Men så vill man ju inte måla på däcket eller på rufftaket för dom som har ett sådant..

 

Man ser ibland att den del US-båtar utrustats med fjärrstyrda strålkastare PÅ fördäcket... ok inga reflexer, ingen bländningrisk, men däremot en betydande snubbelrisk...

Har du tips på nån laddningsbar LED-handstrålkastare ?

Just lös mot fast utrustning är alltid lite svårt tycker jag. Jag stod i samma val och kval när jag skulle köpa en VHF. Å ena sidan känns en fast VHF något bättre och mottagning detsamma,  men å andra sidan är det ganska skönt att slippa installera något som tar plats och som dessutom kan bli ett extra problem om det börjar strula och så står man där med en monterad pryl som inte fungerar.. Man vill gärna inte sätta in något skräp i båten medans en portabel pryl kanske tåls att "chansas lite mer med". Å andra sidan tycker jag att portabla saker, tenderar att aldriv vara laddade när man väl behöver de eller glömda hemma.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liknande strålkastare på min båt. Den enda gången jag verkligen behövt den la batterierna till fjärren av. Kunde då inte tända skiten. Slarvigt av mig att inte kolla! Jag lärde mig iaf två saker: 

1. Kolla alltid att batterierna i fjärren funkar.

2. Ha alltid en rejäl ficklampa med i båten, bra för annat också.

Sen tycker jag faktiskt att en manuell är enklare att sköta. En hand på ratten och en som styr sökarljuset. Har man fjärr så behöver man hålla i fjärren med ena handen och trycka på knapparna med den andra, om man ens hittar rätt knappar i mörkret.

Hade alla dagar i veckan valt en manuell idag med ”handtaget” nära förarplatsen, trots håltagning i taket, vilket var anledningen att jag inte valde den manuella.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pelle_paltnacke:

Har du tips på nån laddningsbar LED-handstrålkastare ?

Just lös mot fast utrustning är alltid lite svårt tycker jag. Jag stod i samma val och kval när jag skulle köpa en VHF. Å ena sidan känns en fast VHF något bättre och mottagning detsamma,  men å andra sidan är det ganska skönt att slippa installera något som tar plats och som dessutom kan bli ett extra problem om det börjar strula och så står man där med en monterad pryl som inte fungerar.. Man vill gärna inte sätta in något skräp i båten medans en portabel pryl kanske tåls att "chansas lite mer med". Å andra sidan tycker jag att portabla saker, tenderar att aldriv vara laddade när man väl behöver de eller glömda hemma.. 

Jadå, Jag köpte en sådan här för några år sedan. Energizer hardcace spotlight.

Jag är väldigt nöjd med den. Den har lång räckvidd. Snabbladdad. Och om det kniper kan man byta ut de laddningsbara batterierna mot nya, eller mot torrbatterier, fyra stycken AA.

Det är dock en sak som irriterar mig, att man manövrerar båda ”lamporma” med samma pistolgrepp. Första klicket halvljus, andra klicket helljus och tredje klicket släckt.

 

En annan fördel är ju den att man kan lysa upp ombord när det är mörkt eller då man skall exempelvis leta efter borttappade verktyg under motorn.

Strålkastaren har även varit med på kolsvarta nattvandringar sent i augusti, från vänners hus eller från krogen till hamnen. Alla öar har inte gatubelysning,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jadå, Jag köpte en sådan här för några år sedan. Energizer hardcace spotlight.

Jag är väldigt nöjd med den. Den har lång räckvidd. Snabbladdad. Och om det kniper kan man byta ut de laddningsbara batterierna mot nya, eller mot torrbatterier, fyra stycken AA.

Det är dock en sak som irriterar mig, att man manövrerar båda ”lamporma” med samma pistolgrepp. Första klicket halvljus, andra klicket helljus och tredje klicket släckt.

 

En annan fördel är ju den att man kan lysa upp ombord när det är mörkt eller då man skall exempelvis leta efter borttappade verktyg under motorn.

Strålkastaren har även varit med på kolsvarta nattvandringar sent i augusti, från vänners hus eller från krogen till hamnen. Alla öar har inte gatubelysning,

Är den flimmerfri?
Jag är extremt känslig för flimrande ljus och ser flimmer vid mycket högre frekvenser än de flesta, så det som ser ut som stabila ljuskällor för kanske 95 procent av befolkningen, upplever jag som yrselframkallande stroboskop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Jag är extremt känslig för flimrande ljus och ser flimmer vid mycket högre frekvenser än de flesta, så det som ser ut som stabila ljuskällor för kanske 95 procent av befolkningen, upplever jag som yrselframkallande stroboskop

Har inte svar på frågan, men eftersom jag också tillhör denna "känsliga" minoritet så kan jag skriva under på att det är en mycket viktig parameter. Och ingen inbillning, som en del tror.

 

Speciellt i det perifera seendet (med större koncentration av de snabbare stavarna) är hjärnan f.ö. generellt mycket känsligare för flimmer och förändringar. Däremot ser vi i detta område nästan svart/vitt och med ganska låg upplösning.

Men även en snabb förändring i speciellt detta område ger alltså en signal - medveten eller omedveten - som stör hjärnans vanliga arbete. Detta är ett arv från vår grotthjärna, och finns väl kvar än idag då de med känsligast perifera seende väl oftare överlevde och kunde föra egenskapen vidare, då de reagerade snabbare på fara (djur, fiender o.s.v.).

