Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
MrMe

Renoveringstråd Ilver 35 Cymawa

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Under förra året så gav jag mig själv en rejäl utmaning då jag köpte en Ilver 35 Cymawa i ett rent bedrövligt skick. Priset var dock bra och jag såg direkt att någonstans där under "Frankensteins fula syster" så finns det en fantanstiskt vacker båt som kan vara värd att rädda. Jag blev uppmanad av min vän Peter (Kossor här på MG) att skapa en renoveringstråd här men viftade bort det. Dock har jag den senaste tiden läst igenom hans fantastiska tråd med allt han gjort och bestämde mig för att visst kan jag dela med mig av min resa.

 

För er som missat Peters resa med sin Nimbus Epoca råder jag er att kika in på denna länk och ni har timmars av kul och inspirerande läsning framför er:

 

 

Jag tänkte börja ganska intensivt med att försöka beskriva vad som gjorts under de 10 månader jag ägt båten i ett antal inlägg. Tyvärr har jag inte fotograferat så mycket så vi får se hur många inlägg det blir. Innan dessa inlägg tänkte jag rama in projektet lite med hur jag tänker.

 

Först och främst så har jag INTE samma ambitionsnivå som Peter och kommer inte eftersträva nyskick även om jag självklart vill ha en fin båt. Båten är en ovanlig modell som är väl värd att bevara. Dock är den inte vad man skulle kalla en "klassiker" varför jag kommer unna mig att bygga båten som JAG vill ha den och inte för någon annan.

 

Tidplanen är väl att det får ta tre-fyra år men att jag ska kunna använda den under tiden.

 

Nåväl - hoppas denna tråd blir värdefull eller underhållande för någon i alla fall 
 

01_Leverans.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så var det dags för inlägg #1. Observera att projekten i denna tråd kommer vara allt från det minsta, tramsiga till lite större renoveringar. Jag tänkte börja med ett i den första kategorin. Var snälla och ha överseende med att dessa renoveringar har pågått i tio månader och att jag inte planerat att dokumentera dem så det kan vara lite si och så med bilder.

 

Snygga till teakluckor i durken

Utgångsläge: Denna modell har totalt fyra luckor i durken. Tre av dem är cirka 40x60cm öppningsbara medans den fjärde är fastskruvad och döljer dieseltanken. En av de tre mindre har någon gång ersatts av en gjord av formplywood och de övriga tre såg absolut att vara utom räddning. Föregående ägare hade åtgärdat detta genom att helt enkelt placera en s.k. "balkongmatta" på durken. Inget ont om balkongmattor men jag uppskattar dem inte så den skulle ut. De kvarvarande luckorna såg hemska ut och behövde sannolikt skrotas men.... Svett är ju som bekant gratis så jag tänkte att jag kan ju prova. Sagt och gjort.

 

Arbetsgång: Luckorna plockades ur båten och togs hem till garaget. Där slipades de först med 60-korns papper. De få rester som fanns kvar av nåten skrapades ur vilket gick förvånansvärt lätt.

 

Därefter införskaffades nåt på Biltema och samtliga luckor nåtades. När massan torkat slipades den först med 40/80/12 och slutligen 240 korns sandpapper. Några av nåtarna lossade under denna process och fick göras om men det var inte många.

 

Som ett sista steg oljades de in med Internationals teakolja innan de åter monterades i båten.

 

Resultat: Långt över förväntan. Absolut har några av luckorna ett par djupare märken men då jag var övertygad om att de behövde kasseras blev jag positivt överraskad.spacer.pngspacer.png

 

IMG_2452.JPG

Redigerad av MrMe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa inlägg är kanske inte det viktigaste på en gammal båt, men definitivt ett av de roligaste och ett av dem som jag verkligen kommer lägga märke till när jag använder båten i sommar

 

Renovering av instrumentpanel


Utgångsläge: När båten köptes fungerade alla instrument dock var flera av dem trasiga med lösa sarger och spruckna glas. Även varningslamporna från Volvo Penta var spruckna. Som så vanligt på gamla båtar fanns det mängder av hål efter utrustning som inte längre fanns och av de sju strömbrytarna lyckades jag identifiera att en fungerade - men bara ibland. Själva ytskiktet trodde jag först var någon klädsel typ skinnimitation men det visade sig senare vara gelcoat med ett mönster som skulle imitera ådringen i skinn. Inte särskilt snyggt och absolut inte smutsavvisande.

 

Arbetsgång: Inifrån toaletten kunde jag öppna upp en panel och där få tillgång till baksidan av instrumentpanelen. Samtliga kablar kopplades ur och märktes upp. Det visade sig dock att det fanns mängder med oanvnd kabel som spårades till sin källa och kastades. Sedan monterades de 12 instrumenten ut tillsammans med startlås, strömbrytare m.m. När allt var borta lossades styrningen bakom panelen och till slut även ratten. Efter att tillslut hittat alla skruvar lyckades jag sedan lyfta bort panelen och ta med den hem till garaget.

 

Första steget var att slipa ner hela panelen för att få en slät yta och få bort ådringen av "fusklädret". Därefter spacklades alla mindre hål igen medans de större sattes igen med glasfiber och polyester. Till min förvåning var hålen som volvoinstrumenten satt i inte 52mm som verkar vara branschstandard utan även dessa hål plastades igen och ersattes av hål av rätt dimension.

Nästa steg var svårt - mycket svårare än jag anat. Jag rollade på en grå gelcoat blandad med vax (topcoat) och sedan började slipningen. Fy f-n vad jag slipade och precis när man närmade sig något som man var nöjd med så slipade jag igenom och fick börja om.... Jag vet inte hur många gånger jag "målade" panelen... Tills slut fick jag helt enkelt ge upp och inse att jag inte skulle få det resultat jag ville ha utan nöja mig. Jag slipade med 320/400/800/1200/2000 våtslippapper  innan jag gick på med polermaskin och vax.

 

Nu började det roliga. 12 nya mätare från KUS införskaffades via Amazon och i Kina hittade jag bakgrundsbelysta strömbrytare där jag hade möjlighet att rita mina egna ikoner för de funktioner som saknades. 14 av dessa kostade lika mycket som två kostar i Sverige...

 

Och så var det dags för den obligatoriska överraskningen.... När varvräknarna skulle kopplas in visade det sig att AD40 motorerna inte tar varvsignalen från generatorn så som jag förutsatt. Istället tar de varvet från en induktiv givare i blocket - något som mina nya varvräknare inte klarade av. Nåja - skam den som ger sig. Två nya generatorer monterades och en av kablarna till den induktiva givaren kopplades istället över på generatorn.

 

Resultat: På det stora hela är jag nöjd. Tycker den grå färgen ser bra ut tillsammans med de vita mätarna. Allt verkar fungera som det ska men det riktiga eldprovet blir ju när båten ligger i vattnet. Jag vet dock att jag kommer gräma mig över den inte särskilt bra ytan i gelcoaten och skulle inte bli förvånad om den där instrumentpanelen ligger i garaget nästa vinter igen...

 


 

IMG_2538.JPG

IMG_2631.JPG

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MrMe:

Nästa inlägg är kanske inte det viktigaste på en gammal båt, men definitivt ett av de roligaste och ett av dem som jag verkligen kommer lägga märke till när jag använder båten i sommar

 

Renovering av instrumentpanel


Utgångsläge: När båten köptes fungerade alla instrument dock var flera av dem trasiga med lösa sarger och spruckna glas. Även varningslamporna från Volvo Penta var spruckna. Som så vanligt på gamla båtar fanns det mängder av hål efter utrustning som inte längre fanns och av de sju strömbrytarna lyckades jag identifiera att en fungerade - men bara ibland. Själva ytskiktet trodde jag först var någon klädsel typ skinnimitation men det visade sig senare vara gelcoat med ett mönster som skulle imitera ådringen i skinn. Inte särskilt snyggt och absolut inte smutsavvisande.

 

Arbetsgång: Inifrån toaletten kunde jag öppna upp en panel och där få tillgång till baksidan av instrumentpanelen. Samtliga kablar kopplades ur och märktes upp. Det visade sig dock att det fanns mängder med oanvnd kabel som spårades till sin källa och kastades. Sedan monterades de 12 instrumenten ut tillsammans med startlås, strömbrytare m.m. När allt var borta lossades styrningen bakom panelen och till slut även ratten. Efter att tillslut hittat alla skruvar lyckades jag sedan lyfta bort panelen och ta med den hem till garaget.

 

Första steget var att slipa ner hela panelen för att få en slät yta och få bort ådringen av "fusklädret". Därefter spacklades alla mindre hål igen medans de större sattes igen med glasfiber och polyester. Till min förvåning var hålen som volvoinstrumenten satt i inte 52mm som verkar vara branschstandard utan även dessa hål plastades igen och ersattes av hål av rätt dimension.

Nästa steg var svårt - mycket svårare än jag anat. Jag rollade på en grå gelcoat blandad med vax (topcoat) och sedan började slipningen. Fy f-n vad jag slipade och precis när man närmade sig något som man var nöjd med så slipade jag igenom och fick börja om.... Jag vet inte hur många gånger jag "målade" panelen... Tills slut fick jag helt enkelt ge upp och inse att jag inte skulle få det resultat jag ville ha utan nöja mig. Jag slipade med 320/400/800/1200/2000 våtslippapper  innan jag gick på med polermaskin och vax.

 

Nu började det roliga. 12 nya mätare från KUS införskaffades via Amazon och i Kina hittade jag bakgrundsbelysta strömbrytare där jag hade möjlighet att rita mina egna ikoner för de funktioner som saknades. 14 av dessa kostade lika mycket som två kostar i Sverige...

 

Och så var det dags för den obligatoriska överraskningen.... När varvräknarna skulle kopplas in visade det sig att AD40 motorerna inte tar varvsignalen från generatorn så som jag förutsatt. Istället tar de varvet från en induktiv givare i blocket - något som mina nya varvräknare inte klarade av. Nåja - skam den som ger sig. Två nya generatorer monterades och en av kablarna till den induktiva givaren kopplades istället över på generatorn.

 

Resultat: På det stora hela är jag nöjd. Tycker den grå färgen ser bra ut tillsammans med de vita mätarna. Allt verkar fungera som det ska men det riktiga eldprovet blir ju när båten ligger i vattnet. Jag vet dock att jag kommer gräma mig över den inte särskilt bra ytan i gelcoaten och skulle inte bli förvånad om den där instrumentpanelen ligger i garaget nästa vinter igen...

 


 

IMG_2538.JPG

IMG_2631.JPG

Bra jobbat damen börjar resa sig ! Sjösättning i veckan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev kossor:

Bra jobbat damen börjar resa sig ! Sjösättning i veckan ?

Målet är sjösättning på Lördag - men mycket kvar att göra så vi får se om det blir så 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa ämne är nog det som varit mest tidsödande hittills. Egentligen inte särskilt svårt men ganska obekvämt, trångt och frustrerande...

 

Renovering elsystem

 

Utgångsläge: Väldigt få saker i båten fungerade och när jag jobbade med den nya instrumentpanelen hittade jag kanske 40 avklippta kablar bara där. I motorrummet fanns det ännu mer. När jag försökte felsöka och följa dessa kablar hittade jag hela tiden undermåliga skarvar, felaktiga material och obegripliga kopplingar. En av de saker som måste åtgärdas var också att allt gick på samma batteribank - vilket jag inte uppskattade.

 

Arbetsgång: Efter lite vånda tog jag beslutet att slita ut hela elsystemet och börja om. Efter några kvällar arbete var samtliga kablar förutom motorernas kabelstammar, kablage till drev och trimplan förpassade till en enorm hög i salongen. Du var det dags för nytt.

 

Först var det dags för elcentralen. Denna var anpassad till att hantera både landström, elverk och 12V system. Det mesta fungerade inte så den kastades och ersattes av en teakskiva där jag monterade 21st automatsäkringar. På Amazon hittade jag även små indikatorlampor som indikerar vad som är påslaget och inte. Längst upp placerade jag tre lampor som indikerar status på huvudströmbrytarna (Förbrukning, SB Motor, BB Motor). På den gamnla centralen fanns en voltmätare som jag flyttade över, mest för att jag råkade ha den ligga.

 

Ny kabel drogs till de olika förbrukarna även om mycket av den gamla kabeln återanvändes för att spara en slant. Det är trots allt ett antal hundra meter kabel i en båt. Skapade också en ny kabelstam som drogs upp till förarplatsen då den innehåller de flesta strömbrytarna. Provisoriskt blev det ganska fula etiketter från Erlandssons brygga, men här vill jag gärna ha något snyggare - tips emottages tacksamt.

 

I motorrummet hände de största förändringarna. Två nya startbatterier införskaffades och tillsammans med befintliga batterier hade jag nu tre separata banker. På Biltema köptes två enkla skiljereläer för att ge ett bättre utnyttjande av batterierna. Föregående ägare hade precis utrustat båten med en ny Victron laddare som uppfyllde mina behov så äntligen något som kunde återanvändas...

 

För att få lite ordning på kablagen plastade jag in en plywoodskiva som fästes som "lock" på kabelstegen. På denna monterade jag sedan alla plintar och liknande för att få lite ordning och reda. På plus sidan skapades följande plintar:

- SB Startbatteri (Kopplad mot huvudbrytare, sb motor, skiljerelä, SB drev)
- BB Startbatteri (Kopplad mot huvudbrytare, bb motor, skiljerelä, BB drev, ankarspel)
- Förbrukning (Kopplad mot huvudbrytare, elcentral, två skiljereläer, stereons slutsteg)
- "Always on" (Kopplad mot förbrukningsbatteri, länspump, minne på stereo

 

Resultat: På det stora hela är jag nöjd. Klart att det alltid går att göra lite bättre och lite snyggare men nu har jag ett elsystem som jag litar på och som jag dessutom begriper när jag ska lägga till eller dra ifrån något.

 

IMG_2548.JPG

IMG_2591.JPG

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

🙂

IMG_2600.JPG

Redigerad av MrMe
Lade in en bild
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så var det dags för ett av de större projekten. Eftersom jag gör denna båt för att passa mina behov och inte någon originalrenovering unnar jag mig att göra ganska stora förändringar när så krävs.

 

Skapa ett pentry ute

 

Utgångsläge: När båten köptes saknades all originalinredning i sittbrunn eller vad vi nu vill kalla utrymmet utomhus i en "sportscruiser". Några bänkar hade tillverkats av tryckat virke och formplywood... Efter lite eftersökningar på internet verkar det som att den original ska ha en soffa i vinkel på babord sida samt en soffa för två personer vid förarplatsen. Detta passar inte riktigt mina behov så jag siktar istället på en stol vid förarplatsen, en u-soffa akter om den samt ett litet pentry på babord sida. Känns som att det skulle vara mysigt att koka frukostkaffet där istället för nere i den mörka ruffen.

 

Arbetsgång: Ett antal skisser gjordes och förkastades av olika anledningar innan jag gick till verket. En form byggdes av formplywood. På insidan av denna gjorde jag radier med hjälp av modellera och en M12 bricka. Leran är väldigt lätt att forma och ger riktigt bra radier - nackdelen är att den är ganska svår att få bort från den färdiga detaljen.

 

När formen var klar vaxades den med vanligt båtvax fyra gånger och nu skulle det plastas. Först var det dags för gelocoat. Jag lånade färgprover från SeaSea och konstaterade at "Dovervit" var den som var närmast träff på min båt (vilket senare visade sig inte vara ett dugg likt...). Två tjocka lager gelcoat målades på med hjälp av roller och pensel i formen. När denna härdat lade jag in två lager 450g glasfibermatta mättat med polyester. Den berömda aluminiumrollern tyckte jag var svår att använda då den lätt fick mattan att "håra" så jag använde mest penseln för att få ner mattan mot materialet och få bort alla luftbubblor.

 

När de två första lagren härdat lade jag in ett lager 12mm plywood som primats rikligt med polyester och när även detta härdat blev det ytterligare två lager glasfiber. Ett dygn senare kunde jag skruva isär formen och ta fram den färdiga detaljen.

 

En hel del slipning och polering krävdes innan den såg anständig ut och nu var det dags att ta fram sågen. Uttag fram gjordes för en lådhurts och ett kylskåp och på toppen sågade jag ut för spis och diskho. Det tog några timmar men resultatet blev bra.

 

Nu var det dags att vara lite okonventionell. En lådhurts från Ikeas köksavdelning införskaffades. Denna kapades innan den monterades och skruvades fast i det nya pentryt. Ska bli intressant att se hur länge denna håller i marin miljö - men om jag måste byta ut en stomme för några hundralappar var tredje år är det fortfarande billigt. 

 

Diskho, spis och kylskåp beställdes från Dometics sortiment. Löjligt dyrt men det finns få alternativ. Det mest hutlösa var den vikbara blandaren som kostade dryga tusenlappen och visade sig vara gjord i kromad plast...

 

Dags för montering i båten och här kom den obligatoriska överraskningen. Jag hade gjort misstaget att räkna med att vinkeln mot baksidan var 90 grader utan att kontrollmäta - det var den naturligtvis inte så en glipa på 30mm skapades i överkant. Tur man har kontakter som arbetar med rostfritt. En vinklad "täcklist" skapades så var det problemet löst.

 

Resultat: Jag har ännu inte provat det nya köket då jag inte kopplat någon gasol ännu. Designmässigt kan det nog bli bra när även den nya soffan är på plats men just nu ser det ganska malplacerat ut.

 

 

IMG_2670.JPG

Resultat.jpg

 

IMG_2670.JPG

Redigerad av MrMe
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa projekt är väldigt självklart vilken väg man vill gå medans andra skapar mer huvudbry. Detta projekt tillhör den andra kategorin och trots att det är slutfört vet jag fortfarande inte om jag valde rätt väg.

 

Snygga till targan

 

Utgångsläge: Efter att ha googlat runt en del verkar det som att denna båtmodell gjordes i tre olika utföranden.
- Helt utan targa
- Med bara "halv" targa d.v.s. endast det som är hjort av plast
- Med "hel" targa d.v.s. en plastad bit längst ned följt av två rostfria rör i den övre delen


Min gissning nu när jag haft isär och plockat ihop allt är att mitt exemplar original hört till modell ett, helt utan targa som någon gång kompletterats med plasttargorna (original) och två rostfria rör (hemmabyggen).Stålkonstruktionen är direkt fult gjord och dessutom har man valt att sätta fast dem med några hemska aluminiumfästen som passat bättre på en traktor. Dock - budgeten tillåter inte (just nu) en helt ny targabåge utan efter mycket våndande beslutade jag mig för att återanvända befintliga prylar.

 

Föregående ägare hade lagt mycket pengar på stereoutrustning bl.a. riktigt snyggt gjorda högtalarfästen som jag gärna ville ha kvar.

 

Arbetsgång: Började med den enkla biten - demontering. De fina högtalarna visade sig bara vara pressade på plats så ett lätt ryck så var de borta. Nästa steg var att innifrån lossa "traktorfästena" så att stålbågarna kunde lyftas bort. Två rejäla bultar senare så var första sidan bortplockad. Nu blev det jobbigare. Någon gång har någon valt att utrusta båten med ett par "praktiska" fotsteg gjorda av formplywood. Dessa satt limmade med sikaflex under targabågen och på skarndäck - sikaflex som satt som berget. Mycket våld och timmar med rakblad senare var dessa äntligen borta.

 

Väl hemma i garaget så började jag med att plasta igen "överblivna" hål i de båda plastbågarna innan jag våtslipade dem följt av polering och vaxning. Detta var faktiskt mycket roligare än det låter för båten jag köpte var helt befriad från glans med detta visade att det åtminstone på sina ställen går att få upp en riktigt fin lyster bara man är beredd att jobba. I ett av båtens stuvfack hade jag också hittat två grabbräcken som ska sitta baktill på bågarna - detta putsades upp och monterades. Här kom sedan tveksamheterna.... Nu var targabågarna riktigt fina - skulle jag verkligen montera de fula fästena och de hemmasvetsade bågarna på dem... Tillslut fick det bli så, men jag skulle inte bli förvånad om jag ändrar mig i en snar framtid. De snygga högtalarlådorna monterades denna gång korrekt med bult och mutter så att de inte åker över bord vid minsta våg. 

 

Resultat: Wow vilken förändring. Dels att få lite lyster, dels att bli av med alla dessa övergivna hål, dels att bli av med de "praktiska" fotstegen". Kvar att göra är någon form av teaklösning för att ersätta fotstegen. Original ska det sitta två tunna teaklister men jag kommer nog göra en annan lösning då gelcoaten är så skadad att jag gärna vill dölja den.

 

IMG_2487.JPG

IMG_2524.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kom då äntligen årets viktigaste dag

 

Sjösättning 2023

Lördag morgon kom jag ut till båten - dags för sjösättning. Måste erkänna att det kändes så där när man kom ut till en båt täckt av frost.... ska det behöva vara så i Maj?? Nåja - tiden var bokad klockan 8 och 8:15 så låg hon i vattnet.

 

På det stora hela var det en positiv sjösättning. Mina nya genomföringar höll tätt, allt elektriskt verkar fungera trots massiva ombyggnationer under vintern och motorerna startade utan problem. Men som alltid så var inte allt frid och fröjd:

 

- Ena matarpumpen har trasiga gängor vilket gör att den inte håller tätt med luft i bränslesystemet som följd. Monterade provisoriskt dit en elpump men en riktig pump är beställd.

 

- De nya varvräknarna ska kalibreras för mina motorer men det var lättare sagt än gjort. Ställde jag in dem så att de visade rätt varv på tomgång var de över 1000 varv fel vid 2200 varv. Jag läste mig till att detta kunde åtgärdas genom att sätta in ett motstånd mellan 1 och 20000 Ohm så det blir till att köpa en potentiometer för att kunna lista ut vilket motstånd just mina motorer vill ha

 

 

Sjösättning1.jpg

Sjösättning2.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket av att renovera en gammal båt handlar om att försöka laga något som gått sönder eller slitets genom åren. Ibland handlar det dock om att skapa ny funktionalitet som båten aldrig haft

 

Montera ankarspel i aktern

 

Under årets båtmässa sonderade jag terrängen för att se vad jag skulle ha för ankarspel i aktern. Att jag skulle ha ett är självklart då 35 fot motorbåt blir mycket att hålla reda på när jag oftast är ensam ombord så att stå och slita i en ankarlina intresserade mig inte.

 

Valet föll tillslut på ett bandankarspel från Anchormatic. Som jag ser det har det en del fördelar och en del nackdelar.

 

Fördelar:

- Väldigt enkel installation

- Inga slirande linor

- Mindre vatten som dras med in i motorrummet

 

Nackdelar:

- En blyad lina eller en kätting är effektivare vid ankring

- Priset är något högre

 

Arbetsgång: Då "hyllan" på motorrummets styrbordsida är av trä fick jag hjälp av goda vänner att skapa rostfria monteringsfästen att sätta under träet för att på så sätt fördela kraften över en större yta. När det var gjort var det en smal sak att skruva fast spelet och den första brytrullen.

 

Nästa steg var att ta upp ett hål i akterspegeln där en rostfri ring monterades med hjälp av sikaflex. Innanför denna monterades brytrulle nummer två.

 

På badbryggan monterades ankarhållaren med fyra stycken rostfria M8 och rejäla brickor.  Här placerades sedan ett 10kg "Bruce ankare" som fästes i ankarbandet med den medföljande karbinhaken. Karbinhakar i all ära, men jag kommer nog byta ut den mot ett rostfritt schackel då jag ser en uppenbar risk att karbinhaken kommer fastna på väg ner och förhindra att ankaret går i som det ska.

 

Knappen för att manövrera ankarspelet var i mitt tycke ganska ful. Jag valde därför att sätta den vid sidan av min nya instrumentpanel. Efter att ha byggt om hela elsystemet ett par månader tidigare var det inga problem att hitta kabelvägar så denna del av installationen tog kanske 30 minuter - inklusive att bunta ihop kablar.

 

Sedan var det dags för det elektriska vilket var busenkel och allt följde med i förpackningen utom kablar för strömförsörjning. Elektronikbox, radioenhet till fjärrkontrollen och säkring skruvades upp bredvid ankarspelet och anslöts till varandra. Kablar för strömförsörjning pressade jag själv och eftersom jag hade väldigt nära mellan motor och ankarspel så behövdes inga större dimensioner. Både pluskabel och jord monterades på startmotorn och jag ser ingen risk för överbelastning där - dels för att kablarna till motorn är 75 eller 90 mm2 och man kommer aldrig köra både startmotor och ankarspel samtidigt.

 

Resultat: Installationen ser prydlig ut och på land funkar allt perfekt. Nu återstår det att se hur det funkar i verkliga livet

IMG_2761.thumb.JPG.2da7d1ba252b81862f5f5e21ecc34e29.JPG

KKNQ3383.JPG

Ute.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del projekt är lite mer otydliga och kanske snarare är summan av ett antal mindre aktiviteter - detta skulle nog kunna klassas som en sådan

 

Förbättringar motorer

 

Utgångsläge: Båten är utrustad med två stycken Volvo Penta AQAD40b. Någon gång under alla år har minst en av maskinerna bytts ut så de 1400 timmarna som står på varvräknarna kan man definitivt inte lita på. Vid inköpet var styrbord maskin precs nyrenoverad med kolvar, lager, m.m. Båda maskinerna har också nyligen fått nya turbos så förutsättningarna måste ändå sägas vara goda. Tyvärr upplevde jag båda maskinerna som extremt svårstartade - något som jag aldrig tidigare upplevt på en diesel. Utöver det fanns det både olja, diesel och sjövatten under motorerna som tyder på mer än en läcka. Någon fungerande servostyrning fanns det förövrigt inte heller.

 

Arbetsgång: Jag började med servostyrningen. Det visade sig att det inte satt någon rem och att oljebehållaren var tom. Inte unde det väl vara så enkelt? Satte dit en rem och fyllde på med servoolja - vips så funkade allt som det skulle. Tänk om alla fel var så lätta att åtgärda.

 

Av någon anledning har tidigare ägare kopplat förbi matarpumparna och ersatt dessa med elektriska pumpar som hängde i varsitt buntband i motorrummet. Dessa plockades bort och dieselsystemet återställdes till hur det designades av Volvo. Självklart visade det sig att ena matarpumpen hade trasiga gängor och behövde bytas (de är för billiga för att reparera). Av lika okända skäl var det bara en av motorerna som var utrustad med förfilter så ett nytt sådan beställdes från drevdelar.se

 

Nästa steg var att kika på glödstiften. 12 nya beställdes och för att se om de gjorde någon skillnad mätte jag strömförbrukningen före och efter bytet och det var kul läsning. Före bytet drog glödningen 22A på ena motorn medans den drog hela 77A efter bytet vilket indikerar att ganska många av stiften faktiskt inte fungerat korrekt.

 

Som jag beskrivit tidigare hade båten bara en batteribank när jag köpte den. Det, i kombination med svårstartade motorer gav effekten att när man väl fått igång en av maskinerna fanns inte ström nog för nästa (det visade sig att generatorerna inte heller funkade särskilt bra). Byggde därför om batteribanken där varje motor fick ett separat startbatteri med 110Ah/1000CCA och så fick de även nya generatorer. Just generatorbytet kunde gått bättre än jag tänkt då det visade sig att den bult som höll spännarmen till generatorn gått av inne i blocket och jag tvingades borra ut den och gänga om. Till slut satt de nya dock på plats.

 

När det gäller prestandan så tyckte jag nog inte att motorerna varvade ur riktigt som de skulle. Jag saknade några hundra varv på toppen vilket var oroande. Även här var felet enklare än man vågat hoppas på då det visade sig att gasvirarna var dåligt justerade.

 

Säg den lycka som varar. Trots nya, separata batterier orkade babord startmotor knappt dra runt motorn. Kontrollerade alla kablar och kontakter men allt såg fint ut. Dags för en ny startmotor med andra ord. Wow - vilken skillnad! Nu vill jag nog byta startmotor även på styrbord maskin för skillnaden är enorm.

 

Vad gäller de olika läckorna så hittar jag lite olika då och då, men visionen om ett snustorrt motorrum har jag ännu inte lyckats uppfylla. Tror dock att trägen vinner och plötsligt händer det säkert.

 

Vårsäsongen 2023 började också med en service av motorer när bränslefilter, oljefilter, filter till vevhusventilationen och motorolja byttes. 

 

Resultat: Jag har nu motorer som verkar starta som de ska, går jämnt och fint men som fortfarande är lite inkontinenta av diverse vätskor. Klar förbättring alltså men en del jobb återstår.

IMG_2745.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del projekt känns mer angelägna än andra även om det egentligen bara handlar om estetik. Här kommer ett sådant...

 

Tak på en öppen båt

 

Utgångsläge: Första gången jag såg båten höll jag på att ramla baklänges... Någon hade beslutat sig för att bulta fast en enorm plywoodskiva som tak på en sportscruiser?? Man hade alltså valt att bygga en ställning i rostfria rör. På denna fäster man sedan en enorm plywoodskiva med hjälp av galvade rörklamlar innan man hjälpligt försöker fuktsäkra eländet med någon form av 2-komponent färg. Den rostfria ställningen i sig agerade även fäste till ett mycket snyggt och välgjort kapell - ett kapell som av naturliga orsaker saknade tak.

 

Arbetsgång: Länge våndades jag. Skulle jag slita bort allt, slänga befintligt kapell och göra ett riktigt kapell med riktiga kapellbågar. Ett par rostfria bågar hade jag hittat i båten vid leverans... Eller skulle jag göra mig av med plywoodskivan och hitta en snyggare lösning för den samtidigt som jag kunde återanvända det näst intill nya kapellet på resten av båten?

 

Jag tog in offert på båda varianterna och beslutade mig till slut för att snåla. Den dag det är dags att byta ut kapellet ska allt byggas om, men tills dess så satsar jag på att fixa till taket och återanvända resten av kapellet.

 

Dags för rivning. Rörklammrar lossades och snart var taket löst. Det visade sig inte helt oväntat vara skittungt så att baxa ner det från båten var ingen lätt sak, men till slut låg det där på marken. Nu började det riktiga slitet - att separera plywooden från de rostfria rören. ett antal tuber sikaflex hade använts för att få dessa delar att sitta ihop och jag slet läääääänge för att få bort det och sedan nästan lika länge för att få bort resterna av sika från stålställningen som skulle återanvändas.

 

Nästa steg var att kapa stålställningen. Den var designad med "en keps" som stack ut framför vindrutan med cirka 40-50cm. Denna kapades bort men hjälp av tigersåg för att få snyggare linjer på båten. Ett kapell beställdes för att täcka stålställningen och 32 knappar popnitades fast för att hålla allt på plats. Sista utmaningen var att lista ut hur "taket" som sitter under targabågen skulle fästas i targabågen. Den ursprungliga planen var att skruva fast dem men att göra hål och sätta öljetter i ett nytt kapell kändes fel och skulle säkert leda till att det regnade in. Till slut valde vi att sy fast tre "kardborreöglor" i kapelltaket som i sin tur fästes i targabågen. Det ser ganska bra ut och förhoppningsvis håller det också.

 

Resultat: En otrolig skillnad - så här ska ju båten se ut. Dock finns det en del som inte är perfekt. Taket är lite för platt och jag antar att det kommer samlas vattenpölar vilket inte är önskvärt. Detta kommer jag fixa med ytterligare en bit rostfritt rör så det oroar mig inte. Den här lösningen medger inte heller att jag fäller taket helt vilket är tråkigt - kapell som förfular båtar så mycket vill man ju helst slippa men det är priset jag fick betala för att kunna återanvända det gamla kapellet och spara närmare 40.000 kronor.

 

IMG_2487.JPG

Sjösättning1.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista av mina "skriva-ikapp" projekt blir av det mindre slaget. Hädanefter kommer antalet inlägg att minska då jag nu har publicerat det mesta som skett de senaste tio månaderna. Det kommer hända saker framöver också och om intresse finns kommer även dessa att publiceras vartefter.

 

Fixa till dörren

 

Utgångsläge: En av de saker som irriterade mig första gångerna jag använde båten var att dörren var extremt tung att öppna och stänga. I händelse av brand skulle jag till och med påstå att den var direkt farlig då det krävdes en "dubbelriktad" rörelse uppåt/sidledes med båda händerna för att flytta den.

 

Utöver det saknades nyckel till original låset så någon gång har man istället monterat en rostfri ögla och motsvarande bläck för att kunna låsa dörren med hänglås...

 

Arbetsgång: Dags att montera bort dörren. Detta gick fortare än vad man tänkt från fabriken då det visade sig att ett av de två övre fästena saknades. Det saknade fästet i kombination med att det andra fästet bestod av två fullständigt fastrostade kullager förklarade varför man fick kämpa med dörren.

 

Väl hemma i garaget började jag plasta igen överblivna hål medans det rostiga fästet lämnades till en kompis som kunde hjälpa mig att konstruera två nya. Jag visste att det skulle ta en stund innan de nya fästena var klara så jag tänkte jag kunde passa på att se om det gick att få fram någon glans på dörren - förutsättningarna var ju perfekta med stora platta ytor inne i ett varmt garage. Dörren var extremt kritad - synd att jag inte har några bra bilder - så det var spännande att se vad man kunde åstadkomma om man överdrev lite och polerade i långt många fler steg än vad som egentligen är rimligt:

 

- Steg 1: 3M Heavy cut på lammulstrissa på roterande maskin
- Steg 2: Menzerna 400 på hård skumtrissa på oscillerande maskin
- Steg 3: Menzerna 2500 på medelhård skumtrissa på oscillerande maskin
- Steg 4: Menzerna 3800 på medelmjuk skumtrissa på oscillerande masking
- Steg 5: Tvättade dörren med IPA (Isopropylalkohol)
- Steg 6: Menzerna Gelcoat Protection lades på men mjuk skumtrissa och torkades av med mikrofiberduk

 

Ett lås som var identiskt med det gamla hittades på Amazon för 114:- inklusive frakt....

 

Resultat: Nog går det att få gamla båtar att blänka alltid. Tyvärr kommer jag inte kunna få samma resultat på hela båten då den har skador och allt för tunn gelcoat på sina ställen, men just dörren tror jag faktiskt är finare än den var när den lämnade fabriken 1984.

 

dörr2.jpg

dörr4.jpg

dörr5.jpg

PZDR2077.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... säg den lycka som varar 🙂

 

Tog en provtur idag och allt gick perfekt. Oljetryck och temperatur precis som det skulle. Körde i 22 knop och bara njöt av att våren äntligen var här. När jag kom in i hamnen så plockade jag lite med alla de grejer som ska ner i en båt i början på säsongen. När telefonen ringde så la jag mig på solsängen och pratade... men vad är det som låter. Hör ett skvalande ljud. Kan det komma från min båt? Kollade vid sidan av båten men inget från någon av skrovgenomföringarna.

 

Lade snabbt på luren och slet upp motorluckorna. Mörker.... röret som förser sjövattenpumpen med sjövatten har lossnat och vattnet forsar in. Länspumpen gör sitt jobb men känslan är klart obehaglig. Försöker trycka röret på plats - det hjälper lite med inte helt. Lossar slangen från skölden så att den kommer över vattenytan - nu kommer det i alla fall inte mer vatten.

 

Vad det verkar saknar min båt det bläck som ska hålla röret på plats (del 52 på sprängskissen) så varför röret valt att lossna ljust nu är en gåta....

 

 

46137.png

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min MD40 motor så fanns inte del nr 52 utan det satt ett fäste från rör-stumpen 34 till motorn. Detta fäste rostade och höll på att gå sönder så jag köpte del 34 och 52 och bytte vilket blev bra! Passade i samma veva på att packa om sjövattenpumpen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glada trillrop!

Kul att läsa!

 

Ankarspel

Kanske har du läst mina våndor angående alla ankarspel som jag de senaste åren fått minst ett spel på.

Jag monterade för många år sedan ett Ancharomatik i min förra båt. Det fungerade i stort sett klanderfritt under de 21 år jag hade den båten. Det var väl nån enstaka gång bandet hade kalvat över bandtrumman och kilat fast sig. Nån enstaka gång kärvade frikopplingen. Jag har sett att det kommit nya generationer av detta bandankarspel sedan den dagen mitt inhandlades.

Jag hade även litet problem med att det kom in fukt i elektronikboxen, efter att bara ha tejpat skarven mellan box och lock försvann det problemet.

 

Nuvarande båt var försedd med ett Lewmar ProFish... lång historia, men det fanns garanti kvar och efter tre reklammationer valde jag istället ett HX1. Detta fungerar bättre, men inte helt bra... Måhända kanske andra liknande ankarspel funkar bättre, men hade jag idag köpt ett ankarspel hade det varit ett Ancharomatic med band.

Nackdelen då som du skriver att man vid en enklare montering inte kan ha kätting. Det löste jag genom att ha en tvåkilos tyngd upphängd i en karbinhake som dessutom hade ett i skrotlådan upphittat nylonhjul. Detta hakades på bandet och släpptes ut med en klenare lina i. Sedan slackade jag på bandet och tyngden håll ned bandet mot botten. Då kom även bruceankarets ten i en gynnsammare vinkel mot botten så att ankaret kunde ploga ned sig i sedimentet.

 

Det hände sig dock en incident, mänskliga faktorn var framme, ankaret fälldes under gång, men det upptäcktes och kunte tas in innan skada skedde, därefter kollades det en "bombfällarknapp" (=strömbrytare med skyddslock) i serie med ankarspelets upp/nedknapp. Nu kanske dessa manöverpaneler ser annorlunda ut, då fanns det bara en upp/nedknapp. Som ett tips.

 

Annars är jag imponerad hur bra det ser ut på dina bilder efter det att du fixat till alla grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Swirve:

På min MD40 motor så fanns inte del nr 52 utan det satt ett fäste från rör-stumpen 34 till motorn. Detta fäste rostade och höll på att gå sönder så jag köpte del 34 och 52 och bytte vilket blev bra! Passade i samma veva på att packa om sjövattenpumpen. 

Tack för tipset - ska skaffa delar för en mer permanent lösning

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Glada trillrop!

Kul att läsa!

 

Ankarspel

Kanske har du läst mina våndor angående alla ankarspel som jag de senaste åren fått minst ett spel på.

Jag monterade för många år sedan ett Ancharomatik i min förra båt. Det fungerade i stort sett klanderfritt under de 21 år jag hade den båten. Det var väl nån enstaka gång bandet hade kalvat över bandtrumman och kilat fast sig. Nån enstaka gång kärvade frikopplingen. Jag har sett att det kommit nya generationer av detta bandankarspel sedan den dagen mitt inhandlades.

Jag hade även litet problem med att det kom in fukt i elektronikboxen, efter att bara ha tejpat skarven mellan box och lock försvann det problemet.

 

Nuvarande båt var försedd med ett Lewmar ProFish... lång historia, men det fanns garanti kvar och efter tre reklammationer valde jag istället ett HX1. Detta fungerar bättre, men inte helt bra... Måhända kanske andra liknande ankarspel funkar bättre, men hade jag idag köpt ett ankarspel hade det varit ett Ancharomatic med band.

Nackdelen då som du skriver att man vid en enklare montering inte kan ha kätting. Det löste jag genom att ha en tvåkilos tyngd upphängd i en karbinhake som dessutom hade ett i skrotlådan upphittat nylonhjul. Detta hakades på bandet och släpptes ut med en klenare lina i. Sedan slackade jag på bandet och tyngden håll ned bandet mot botten. Då kom även bruceankarets ten i en gynnsammare vinkel mot botten så att ankaret kunde ploga ned sig i sedimentet.

 

Det hände sig dock en incident, mänskliga faktorn var framme, ankaret fälldes under gång, men det upptäcktes och kunte tas in innan skada skedde, därefter kollades det en "bombfällarknapp" (=strömbrytare med skyddslock) i serie med ankarspelets upp/nedknapp. Nu kanske dessa manöverpaneler ser annorlunda ut, då fanns det bara en upp/nedknapp. Som ett tips.

 

Annars är jag imponerad hur bra det ser ut på dina bilder efter det att du fixat till alla grejerna.

Hej!

 

Kul om det uppskattas - kanske kan någon få lära av mina misstag 🙂

 

Vad gäller ofrivillig ankring har jag säkrat det genom en säkerhetslina på ankaret  för precis som du säger är det lätt hänt i en stressig situation att komma åt fel knapp....

 

 

Idag har en provisorisk lösning satts på plats - knappt så jag törs berätta det men nu är röret fixerat med hjälp av ståltråd. Riktiga grejer ska införskaffas men det lutar nog åt att försöka tillverka själv då volvo sannolikt hade personalfest när de beslutade att €48 verkade som ett vettigt pris på ett vinkeljärn...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar man varför man envisas med denna hobby....

 

Årets första helg ombord!

 

Så i fredags kom reservdelen jag beställt för att undvika framtida vattenläckor (nr 52 ovan). Blev en smula förvånad när den var grön då priset indikerat att den skulle vara av guld. Satte ihop allt och provade - inte en droppe läcker ut! Succe! (trodde jag just då i alla fall).

 

Släpper förtöjningarna, tar vägen förbi macken och fyller på några droppar diesel för 3000 innan jag ger mig av mot klubbholmen. Då vädret var vackert och jag fortfarande saknar vettiga varvräknare valde jag att puttra i makliga 6,5 knop. En distans senare - mörker. Temperaturen på styrbord motor ökar snabbt och därefter kokar motorn. Mitt rentvättade motorrum var nu täckt av brun/svar/grönt vatten.... Motorn nådde aldrig en kritisk temperatur och jag stängde naturligtvis genast av. Med en motor haltade jag och båten in i klubbholmens hamn...

 

Öppnar en burk med tålamod från systembolaget medans jag väntar på att motorn ska svalna. Sedan plockar jag ut impellern som naturligtvis är skrot. Tar fram en ersättningsimpeller som snabbt sitter på plats och provstartar.... Klart som f-n att båten upplevdes som tät när impellern inte pumpade något vatten. Nu däremot pumpades det vatten åt alla möjliga håll och kanter. Det visade sig att när jag återmonterat hållaren till sjövattenfiltret så hade jag misslyckats med att få packningarna att täta ordentligt. Det krävdes mååånga försök innan jag lyckats trycka dit behållaren utan att vika någon av de två packningarna men till slut så höll den helt tätt - äntligen en framgång.

 

På söndagen var det dags för hemfärd och denna gång fungerade allt perfekt tack och lov. Dock har en helg ombord givit mig lite tid att skapa en allt längre "to-do-list" som ännu så länge ser ut så här:

 

1. Varvräknare
De nya varvräknarna fungerar visserligen men visar helt fel värden och att kalibrera dem verkar hopplöst. Jag läste mig till att det kunde behövas en resistor på 0-20K för att kompensera för dåliga kablar. Installerade en potentiometer men det blev bara ännu sämre. Har även provat att dra en parallell kabel men inte heller detta hjälpte. Får fundera ett tag till...

 

2. Kort till plottern
Förra året köpte jag ett "Lighthousekort" för 1.990:- på Hjertmans. I år hittar plottern inte kortet trots att det inte tagits ur under vintern. Har felanmält detta till Hjertmans och hoppas verkligen att de ställer upp och skickar ett nytt kort.

 

3. Färskvattensystemet
Har flera mindre läckor i färskvattensystemet. Har krupit omkring och efterdragit slangklämmor så det bar blivit något bättre men inte bra. Detta är mycket irriterande då pumpen måste kompensera för det tappade trycket - en pump som befinner sig under min säng. Förutom läckage är det väldigt mycket skit i vattnet. Har spolat igenom runt 100 liter men ser fortfarande klart synliga partiklar. Den rostfria tanken har ingen manlucka så om skiten finns i tanken eller i de gamla slangarna vet jag inte.

 

4. Nivåmätare (Diesel)
När jag sjösatte båten visade den nya dieselmätaren cirka 1/4 tank. Inför fredagens tur slog jag i 130 liter vilket ledde till att nivån minskade till 1/8. Med största sannolikhet har båten en givare av amerikansk standard som passar dåligt till min nya mätare av europeisk standard. Får forska vidare men det lär sluta med att jag får köpa en ny mätare om jag hittar någon. Alternativt en ny givare vilket verkar krångligare.

 

5. Stävstege
Jag har medvetet låtit bli att ta upp pulpit och montera ett peke med tillhörande kassettstege av den enkla anledningen att det skulle förfula båten. Jag närde en förhoppning att det skulle gå bra ändå då båten är ganska låg men det är bara att inse att jag är både för gammal och för fet för att häva mig över relingen när jag ska upp på båten. Någon form av lösning måste jag skaffa så jag siktar nog på en lös stege med "krokar" som jag kan hänga på pulpit - på så vis så slipper jag såga sönder det vackra räcket. Något liknande denna borde bli bra https://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/stegar/stavstegar/multimarine-stavstege-3-stegs 

 

6. Solceller
Den nya elinstallationen fungerar perfekt men skulle behöva kompletteras med solceller och tillhörande regulator. Dock har jag svårt att hitta en i de mått som jag vill ha. Tänkte lägga en uppe på targabågen och helst ska den då inte vara mer än 30-40cm bred men gärna två meter lång. Letar vidare...

 

 

impeller.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dubbelpost

 

Redigerad av MrMe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Tänkte jag skulle komma med en uppdatering även om det inte har varit så mycket "renoverande" den senaste veckan.

 

Kort till plottern
Som nämnt tidigare så hittade inte plottern kortet som jag köpte för dyra pengar förra året. Skumt då det gick alldeles utmärkt innan jag tog upp båten i höstas. Jag kontaktade Hjertmans och fick bra support direkt. De kontaktade Raymarine som rekommenderade en uppgradering av mjukvaran i plottern - något som jag även gjorde förra året. Jag var skeptisk - men ser man på! Det fungerade! En sak till att stryka från listan

 

Färskvattenläcka
Efter att återigen krupit omkring och efterdragit slangklämmor på de mest oåtkomliga ställen verkar systemet äntligen tätt!

 

Nivåmätare Diesel
Efter att ha mätt på nivågivaren har jag konstaterat att båten är mycket riktigt utrustad med en givare av amerikansk standard - en standard som gifter sig rätt dåligt med min mätare av europeisk standard. Beställde en ny mätare på Amazon för rimliga 260:- som bör dyka upp nästa vecka.

 

Byte förpump styrbord motor
Igår kom den nya förpumpen från drevdelar. Monterade snabbt bort den gamla och dit med den nya. Det rör jag sedan tidigare förkastat då det inte passade mellan förpump och filterhus passade utmärkt till den nya pumpen så nu har jag ett bränslesystem som ser ut som Volvo en gång designade det. Succe! Till historien hör att när jag köpte båten var båda maskinerna extremt svårstartade medans de nu startar precis så snabbt som man kan förvänta sig av en marindiesel. Det som är gjort är: 

 

  • Återställt bränslesystem där de elektriska pumparna ersatts med mekaniska och alla klantigt installerade slangar förpassats till soptunnan
  • Varje motor har nu ett separat startbatteri på 110Ah/1000CCA
  • Samtliga glödstift bytta
  • Babord motor har fått ny startmotor

 

Planen är att ta en tur i helgen så jag skriver väl en rad efter det om vad som gått sönder denna gång 

 

OT:
Denna tråd går knappt att ladda in längre - beror det på att det är för många bilder i den? Den får min webläsare att hänga sig

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så var det dags igen.... Det är fortfarande bara Maj månad men jag har hunnit med tre "översvämmningar" i motorrummet. Den första var när ett kylrör lossade från sjövattenpumpen, den andra när motorn kokade p.g.a. kass impeller och nu är det alltså dags igen.

 

Hade en underbar tur i morse där båten trots inte mindre än sex passagerare placerade längst bak i båten kastade sig upp i plan och gick helt underbart i cirka 22 knop. När jag kom hem efter cirka 6 distans var det lite mer vatten i motorrummet än vanligt. Torr är hon som bekant inte men det här var inte som det brukar. På eftermiddagen startade jag motorerna och mycket riktigt så sprutade det vatten vid sidan av styrbord maskin... Bara att dyka ner och felsöka. Denna gång är det röret som går från vatten filtret till värmeväxlaren som bestämt sig för att läcka. Plockade isär och hittade inte ens någon tätningsring så den måste gått förlorad någon gång på vägen...

 

Nåja - nya tätningsringar beställda så jag får väl hitta på något annat än att åka båt i helgen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte fått tätningsringen jag behöver till kylsystemet, men man kan ju inte sitta sysslolös. Jag beslutade därför att måla röret som är borttaget innan det återmonteras i båten.

 

Positivt: Googlade runt lite efter "Penta grön sprayfärg" och konstaterade (som vanligt) att våra vanliga båtvaruhus tog ganska rejält betalt på runt 300:- för en sprayflaska. Dock hittade jag en på Mekonomen som istället kostade 130:- d.v.s. 55% billigare 

 

Negativt: Jag rengjorde röret efter bästa förmåga men då färgen släppt på ganska stora delar men inte allt så blev det naturligtvis inget nyskick. Röret är grönt vilket var målet men ska man få ett bättre resultat krävs antingen färgborttagning eller blästring av röret. Även då blir resultatet inte i nyskick då just mitt rör hade ett antal bucklor - ett nytt rör kostar inte mindre än 7700:- så de bucklorna lever jag mer än gärna med

Före.jpg

Efter.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte passa på att rapportera vad som hänt med mina läckande styrbordsmotor...

 

I förrgår kom så den saknade tätningsringen. Att komma åt att få dit allt är obeskrivligt trångt och arbetsmiljön lämnar en del övrigt att önska. Har just nu blåmärken över stora delar av bröstkorgen efter att ha legat på en pentamotor i alla möjliga och omöjliga ställningar.

 

Till slut satt den ändå där och efter att ha gjort om proceduren fem-sex gånger höll det även tätt. Sanerade därefter motorrummet på allt vatten so kommit in innan jag gav mig iväg på en provtur. Började med att puttra i en distans innan jag öppnade motorluckan och konstaterade att allt var snustorrt. Tog upp båten i plan och körde någon minut innan jag öppnade motorluckan igen för en snabb koll - allt såg toppen ut! Nu sprider sig ett leende över ansiktet och jag far iväg i den underbara sommarkvällen i 22 knop. Lycka att åka båt!

 

Men nä.... så bra kan det väl ändå inte gå. Öppnade återigen motorluckan och nu sprutade det vatten så det stod härliga till. Mitt nysanerade motorrum såg nu ut som ett hemmaspa med ett par gröna motorer i.... Slog av styrbord burk och puttrade in till den närbelägna klubbholmen på en maskin. Där var det bara att dyka ner i motorrummet men hur jag än försökte så fick jag det inte tätt. Till slut blev klockan så pass mycket att jag avbröt de livräddande insatserna och puttrade mot hemmahamn på en maskin.

 

Idag bar det återigen ner till hamnen för att försöka få allt på plats. Den här gången bestämde jag mig för att plocka bort generator och tillbehör för att få bättre plats. Efter åtskilliga försök så höll det äntligen tätt. Jag provade på tomgång. Torrt. Jag provade på full gas (nästan). Torrt. Jag ryckte i röret. Torrt.

 

Sanerade återigen motorrummet på ett par hundra liter vatten och valde sedan att stänga motorluckorna och gå hem. Provkörning får vänta till en annan dag då jag misstänker att en misslyckad provkörning idag skulle leda till att jag medelst borrmaskin eller dynamit såg till så att båtskrället aldrig mer fick se solen 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland får man bita i det sura äpplet och komma med en provisorisk lösning....

 

Nya soffor i sittbrunnen

Utgångsläge: När båten köptes saknades hela inredningen i sittbrunnen. Några bänkar hade byggts av tryckat virke och formplyfa och de höll inte riktigt den standard jag ville ha. Direkt blev därför planen att hela inredningen i sittbrunnen skulle göras ny med hjälp av plast. Detta visade sig dock vara mycket mer arbete än jag trott och hoppats så när det var dags för sjösättning saknades ännu soffor. Då min filosofi runt denna renovering är att jag ska kunna använda båten på sommaren och jobba med den på vintern var det alltså dags för ett beslut.

 

1. Ta en sommar utan soffor

2. Spendera sommaren hemma i garaget för att färdigställa soffor istället för att sitta på en klippa i skärgården och smutta på en öl

3. Sätta i den halvfärdiga sofforna och se till så att båten kan användas för att sedan färdigställa i vinter.

 

Det blev alternativ tre 🙂

 

Arbetsgång: Med hjälp av formplywood och modellera byggdes formar för de tre modulerna. De plastades sedan på samma sätt som när jag byggde pentryt varför jag inte tänker gå in på detaljerna här. I designen var det ganska många vinklar för att jag skulle få en snygg möbel och inte bara några fyrkantiga kuber som såg klumpiga ut. Jag gjorde också en liten kant nertill med plats för en LED list för att få lite mysig belysning.

 

Dynorna är en ny utmaning då jag inte rört en symaskin sedan mellanstadiets syslöjd. Dessa kommer därför få vänta till vintern men jag måste ju ha något även denna sommar. Ett par skivor formplywood sågades till som stommar. Sedan bar det av till Jysk där en 90mm madrass köptes... Det gick förvånansvärt bra att såga madrassen med sticksåg och de tillsågade bitarna limmades på plywooden med spraylim. Sedan bar det av till tygaffären som visade sig vara stängd.... nåja, en resa till mot Jysk där några bordsdukar i bomull köptes på rea. Dukarna klipptes till med sax innan jag häftade fast dem runt dynorna med en häftpistol. Detta är INTE som man ska göra snygga dynor till en fin båt - MEN resultatet var faktiskt långt över förväntan.

 

Resultat: Jag är riktigt nöjd med design och funktion. Dock lämnar finishen en hel del att önska då jag inte hann färdigt med all evig spackling och slipning. Jag gissar att livslängden på dynorna är rätt begränsad, men håller de till Oktober har de gjort sitt jobb.

 

 

image25.jpeg

image22.jpeg

Soffa2.jpg

Dyna.jpg

Färdig.jpg

Dyna.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta inlägg är inte en del av min renovering utan ett sätt att rådfråga alla kunniga personer här innan jag gör något dumt

 

Ersätta den f-rb-nn-d- multikontakten på AQAD40b

Mina multikontakter där kabelstammen från instrumentpanelen ansluts till motorerna är trasiga. Gängor saknas, det är allmän glappkontakt och de hålls hjälpligt ihop med eltejp vilket ger en dålig driftsäkerhet. En dag funkar inte varvräknaren, en annan går det inte att stänga av motorn och en tredje lyser inte lampan för glödstiften.

 

Jag funderar därför ganska oortodoxt att helt sonika klippa bort dessa värdelösa kontakter och ersätta dem med stickproppar för släpvagn som råkar ha lika många poler (13st)

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnskontakter/13-polig-stickpropp-till-slapvagn--2000047859

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnskontakter/13-polig-stickdosa-till-slapvagn-2000047860

 

Nå? Är jag helt ute och cyklar eller skulle detta faktiskt kunna fungera? Om inte - vad borde jag göra istället (att köpa original känns inte aktuellt då konstruktionen är värdelös och gissningsvis kostar det orimligt mycket)

 

/Christian

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MrMe:

Detta inlägg är inte en del av min renovering utan ett sätt att rådfråga alla kunniga personer här innan jag gör något dumt

 

Ersätta den f-rb-nn-d- multikontakten på AQAD40b

Mina multikontakter där kabelstammen från instrumentpanelen ansluts till motorerna är trasiga. Gängor saknas, det är allmän glappkontakt och de hålls hjälpligt ihop med eltejp vilket ger en dålig driftsäkerhet. En dag funkar inte varvräknaren, en annan går det inte att stänga av motorn och en tredje lyser inte lampan för glödstiften.

 

Jag funderar därför ganska oortodoxt att helt sonika klippa bort dessa värdelösa kontakter och ersätta dem med stickproppar för släpvagn som råkar ha lika många poler (13st)

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnskontakter/13-polig-stickpropp-till-slapvagn--2000047859

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/slapvagnskontakter/13-polig-stickdosa-till-slapvagn-2000047860

 

Nå? Är jag helt ute och cyklar eller skulle detta faktiskt kunna fungera? Om inte - vad borde jag göra istället (att köpa original känns inte aktuellt då konstruktionen är värdelös och gissningsvis kostar det orimligt mycket)

 

/Christian

 

Konstruktionen är inte värdelös, däremot brukar handhavandet av dessa kontakter utmynna i dina problem. Men det borde ju funka som du tänker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...