Stormfocken 61 Postad 8 Maj , 2023 Hej! Den gamla loggen i min båt (1980) har gett upp och jag har också gett upp om att lyckas laga den. Så jag undrar om det finns någon GPS-logg som går på batteri (som alltså inte behöver kopplas till båtens batteri)? Jag har tittat på den här: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Instrument/Logg_Lod_Vind/EBM_GPS-Logg/EBM_GPS-LOGG_0-15KNOP?id=13804 Den ser ut ungefär som den den trasiga som sitter där nu i formen och färgen men ska kopplas till båtens batteri så finns inga "sladdlösa" loggar så kanske den kan vara ett alternativ. Bra? Dålig? Någon som vet? Sedan står att antenn ingår - förlåt en kanske dum fråga, men är det en egen antennpinne (och var ska den i så fall monteras) eller är den inbyggd på något sätt? Tacksam för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 8 Maj , 2023 2 timmar sedan skrev Stormfocken: - - - Sedan står att antenn ingår - förlåt en kanske dum fråga, men är det en egen antennpinne (och var ska den i så fall monteras) eller är den inbyggd på något sätt? Tacksam för alla tips! GPS-antenner brukar vara "en puck" som kan monteras under instrumentbrädan/däck/... såvida du har glasfiber/träbåt. Om du har aluminiumbåt så får du vara lite mer noggrann med att hitta en plats där GPS-signalerna når fram. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 Maj , 2023 Om du har en plotter kan du skippa GPS-loggen och spara en slant. En GPS-logg tillför då inget som plottern inte redan visar. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 8 Maj , 2023 Tackar, men nix, ingen plotter. Dessutom gillar jag att se en mätarnål plus att det vore skönt att titta på en fungerande logg istället för en trasig logg. Kanske skaffar plotter småningom men vanliga sjökort duger än så länge fint. Det är mest familjesegling för min del i för det mesta kända vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser