Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
  • 1
Morning

Förtöja när y-bom är längre än båten

Fråga

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har en båt som är strax under bommarnas längd och har försökt hitta exempel på hur man bäst förtöjer, men inget av exemplen passar min situation särskilt väl, eftersom öglorna ofta är på fel ställen i exemplen. 

 

Bommarna har inga öglor närmast bryggan, utan de finns längst bak, i mitten och i klykan på y-et. Se blå markeringar på bild 4.

 

Närmast bryggan finns hål undertill på bommarna. De kanske är till för kätting/lås? De verkar veka och jag får för mig att de eller schackel kommer ta en del stryk/vridningar. 

 

Båten tar, i huvudsak, vind rakt föröver, samt på styrbord sida. Den ligger förhållandevis oskyddat och tar, med höga fribord, lätt vind. 

 

Alternativ 1: Fören kommer obekvämt långt ifrån bryggan:

 

IMG_20230507_121538.png.927d5921cd2f7c4cc16a12048f12817d.png

 

Alternativ 2: Använda mittöglorna för att komma närmare bryggan. Jag kanske överdriver tanken om jobbet med sex tampar? I vilken ordning hade ni i så fall förtöjt? 

 

IMG_20230507_121712.png.30dfeed56bea18a1a6faad34f1191777.png

 

Alternativ 3: Använda de små öglorna under för att få båten närmare bryggan. Kanske ger dumt slitage på bommarna? IMG_20230507_121631.png.f58da833a6b8f07fac191e054d7b6489.png

 

Alternativ 4: Drömscenariot tror jag, men eftersom det saknas öglor ovanpå bommarna blir det svårt. Blått är var öglorna finns. 

IMG_20230507_121907.png.dced02bb62bf9e05a7264c832ae2da5a.png

 

 

Redigerad av Morning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Du måste väl inte fästa repen i öglor!?

Gör som i exempel 3 och säkra repen runt y bommen.

Är du rädd för skav på repet kanske det går att trä något över som tar hand om nötning. 

Annars får du väl byta rep lite oftare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Håller med, 3 eller ännu hellre 4.

Alternativ 1 är "fel", eftersom båda paren drar båten åt samma håll. Det är ju bara vid aktervind den kommer att ligga som på din bild, vid vind från fören kommer den hamna halvvägs ut....

Alternativ 2 känns bara krångligt.

 

Var i precis samma situation som du med min förra båt, eftersom de aktre pollarna satt lite för långt fram för att få rimlig vinkel mot bommen (som dessutom redan var nästan lika lång som båten).

Frågade om jag fick sätta två diskreta öglor på/i bryggan, och det var inga problem. Biltema har diskreta ringar med rostfri ögla med "träskruv". Drar man i dem uppifrån så lasten sker sidledes tål de väldigt mycket ryck och slit.

Får du inte montera ett par sådana, så ordna något kring bommarna nära änden mot bryggan, som @FIATX19 föreslår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag hade likadant vid min förra båtplats. Körde med ett spring från öglan vid cirka klykan på y-et och bak till aktern. Körde med detta bara på en sida. En variant på ditt alternativ 2 alltså.

IMG_3374.thumb.jpeg.795ec2935903bf7c4a94f00046eac186.jpeg

Enda funktionen är ju att hålla in fören för enklare påstigning. Körde in och förtöjde fram och bak först, sist springet. I omvänd ordning vid avgång. Tog kanske 30-60 sekunder extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag bockar och bugar för era svar. Jag har kikat lite hur det ser ut på bryggor intill och några platser har dragit ett par bryggöglor i balken bommarna är fästa i.

 

Jag tror jag skakar rätt på en bryggögla med genomgående skruv/mutter - 200 mm+ - för ändamålet, eftersom båten absorberar halva skärgårdens vindar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2023-05-07 vid 15:08 skrev IngemarE:

Frågade om jag fick sätta två diskreta öglor på/i bryggan, och det var inga problem. Biltema har diskreta ringar med rostfri ögla med "träskruv". Drar man i dem uppifrån så lasten sker sidledes tål de väldigt mycket ryck och slit.

Jag frågade inte, utan bytte bara ut den mittersta av de fem franska träskruvarna som håller Y-bommen i bryggan mot den galvade varianten med ring. Funkar hur bra som helst. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Eftersom det varit några "spännande" tillfällen denna sommaren tänkte jag återkoppla, så någon annan kanske får det lättare. 

 

Läget är nog vad som kallas "utsatt" när man talar om förtöjningar. Bryggan är oskyddad och tar alla vågor som kommer från söder. Båten ligger på norrsidan, så fören pekar mot söder.

 

Många båtar kör förbi och min båt hanterar svall från sidan ganska dåligt, kryssningsfartyg landsätter passagerare med "småbåtar" cirka 50 meter akter om båten och som bonus kommer en skärgårdsbåt utanför 5 knopsgränsen och skapar bra med svall. 

Minst två båtar har slitit sig detta året... plus min! 

 

Schakel på undersidan av där y-bommen börjar var inte rätt. Schaklen utsattes för rejäla vridningar, men jag hann se det innan de brast. De där hålen är sannolikt till för kätting. 

 

Jag satte bryggringar i en träbalk och fäste förens tampar där. Efter hård kuling, hade ena ringen lossnat och båten slitit sig. Själva skruven satt alltså kvar i bryggan, men ringen hade brustit i svetsen. Någon vänlig själ hade förtöjt om båten. 

 

Jag fäste istället tamparna i första öglorna på y-bommarna. Vädret har varit trist i sommar och nästa gång jag var nere hade istället de framåtriktade halkiparna flugit iväg. Som tur väl var hittade jag båda. Jag fick flytta dem bakåt på båten, så de var mer i linje med y-bommens öglor.

 

Därefter har jag satt tampar i mittenöglorna som går till knaparna i aktern. Jag splitsade in kaus i på bom-sidan, anpassade längden och splitsade ögla på båtsidan, för att enkelt förtöja och direkt få rätt placering i fållan. Jag har ett par halkipar kvar att montera där. 

 

De sista öglorna på bommarna används också, men med Poly ropes ryckdämpande tampar. 

 

Det här har, än så länge, fungerat. Närmaste dagarnas skräpväder blir ett bra test.

 

Alternativ 2 var alltså rätt för mig. 

 

Förra årets kunskap var för övrigt att inte snåla på ryckfjädrarna. Biltemas gummifjädrar gick sönder ganska omgående. En segelbåt på samma brygga hade precis samma problem med Biltemas. 

 

 

 

 

 

PXL_20230723_144306322.jpg

Redigerad av Morning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2023-08-06 vid 19:48 skrev Morning:

Eftersom det varit några "spännande" tillfällen denna sommaren tänkte jag återkoppla, så någon annan kanske får det lättare. 

 

Läget är nog vad som kallas "utsatt" när man talar om förtöjningar. Bryggan är oskyddad och tar alla vågor som kommer från söder. Båten ligger på norrsidan, så fören pekar mot söder.

 

Många båtar kör förbi och min båt hanterar svall från sidan ganska dåligt, kryssningsfartyg landsätter passagerare med "småbåtar" cirka 50 meter akter om båten och som bonus kommer en skärgårdsbåt utanför 5 knopsgränsen och skapar bra med svall. 

Minst två båtar har slitit sig detta året... plus min! 

 

Schakel på undersidan av där y-bommen börjar var inte rätt. Schaklen utsattes för rejäla vridningar, men jag hann se det innan de brast. De där hålen är sannolikt till för kätting. 

 

Jag satte bryggringar i en träbalk och fäste förens tampar där. Efter hård kuling, hade ena ringen lossnat och båten slitit sig. Själva skruven satt alltså kvar i bryggan, men ringen hade brustit i svetsen. Någon vänlig själ hade förtöjt om båten. 

 

Jag fäste istället tamparna i första öglorna på y-bommarna. Vädret har varit trist i sommar och nästa gång jag var nere hade istället de framåtriktade halkiparna flugit iväg. Som tur väl var hittade jag båda. Jag fick flytta dem bakåt på båten, så de var mer i linje med y-bommens öglor.

 

Därefter har jag satt tampar i mittenöglorna som går till knaparna i aktern. Jag splitsade in kaus i på bom-sidan, anpassade längden och splitsade ögla på båtsidan, för att enkelt förtöja och direkt få rätt placering i fållan. Jag har ett par halkipar kvar att montera där. 

 

De sista öglorna på bommarna används också, men med Poly ropes ryckdämpande tampar. 

 

Det här har, än så länge, fungerat. Närmaste dagarnas skräpväder blir ett bra test.

 

Alternativ 2 var alltså rätt för mig. 

 

Förra årets kunskap var för övrigt att inte snåla på ryckfjädrarna. Biltemas gummifjädrar gick sönder ganska omgående. En segelbåt på samma brygga hade precis samma problem med Biltemas. 

 

 

 

 

 

PXL_20230723_144306322.jpg

Kanske ser fel men tampar som går vinkelrätt ut från båten och till brygg/bomfästen får ta väldigt mycket kraft när båten kommer i rullning. Därför är det att föredra om dom går snett framåt eller bakåt för att skona både båt, tampar och bomfästen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 timmar sedan skrev Rascal:

Kanske ser fel men tampar som går vinkelrätt ut från båten och till brygg/bomfästen får ta väldigt mycket kraft när båten kommer i rullning. Därför är det att föredra om dom går snett framåt eller bakåt för att skona både båt, tampar och bomfästen.

Det är nog en synvilla. Förtöjningarna fram är riktade snett bakåt och de som går till öglorna i mitten är riktade snett framåt, så de motverkar varandra i en rombliknande form. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 timmar sedan skrev Morning:

Det är nog en synvilla. Förtöjningarna fram är riktade snett bakåt och de som går till öglorna i mitten är riktade snett framåt, så de motverkar varandra i en rombliknande form. 

Att den vita mittentampen är riktad snett framåt syns ju tydligt men dom andra verkar vara nära 90 grader ut från bommen och det ger stor påkänning när båten rullar vid svall.

 Din jämförelse med en romb förstår jag inte riktigt. Mina romber i skolan hade parallella sidor:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Min 10 meter 6 ton båt hade 8 meter y-bom i sin tidigare hemmahamn. Nu har den pålar ca 9 meter ut.

 

Måste säga att jag föredrar verkligen att de mesta aktra (he, he) "fästena" ligger för om båtens akter. Det blir så extremt mycket enklare att lägga till och kasta loss. Ingen stress att "fånga" påle/ögla vid ingång och inget lassoarbete om det missas.

 

Jag har "tur" med mitt mantåg. Det är fastbultat i stål från början. Jag kan använda mantågspinnarna och/eller räcket i aktern för att "dra ut" båte från bryggan. Funkade fint i söndags då vind låg på "i slör" vilket nog är det värsta hållet just här. Krängde som f-n. Sedan fick vi en "kryss" (vinden vände en aning) så nu är det lugnare i båten. Jag kan också direkt påverka vinkeln på de tamparna genom att välja en pinne längre för över att dra "runt".

 

Nackdelen med att dra tamp föröver och sedan runt något och sedan akterut till knap är förstås att tampen kommer att skavas i högre grad är en rak tamp. Här ska jag exprimentera vidare när min ekonomi tillåter med både dämpare och kanske något just vid "böjen".

 

Om&när jag lämnar båten brukar jag lägga tampar "90 grader" från pålen till båten eftersom de som drar ut båten har en rätt dålig vinkel för sidvindar.

 

Ska sägas att jag nog inte har en lika utsatt plats som TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2023-08-06 vid 19:48 skrev Morning:

 

Förra årets kunskap var för övrigt att inte snåla på ryckfjädrarna. Biltemas gummifjädrar gick sönder ganska omgående. En segelbåt på samma brygga hade precis samma problem med Biltemas. 

Min känsla är att fjädrar dämpar ryck mycket mer och bättre än gummidämparna. Min upplevelse är att det är betydligt mer spel i dem än gummi dämpare och rycket dämpas avsevärt mer. Så ligger du utsatt hade jag bytt till fjädrar, i alla fall i fören.

 

Jag har fjädrar i fören och gummi i aktern, anledningen till gummi i aktern är att tamp med dämpare ibland hänger ner i vattnet när man kommer hem och då skulle en fjäder riskera repa hela sidan om man kommer in tight. Fjädrar måste dock säkras med kätting också (eller rep) som på bilden (lånad från nätet).image-asset.png.f1848cbfe69aa07c620d561beefc2f4f.png

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev Rascal:

Att den vita mittentampen är riktad snett framåt syns ju tydligt men dom andra verkar vara nära 90 grader ut från bommen och det ger stor påkänning när båten rullar vid svall.

 Din jämförelse med en romb förstår jag inte riktigt. Mina romber i skolan hade parallella sidor:)

Känns lite konstigt att argumentera om att tamparna inte går vinkelrätt. 😂

 

En romb har parallella sidor. Det är svårt att få en perfekt romb i sammanhanget, så jag hade ett annat ordval.

 

Två tampar bakåt. Två tampar framåt = rombliknande. 

Redigerad av Morning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev Boanjohan:

Min känsla är att fjädrar dämpar ryck mycket mer och bättre än gummidämparna. Min upplevelse är att det är betydligt mer spel i dem än gummi dämpare och rycket dämpas avsevärt mer. Så ligger du utsatt hade jag bytt till fjädrar, i alla fall i fören.

 

Jag har fjädrar i fören och gummi i aktern, anledningen till gummi i aktern är att tamp med dämpare ibland hänger ner i vattnet när man kommer hem och då skulle en fjäder riskera repa hela sidan om man kommer in tight. Fjädrar måste dock säkras med kätting också (eller rep) som på bilden (lånad från nätet).image-asset.png.f1848cbfe69aa07c620d561beefc2f4f.png

Jag håller med om att de är mycket bättre. Hade det på en mindre båt tidigare och det är klart bättre effekt. Nu har jag istället gått upp en dimension tågvirke och kör med Forsheda där fram och ett par Unimer till de som verkar bakåt. Det är skönt att slippa gnissel. 😅

Redigerad av Morning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...