Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Qetuop

Kapellbeslag av i bågen

Rekommendera Poster

Hej!

Kapellbeslaget har brutits av och en del av den sitter således fast i själva bågen, i början på röret.

Finns det något smidigt sätt att lösa detta på? Sitter fastklämt i röret. Är det att köpa ny kapellbåge och fäste som gäller? 

Tacksam för svar. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det gods kvar så kan du borra/gänga sedan i med en skruv och använd en slaghammare för att rycka ur beslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det något liknande det här? 
Jag fick hjälp av fru och barn med höstfixet pga krossad armbåge, och hjälpen lyckades bryta av beslaget i ena änden.

Det finns ett spår i beslaget, och det är fastklämt med hjälp av körnare eller liknande på en punkt (syns inte på bild). Eftersom det är just i spåret så kan beslaget rotera, men inte åka ur kapellbågen. Jag borrade i körnslaget och lirkade ut det med polygrip och mejsel, gick rätt lätt. 

D96960DF-32F2-4DE3-B5B3-B869EF892B6D.jpeg.b8b979cb9550ea1a6534c7afe5762c79.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev FinaKillen:

Är det något liknande det här? 
Jag fick hjälp av fru och barn med höstfixet pga krossad armbåge, och hjälpen lyckades bryta av beslaget i ena änden.

Det finns ett spår i beslaget, och det är fastklämt med hjälp av körnare eller liknande på en punkt (syns inte på bild). Eftersom det är just i spåret så kan beslaget rotera, men inte åka ur kapellbågen. Jag borrade i körnslaget och lirkade ut det med polygrip och mejsel, gick rätt lätt. 

D96960DF-32F2-4DE3-B5B3-B869EF892B6D.jpeg.b8b979cb9550ea1a6534c7afe5762c79.jpeg

Jo men ungefär, förutom att inget sticker ut. Den ligger ungefär jämns med röret liksom, så finns inget att greppa i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle det fungera och slipa så beslaget är helt jäms med röret ,sedan slå biten som är kvar inåt.

Det gör ingen skillnad på funktion om den lilla biten ligger kvar i röret.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Skulle det fungera och slipa så beslaget är helt jäms med röret ,sedan slå biten som är kvar inåt.

Det gör ingen skillnad på funktion om den lilla biten ligger kvar i röret.Ronnie

Har du rätt i iofs, behöver ju inte få ut det egentligen.. 

3 minuter sedan skrev FinaKillen:

Och inget körnslag/försänkning så här?

A1050894-CF12-47E9-A881-F2BBA9664239.jpeg

Jo, om jag minns rätt är det som två "inklämda" flikar på vardera sida. Ska iväg sen och titta så kan jag uppdatera med bilder. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...