Tofriis 27 Postad 8 Maj , 2023 Nu när motorreglaget är avklarat är det dags för nästa vårprojekt. Tänkte göra ankringen säkrare och bekvämare för oss i sommar genom att montera elektriskt ankarspel samt ankarrulle/dävert på akterspegeln åt babord sida på vår Compis 36. Jag bedömer att vi behöver förstärka akterspegeln ganska kraftigt både där infästningen av ankarspelet och ankarrullen ska ske. Min plan är nu att fördela lasten med någon typ av skiva, tex marinplywood, på insidan akterspegeln samt använda största möjliga brickor mot skivan. Vad tror forumet generellt om detta? Nästa mer specifika fråga rör skivans tjocklek/styvhet och hur det påverkar hållfastheten. Då akterspegeln är något rundad, främst mot babord sida, kommer skivan ”obelastad” bara ligga an direkt mot akterspegeln i hörnen eller möjligen i sidorna åt styrbord och babord (ursäkta krånglig förklaring). Väljer jag en inte allt för tjock och styv skiva räknar jag med att den formas efter akterspegelns rundning när jag drar åt bultarna och vi får en anliggningsyta över hela skivan. Väljer jag istället en tjock och styv skiva kommer den inte formas på samma sätt och jag får inte lika stor anliggningsyta och kanske oönskade spänningar på själva akterspegeln. Någon som förstår vad jag menar och har råd att ge? Måste jag fästa skivorna med mer än de genomgående bultarna, tex Sikaflex? Kanske är någon annan lösning att föredra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tofriis 27 Postad 8 Maj , 2023 Hittade ett svar på samma fråga i ett Hanse-forum. Epoxispackel för att fylla mellanrum mellan akterspegeln och en 15mm plywood. Möjligen därefter epoxi och glasfiber över alltihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser