Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min Suzuki DT55 2-takt från 1995 gick som en klocka idag vid sjösättning, höll fina 20 knop på 4000 varv, men då jag närmade mig hemmahamn och drog på för att få upp båten i 30 knop, som är nära max, så ströp han sig själv sakta till ett motorstopp.

 

*motorn gjorde någonstans runt 5500-6000 varv vid fullt pådrag

*pådraget var konstant, även då jag märkte att den själv sänkte varvtalen

*service har jag gjort själv, tändstift bytta, bränslefilter rengjort, bränsleslangar, blåsa och tank är nytt.

*motorn dog efter en stund även på tomgång efter detta

*inga larm

 

Det kändes som att motorn fick för mycket bränsle, kan det vara förgasarna som är felaktigt inställda på högre varv?

 

Motorn har tre cylindrar med förgasare, som jag aldrig pillat på.

 

Tacksam för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Larsgran:

Hej!

 

Min Suzuki DT55 2-takt från 1995 gick som en klocka idag vid sjösättning, höll fina 20 knop på 4000 varv, men då jag närmade mig hemmahamn och drog på för att få upp båten i 30 knop, som är nära max, så ströp han sig själv sakta till ett motorstopp.

 

*motorn gjorde någonstans runt 5500-6000 varv vid fullt pådrag

*pådraget var konstant, även då jag märkte att den själv sänkte varvtalen

*service har jag gjort själv, tändstift bytta, bränslefilter rengjort, bränsleslangar, blåsa och tank är nytt.

*motorn dog efter en stund även på tomgång efter detta

*inga larm

 

Det kändes som att motorn fick för mycket bränsle, kan det vara förgasarna som är felaktigt inställda på högre varv?

 

Motorn har tre cylindrar med förgasare, som jag aldrig pillat på.

 

Tacksam för all hjälp.

Det finns ingen inställningsmöjligheter för att justera bränslemängden på högfartsmunstyckena. Låter mer troligt att det skulle vara för lite bränsle som är problemet. För att ta reda på om det är bränslebrist så kan du prova följande;

när motorn börjar självdö dra på fullgas. Om detta förvärrar felet, påskyndar självdöendet, så är det ett tecken på bränslebrist. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast beror liknade problem på slarv vid höstservicen. Förgasarna ska dräneras efter konservering för att bli av med ev. vatten och förhindra att kvarvarande bensin oxiderar till ett hartsliknade pulver som sätter igen munstyckena när motorn startas på våren.

Dränering gör med pluggarna ovanför siffran 4 i denna sprängskiss.

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard/55hp/dt-55tcls-beginning-vin-05501-581001/carburetor-dt55

 

Om Craycoats föreslagna test visar på soppabrist, så kan du testa om det hjälper att pumpa på blåsan. Om detta inte hjälper och filtret/en är OK, så bör du ta isär och göra rent förgasarna. 

Oftast behövs inga reservdelar, bara tid och tålamod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Luftskruven till tanken, om sån finns?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-09 vid 17:17 skrev Craycoat:

Det finns ingen inställningsmöjligheter för att justera bränslemängden på högfartsmunstyckena. Låter mer troligt att det skulle vara för lite bränsle som är problemet. För att ta reda på om det är bränslebrist så kan du prova följande;

när motorn börjar självdö dra på fullgas. Om detta förvärrar felet, påskyndar självdöendet, så är det ett tecken på bränslebrist. 

Hej! Tack för svar.

Idag testade jag att öka pådraget när motorn höll på att dö, mycket riktigt så dog den då snabbare. Därefter klickade bara motorn när jag vred på nyckeln, efter att ha låtit motorn vara i två minuter så startade den igen.

 

Den dör på tomgång efter en stund, hostar till en till två gånger och dör.

Om jag däremot ökar varvtalet på tomgång så går den hur länge som helst.

 

På dom högre varvtalen 5000 och uppåt så slår/smäller det från motorn väldigt hårt och skarpt.

 

Kan det vara något med bränslepumpen? Att membranet är slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-09 vid 19:14 skrev Makro:

Luftskruven till tanken, om sån finns?

Tack, men den är öppen 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-09 vid 17:35 skrev guestsson:

Oftast beror liknade problem på slarv vid höstservicen. Förgasarna ska dräneras efter konservering för att bli av med ev. vatten och förhindra att kvarvarande bensin oxiderar till ett hartsliknade pulver som sätter igen munstyckena när motorn startas på våren.

Dränering gör med pluggarna ovanför siffran 4 i denna sprängskiss.

https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard/55hp/dt-55tcls-beginning-vin-05501-581001/carburetor-dt55

 

Om Craycoats föreslagna test visar på soppabrist, så kan du testa om det hjälper att pumpa på blåsan. Om detta inte hjälper och filtret/en är OK, så bör du ta isär och göra rent förgasarna. 

Oftast behövs inga reservdelar, bara tid och tålamod.

Tack för svar!

Jag fick ingen hjälp med att pumpa på blåsan idag, men jag ska testa det framöver.

 

Annars får det bli att ta ner förgasarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag suttit och mekat med motorn, jag har ställt in skruven till tomgången så nu gör den ca 900 varv och självdör inte. Enligt manualen ska den ligga på 750-800 varv men har legat på ca 500 tidigare, vilket den nu inte längre klarar av utan att hosta och dö.

 

Dom två övre tändstiften såg riktiga ut, men det undre hade olja på sig (sliten kolvring?)

Alla tändstift är bytta i år.

 

Jag har beställt nytt membran-kit till bränslepumpen för att utesluta den. Ett membran som kan vara från 95 om ingen tidigare bytt detta.

 

Här kan ni se filmer från dagen för att få en ljudbild av motorn: 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...