 

Känsligheten är dock mycket individuell och kan också variera mycket (som allt annat) från tid till annan beroende på  hjärnans koncentrationsnivå, trötthet o.s.v. Att detta är en parameter man måste designa elektroniken efter (i princip alla LED-lampor switchar ju ljuset till/från mycket snabbt för att kontrollera/stabilisera ljusstyrka och strömförbrukning) har man äntligen långsamt börjat förstå.

När LED-bakljus började komma på bil hette det att det räckte med 90-100Hz, för "det snabb flimret såg ingen". Men just i trafiken blir det mycket jobbigt, i synnerhet för oss lite mer känsliga, eftersom en bil just i periferin hela tiden (omedvetet) kommer pocka på hjärnans uppmärksamhet med sitt flimrande bakljus. Oerhört tröttande, särskilt i mörker. Minns en Peugeutmodell som var hemsk !

Samma sak med visa bilars interiöra mörkerbelysning, särskilt tidiga LED-modeller, som man kunde uppleva flimrade. I synnerhet knapparna långt ut i synfältet när man försökte koncentrera sig på det rakt fram....

 

Numera är ofta kravet (åtminstone som fordonstillverkarna själva sätter) minst 200Hz, men vanligare lägger man switchningen kring 300-500Hz. Då har även vi "känsliga" individer inga problem 🙂. Tyvärr finns mig veterligen inget generellt "minimikrav" på allmän elektronik. Borde kanske införas under CE-paraplyet ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

Har inte svar på frågan, men eftersom jag också tillhör denna "känsliga" minoritet så kan jag skriva under på att det är en mycket viktig parameter. Och ingen inbillning, som en del tror.

 

Speciellt i det perifera seendet (med större koncentration av de snabbare stavarna) är hjärnan f.ö. generellt mycket känsligare för flimmer och förändringar. Däremot ser vi i detta område nästan svart/vitt och med ganska låg upplösning.

Men även en snabb förändring i speciellt detta område ger alltså en signal - medveten eller omedveten - som stör hjärnans vanliga arbete. Detta är ett arv från vår grotthjärna, och finns väl kvar än idag då de med känsligast perifera seende väl oftare överlevde och kunde föra egenskapen vidare, då de reagerade snabbare på fara (djur, fiender o.s.v.).

 

Känsligheten är dock mycket individuell och kan också variera mycket (som allt annat) från tid till annan beroende på  hjärnans koncentrationsnivå, trötthet o.s.v. Att detta är en parameter man måste designa elektroniken efter (i princip alla LED-lampor switchar ju ljuset till/från mycket snabbt för att kontrollera/stabilisera ljusstyrka och strömförbrukning) har man äntligen långsamt börjat förstå.

När LED-bakljus började komma på bil hette det att det räckte med 90-100Hz, för "det snabb flimret såg ingen". Men just i trafiken blir det mycket jobbigt, i synnerhet för oss lite mer känsliga, eftersom en bil just i periferin hela tiden (omedvetet) kommer pocka på hjärnans uppmärksamhet med sitt flimrande bakljus. Oerhört tröttande, särskilt i mörker. Minns en Peugeutmodell som var hemsk !

Samma sak med visa bilars interiöra mörkerbelysning, särskilt tidiga LED-modeller, som man kunde uppleva flimrade. I synnerhet knapparna långt ut i synfältet när man försökte koncentrera sig på det rakt fram....

 

Numera är ofta kravet (åtminstone som fordonstillverkarna själva sätter) minst 200Hz, men vanligare lägger man switchningen kring 300-500Hz. Då har även vi "känsliga" individer inga problem 🙂. Tyvärr finns mig veterligen inget generellt "minimikrav" på allmän elektronik. Borde kanske införas under CE-paraplyet ?

 

Första generationen Volvo V70 med diodlampor är hemsk. Där har jag ändå sett att frekvensen är drygt 300 Hz, men med väldigt lite ljus per cykel. Hamnar jag bakom en sån i trafiken i mörker sänker jag farten för att öka avståndet.

Mina föräldrar har en Volvo V60 från 2016. Panelbelysningen flimrar kraftigt. I dagsljus kan jag hantera det, men mörkerkörning funkar inte.

Just nu har jag en extremt "analog" bil, men jag bävar inför vad jag ska kunna skaffa begagnat om 10-15 år, när säkert 90 procent av alla nyare fordon har flimrande ljus framåt och förmodligen även inuti.

Själv skulle jag helst se att alla ljuskällor, oavsett var, ska drivas med 25 kHz. Garanterat flimmerfritt, och ingen risk för hörbart ljud om komponenter vibrerar i takt.


Bra ändå att det finns tillverkare som tänker på det. Philips har en serie ljuskällor för hemmabruk som heter "EyeComfort", där ljuset garanteras vara flimmerfritt. Hittills har det alltid stämt när jag testat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev raol:

Är den flimmerfri?
Jag är extremt känslig för flimrande ljus och ser flimmer vid mycket högre frekvenser än de flesta, så det som ser ut som stabila ljuskällor för kanske 95 procent av befolkningen, upplever jag som yrselframkallande stroboskop.

EP-varning?

Nej jag tror inte att den flimrar, i alla fall ingenting som syns.

Jag brukar också irritera mig på sådant flimmer, men ingenting jag upplevt av denna strålkastare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...