Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
freddenacka

Karlstad - Skoghall

Rekommendera Poster

Hej!

Jag planerar att åka över Vänern i sommar från Kristinehamn till Köpmannebro.

Tittar lite på sjökortet och undrar om det är farbart med en snipa som sticker 0,85m att åka över klaraälven från Karlstad till Skoghall?

Ser lite tveksamt ut på sjökorten jag har.

mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort turen du beskriver många gånger. Fast inte på de senaste 15 åren eller så.... När jag gjorde det senast så hade det absolut inte varit något problem att köra där med den båt du beskriver. Tror knappast det har ändrats, det flödar mycket vatten den vägen så det blir inte stopp.

Håll bara utkik efter sandbankar, det kan plötsligt grunda upp, särskilt i där älven svänger. Dock brukar det synas tydligt var de finns.

Antingen kör man hela vägen till Skoghall via älven eller så går man ut i Kattfjorden via Dingelsundet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, står 5 knop på vissa ställen men kanske inte är en officiell farled isf? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får en fin tur om du går Östra vägen.

Från Kanikenäset till Nabben.

Bada bastu där på kvällen.

Från Nabben runt Hammarö och så in mot Skoghall.

Kolla bara så det inte blåser för mycket från syd.

Gå in på Hammaro.se

Och sen Klackens fyr. 

Där har du aktuella väderdata.

.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå det går bra med det djupgåendet du har, jag har själv kört dem vägen med både snipa och DC båt som stack en meter. Men du har en del sandbankar att hålla koll på så du inte kör fast. Värst är det norr om Jakobsbergsbron men det brukar prickas med bojar, man ska köra väldigt nära östra vasskanten. Utfarten vid Skoghall är bra men en låg bro att ta hänsyn till, har inte måttet men gissar under 2m iaf. Men du kan gå ut via Dingelsundet bara du kör lugnt när du kommer ut för det har blivit en sandklack som är ganska grund. Sen måste du hålla koll på sjökortet för Kattfjorden är väldigt stenig.

Var också med på att när det blåser friskt från SV (vilket det ofta gör) så bygger sjön upp utanför Skoghalls bruk.

Kanalen är jättefin och är det lite blåsigt så är det en bra trygg genväg, att runda Hammarö i friska sydliga vindar med en snipa är guppigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går väl att välja dag / dagar efter vinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har hemmahamn på Mörudden.

Ligger ute ca 70 nätter per säsong. Just nu på Västra Sööa.

Vill Du ha tips på fina platser mm, hör av dig. 070-5261871

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla tips, jag kommer som nämnts ovan välja väg efter vind. 

Jag kommer under broar på 2,5 men är tajt med lägre. 

Har hemmahamn i nacka så man är lite försiktig när man åker långt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är på väg från Skoghall till Nabben just nu. En timme kvar.

Blir där tills i morgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Karlstad har du har ju dessutom möjligheten att välja väg. Antingen går du in via Kanikenäset förbi Orrholmen och in. Eller så kör du in någon av de två östra ådrorna (på var sida om Örsholmen) och går via Sandgrund, förbi Statt och residenset bort mot Strand/Romstad, dvs genom centrum. Då måste man dock först passera genom ett spann i stenbron (Östra bron) och jag är osäker på fri höjd där.

Man kan även komma in i älven på "rätt sida" om Östra bron från inre hamn via pråmkanalen och därigenom slippa gå genom ett brospann.
Personligen hade jag nog gått vägen via centrum för resans skull.

Som Slowrider säger så finns de en del grynnor i Kattfjorden men det löser sig om man har lite sjövett och ser sig för. Tror också att bron i Skoghall kan vara lite för låg så Dingelsundet blir nog bäst.

Förr fanns det sjunktimmer i älven (från flottningen) som kunde vara lite lömskt. Dock bör det knappast vara ett problem längre så inget att oroa sig för.

Hur som helst är det en trevlig tur och det brukar finnas gott om djurliv att titta på. Bäver är ganska vanligt förekommande på stränderna i älven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...