Chrille_Pettersson 0 Postad 5 Maj , 2023 Hej! Jag har en gammal H-båt som ska läggas i havet om ett par veckor. Inför detta ska jag bottenmåla men har lite frågor om hur jag göra för att få en slät yta utan att behöva lägga ned allt för mycket jobb. 1. Bottenfärgen har flagnat på några ställen. Förra året målade jag bara över men det lämnade små gropar där flagorna ramlat av. Jag har sett att en del erfarna gubbar i småbåtshamnen lägger något spackel där färgen flagnat lite innan de målar y bottenfärg. Jag tänkte göra likadant. Jag undrar bara, vad ska jag spackla med? 2. Järnkölen har rostat lite längst ned, antagligen efter någon grundstötning. Tänkte borsta bort rosten, hur och med vad ska jag sedan fylla ut de små groparna som rosten lämnat? Jag vet att det bästa vore att ta bort all bottenfärg, lägga X antal lager epoxifärg, coppercoat etc. etc., men jag är student så det är inte så gott om vare sig tid eller pengar, så söker bara en ok lösning för att få en ok-slät botten inför säsongen. Gärna tips på produkter från Biltema Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 5 Maj , 2023 Hej, Jag har också varit student en gång så jag förstår din situation. Mitt tips är att helt strunta i bottenmålning och istället köra båten till en borsttvätt ett par gånger under säsongen. Det kostar kanske kring 500 spänn för att tvätta din H-båt. Vid upptagningen borde då en hel del gammal bottenfärg ha borstats bort och ytan är förhoppningsvis slätare. Jobbigare alternativ (för nästa år kanske?) skulle vara att skrapa och slipa bort all gammal bottenfärg, försegla ytan med en Primer och sedan måla ny bottenfärg ovanpå. Jag har min båt i Östersjön och tänker gå över till biocidfri färg samt borsttvätta några gånger per säsong, men ser att du är på västkusten. Det växer ju betydligt snabbar där så du kanske ändå måste ha giftig färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Maj , 2023 17 minuter sedan skrev Carl_XII: Hej, Jag har också varit student en gång så jag förstår din situation. Mitt tips är att helt strunta i bottenmålning och istället köra båten till en borsttvätt ett par gånger under säsongen. Det kostar kanske kring 500 spänn för att tvätta din H-båt. Vid upptagningen borde då en hel del gammal bottenfärg ha borstats bort och ytan är förhoppningsvis slätare. Jobbigare alternativ (för nästa år kanske?) skulle vara att skrapa och slipa bort all gammal bottenfärg, försegla ytan med en Primer och sedan måla ny bottenfärg ovanpå. Jag har min båt i Östersjön och tänker gå över till biocidfri färg samt borsttvätta några gånger per säsong, men ser att du är på västkusten. Det växer ju betydligt snabbar där så du kanske ändå måste ha giftig färg? Problemet är ju bara att man inte brukar få tvätta bottenmålade båtar i bottentvätt. Vi har i båtklubben en bottentvätt som även är öppen för allmänheten att boka, och där är det endast tittåtet att tvätta båtar som antingen är helt obehandlade eller enbart är epoxibehandlade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 5 Maj , 2023 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Chrille_Pettersson: 1. Bottenfärgen har flagnat på några ställen. Förra året målade jag bara över men det lämnade små gropar där flagorna ramlat av. Jag har sett att en del erfarna gubbar i småbåtshamnen lägger något spackel där färgen flagnat lite innan de målar y bottenfärg. Jag tänkte göra likadant. Jag undrar bara, vad ska jag spackla med? En liknande fråga var uppe för bara några veckor sedan, men hittar den inte vid lite snabbkoll nu... Du skall nog inte spackla alls. Nästa gång flagnar färgen bredvid det spacklade, alternativt lossnar spacklet då du måste ner till en ren plastyta för att det skall fästa. Om du inte vill skrapa båten helt ren från gammal löst sittande färg (alternativt låta blästra den - dyrt) så måla över och lev med ojämnheterna. 4 timmar sedan skrev Chrille_Pettersson: .....lägga X antal lager epoxifärg, coppercoat etc. etc., Epoxi lägger man som spärrskikt för att förbygga plastpest. Det är ingen universell och nödvändig "grundfärg" för bottenfärgen, som många tycks tro. För det finns andra, mer lämpade färger/primers. Och har inte din H-båt fått plastpest nu så lär den inte få det heller 😉 Redigerad 5 Maj , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 5 Maj , 2023 Jag har gått loss med billigaste excenterslipen jag kan hitta och 40 papper så mycket jag orkar. Gärna med dammsugare kopplat. PS. Det blir inte mer tid över efter studierna 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 5 Maj , 2023 2 hours ago, No_jah said: Problemet är ju bara att man inte brukar få tvätta bottenmålade båtar i bottentvätt. Vi har i båtklubben en bottentvätt som även är öppen för allmänheten att boka, och där är det endast tittåtet att tvätta båtar som antingen är helt obehandlade eller enbart är epoxibehandlade. Jag tvättar i Nynäshamn och där får man borst-tvätta bottenmålade båtar som inte målats samma säsong. Dvs det är där tillåtet att tvätta en båt som har gammal giftig bottenfärg. De samlar in det som lossnar från båtens botten vid tvätten. Andra ställen kan förstås ha andra regler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TVR_gbg 8 Postad 5 Maj , 2023 Eftersom TS bor i Göteborg går nog alternativet att strunta i bottenmålning och istället tvätta båtbotten bort helt. Det kommer inte att fungera. Håller med IngmarE, skrapa/slipa helt rent och gör det från grunden eller måla över och acceptera ojämnheterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_Pettersson 0 Postad 7 Maj , 2023 Hej! Tack för alla svar, tänkte uppdatera med hur jag gjorde. Gick lös med en kittkniv i de områdena där färgen lossnat, och med stålborste på vissa lite ojämna områden. Sen målade jag bara över allt med ett tjockt lager bottenfärg. Resultatet blev ju sådär men det blir sista året innan jag antingen säljer båten eller får renskrapa och "börja om" med botten. Som TVR_gbg sa så är bottenfärg av den giftigaste typen tyvärr lite av ett måste, men om det skulle dyka upp borststationer i gbg-trakten så skulle jag kunna tänka mig att testa en hård giftfri bottenfärg och borsta regelbundet under säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser