GTI 38 Postad 10 Maj , 2023 (redigerade) Blev igår av med en gummiljolle på min segelbåt. Sjösatte förra veckan och ska masta på på fredag. Jollen låg ouppblåst på däckshuset. Det blåste som attan igår men jollen väger nog sina modiga 40 kilo så osannolikt att den blåst överbord, dessutom över mantåget. Var i båten fram till ca 14.00 och sedan låter vid 17.00 för en koll i ett annat ärende så jollen försvann någon gång under den tiden. Jollen är gammal och kan i bästa fall vara värd ett par tusen. Vem släpar en gummijolle hundra meter på en träbrygga dagtid, jag menar vart skulle den annars tagit vägen? Trist... Redigerad 10 Maj , 2023 av GTI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 10 Maj , 2023 Vinden kan vara grym, och får den tag under så kan den vräka iväg tunga saker. För som du säger - vem snor och släpar iväg en ouppblåst gummijolle hundra meter på en träbrygga mitt på dagen ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 10 Maj , 2023 Hoppas att du hade SSRS gula dekal med ditt namn och telefonummer fastklistrad i gummibåten, ifall nu den blåst överbord och nån hittat den och misstänker haveri med sjönöd… Du hade inte surrat gummibåten på däck? I såfall tror jag mer på vindteorin än på stöldteorin. Som @IngemarE redan skrivit är det ett ordentligt vindfång i sådana gummibåtar… jag vet… min blåste iväg en gång, i trädgården då jag höll på tvätta den, och då blåste det inte speciellt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI 38 Postad 10 Maj , 2023 (redigerade) 31 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Hoppas att du hade SSRS gula dekal med ditt namn och telefonummer fastklistrad i gummibåten, ifall nu den blåst överbord och nån hittat den och misstänker haveri med sjönöd… Du hade inte surrat gummibåten på däck? I såfall tror jag mer på vindteorin än på stöldteorin. Som @IngemarE redan skrivit är det ett ordentligt vindfång i sådana gummibåtar… jag vet… min blåste iväg en gång, i trädgården då jag höll på tvätta den, och då blåste det inte speciellt mycket. Nä, den var inte surrad, låg på däckshuset men inte uppblåst utan hoppackad, 1,5 - 2 dm hög och med kortsidan mot vindriktningen, sedan ett mantåg att ta sig över. Så om den blåst i havet ligger den på botten, knappast flytförmåga om den inte är uppblåst. Redigerad 10 Maj , 2023 av GTI 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 10 Maj , 2023 18 minuter sedan skrev GTI: Nä, den var inte surrad, låg på däckshuset men inte uppblåst utan hoppackad, 1,5 - 2 dm hög och med kortsidan mot vindriktningen, sedan ett mantåg att ta sig över. Så om den blåst i havet ligger den på botten, knappast flytförmåga om den inte är uppblåst. Ok, då är nog stöldteorin mer adekvat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 423 Postad 10 Maj , 2023 (redigerade) Tråkigt men var hände detta? Generellt saknar jag info om var skribenterna bor/har båt, jag har lagt in i min profil vilken stad jag bor i (men jag är en udda fågel, båten är 200 mil söderut). Redigerad 10 Maj , 2023 av skippeer 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser