Crille58 0 Postad 10 Maj , 2023 Hej, hopps kunna få lite hjälp från er! Jag håller på och skall byta växel stången och har kör lite fast. Jag fick loss 5 av 6 bultar. Den sista drog jag givet vis av. Håller på som bäst med att försöka borra ut denna. Jag har också lossat två bultar in mot aktern. Vad jag kan se, så på sprängskissen skall det inte vara fler bultar som håller motorblocket. Eller har jag fel? Jag har kommit in med borren så pass långt att så att jag med hjälp av drivdon skulle kunna knacka så att blocket släpper. Men det händer inte ett skit! Någon som har något förslag? Mvh Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 10 Maj , 2023 Har du demonterat växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille58 0 Postad 11 Maj , 2023 Jag har inte demonterat växelhuset. Men det skall väl inte vara nödvändigt, eller? Men vid närmare eftertanke så kanske det underlättar och minimerar att skada axeln från motorn ner till växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Maj , 2023 1 timme sedan skrev Crille58: Jag har inte demonterat växelhuset. Men det skall väl inte vara nödvändigt, eller? Men vid närmare eftertanke så kanske det underlättar och minimerar att skada axeln från motorn ner till växelhuset. Precis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille58 0 Postad 13 Maj , 2023 Jag har borrat jag bankat utan att blocket vill släppa. Är det någon som vet hur många bultar blocket sitter i? Med den jag har borrat ur, så har jag släpp 8 st. Jag kan inte se någon mer som borde tillhöar blocket. Men man är ju aldrig riktigt säker 🙂 kan ju sitta någon som man missar. Tacksam för uppslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 13 Maj , 2023 Vet inte hur många bultar just du har men när jag gjorde det på en yamaha 75 hk så hängde jag upp hela motorn i lyftkroken, sen gick det enklare med en kofot att med hjälp av tyngdlagen dela på det. Det förutsätter såklart att du har lossat alla bultar. På min 75 hk var det 8 st. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille58 0 Postad 13 Maj , 2023 Då har vi nog samma. Jag fick loss 7 st. den sista drog jag naturligtvis av. Men jag har borra och tror att jag är så pass långt inne med borret att blocket borde släppa. Har tyvärr ingen motor lyft. Men får kanske fixa/låna en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 13 Maj , 2023 Jag lånade ett kedjeblock och hissade upp i ett träd, inte optimalt, men funkade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille58 0 Postad 30 Juli , 2023 Nu har jag äntligen fått loss motorblocket och bytt växelsången. Har även satt ihop allt och provade, utan att starta upp motorn att lägga i växel. När jag lägger i vävel för att köra framåt, låser propellern när jag snurrar den moturs. Men snurrar jag medurs så, är den bara ”lös” och det hörs ett klickan ljud. Omvänt när jag lägger i backen. Har jag fått ihop skiten fel? Är just nu väldigt frustrerad, så om det är någon som har någon bra idé så tar det tacksamts emot. Allt gott Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 474 Postad 1 Augusti , 2023 2023-07-30 vid 23:04 skrev Crille58: Nu har jag äntligen fått loss motorblocket och bytt växelsången. Har även satt ihop allt och provade, utan att starta upp motorn att lägga i växel. När jag lägger i vävel för att köra framåt, låser propellern när jag snurrar den moturs. Men snurrar jag medurs så, är den bara ”lös” och det hörs ett klickan ljud. Omvänt när jag lägger i backen. Har jag fått ihop skiten fel? Är just nu väldigt frustrerad, så om det är någon som har någon bra idé så tar det tacksamts emot. Allt gott Christer Det skall höras ett klickande ljud. Är propellern högergående så skall den gå att vrida höger när framväxel är ilagd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille58 0 Postad 1 Augusti , 2023 Tack Jörgen! Då vet jag att allt är rätt så långt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser