Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
FrasseBasse

Döende Yamaha 25 Hk

Rekommendera Poster

Hej. Behöver experthjälp! Har en Yamaha 25 Hk (okänd årsmod) som dör vid belastning. Har den monterad på båten och när jag ska köra den i sjön så dör den. På land går den som en klocka då jag testkör den... För mig verkar det som problem med bränsletillförseln - för när jag pumpar med blåsan så funkar den kanon - också i sjön och vid full belastning vid alla varvtal! Men så kan man ju inte hålla på - då ser man ju ut som Karl-Alfred på underarmarna efter ett par dagar. Har bytt förgasare, nya membran i bränslepump, ny plasttank o anslutning, nytt externt bränslefilter. Bränsleslangarna i motorn är OK, liksom det interna bränslefiltret. Kan det vara problem med vacuumet från motorn? Vad orsakar det? Packningen mellan pump o motor som strular, eller finns det andra packningar som kan vara trasiga och orsaka minskat undertryck? Är det svårt att fixa i så fall? Dyrt? Hjälp! Extremt surt att motorn går på land men inte i sjön - förfelar liksom hela tanken med en båtmotor... :mad: /Frans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ingen experthjälp här tyvär ... men lite funderingar! Du säger att den går klockrent på land men inte i sjön! Jag förutsätter då att du på land INTE pumpar med blåsan och att du kör motorn med normal kylning (mha spolmuff eller vattentunna) och att motorn är i nerfällt läge! Mycket märkligt att det då inte fungerar på sjön men på land! Vad är skillnaden mellan landläge och sjöläge ... Tankens placering? Dragningen av bränsleslangen? Tankens lutning? Du skriver att bränsleslangarna i motorn är ok men ... Är den externa slangen mellan motor och tank absolut helt tät, samma sak ang kopplingarna? Gäller problemet ÄVEN om du endast kör på neutralläge i sjön? OK, lite amatörfunderingar ... kanske någon expert kan komma med flera ideer! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med ny handpump (blåsan) på bensinslangen? //flipbop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frans Prenkert

Tack för tips och ideer! Jag pumpar inte på land - behövs inte och jag kyler via spolmuff med motorn i nedfällt läge. Vad jag kan se så är slangen mellan motor och tank OK, men man kan ju alltid prova att byta... Kör jag på neutralläge i sjön så uppstår [KUR]inte [/KUR]problemet - det uppstår endast då jag har belastning på motorn, dvs. då växel är i och då jag kör båten. /F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du pumpar med bensinblåsen medan du kör och det hjälper kan det vara bensinpumpen (gummimembranet) som är kasst. Ganska billigt att byta. Kan köpas t ex hos Marinshopen (även postorder). Kolla även att du kör på rätt stift NGK???? och korrekt gap 0,?? mm på stiften. Vad du har för årsmodell kan du nog kolla på http://www.marinshopen.se (Modellguide)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Membranet i pumpen är bytt. Stiften satt förra säsongen då den gick som den skulle, men jag kan ju kolla gapet. Tack för tips om koll av årsmodell! /F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med nålventilen och dess säte (needle valve)? Är den bytt också? Nålen brukar bli dålig med tiden. Så finns reed valve (vet ej vad det kallas på svenska, membranventil?) Kolla att den ser OK ut. Flottören: ser den bra ut? Skall den sitta på ev viss höjd i förgasaren? (kolla om den skall det och ev justera). Rätt stift och gap är viktigare än man tror så kolla det (som du sa att du skulle göra). Sprängskisser, om du skulle behöva kolla, finns här: http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/servicehome/home.aspx View Parts Catalog (finns ända tillbaka till årsmodeller 1984) Förutsätter att du luskar ut vad du har för årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade liknande problem med vår Yamaha 225. Problemet bestod för vår del att vi kört med den manuella anrikningsventilen påslagen varpå motorn fått för mycket olja och bränsle. I grund och botten fick vi inte gnista nog att förbränna bränslet som stoppades in. Problemet avvärjdes genom att kontrollera och torka rent tändstiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för grymma tips. Nu har jag lite jobb... Skall kolla nålventilerna. Ska också luska ut årsmodell om bokstaven på plåten går att se och använda sprängskisserna du tipsat om. Tack! :-tackar /F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske hjälpa, fast jag har ny förgasare - dock kan ju stiften vara sunkiga som andra också påpekat. Får ta och kolla. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...