Fredrik_ff 0 Postad 3 Maj , 2023 Jag har ett problem med en läckande tankanslutning. Från tanken kommer ett plastklätt koppar-rör. Som är monterat med klämring-anslutning likt vattenrör. Det läcker några droppar i timmen vid anslutningen mot rör-sidan. Jag kommer under hösten/vintern byta detta. Men behöver nu få det tillfälligt tätt under säsongen. Problemet är att anslutningen är placerad längst in under pentryt och bakom kylen. Vilket innebär att jag kommer behöva riva hela pentryt för att byta. (Inga problem i höst/vinter) Jag når precis in med en arm och fingerspetsarna om jag demonterar diskhon. Har ni något förslag på tätningsmassa eller dyl. som står emot diesel, och skulle kunna skapa en tillfällig tätning ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 3 Maj , 2023 En klämringsanslutning kan man ofta få tät genom att dra åt den mer. Inte ovanligt att man ibland får efterdra. Kladda tätmassa utanpå brukar däremot sällan fungera, oavsett vad det är för massa.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_ff 0 Postad 3 Maj , 2023 Känner till detta. Men jag försöker som sagt hitta en Quick-fix. Så jag slipper riva halva båten under pågående säsong. Finns ingen möjlighet att komma åt kopplingen med två händer. Och därmed blir det omöjligt att efterdra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 3 Maj , 2023 9 minuter sedan skrev Fredrik_ff: Känner till detta. Men jag försöker som sagt hitta en Quick-fix. Så jag slipper riva halva båten under pågående säsong. Finns ingen möjlighet att komma åt kopplingen med två händer. Och därmed blir det omöjligt att efterdra Men då blir det nog också omöjligt att applicera "klet" ordenligt också - om det nu hade varit en lösning.... Ibland kan man först sätta fast en mothållsnyckel mot något, ev med silvertejp, och sedan dra åt "muttern", om man bara kan komma åt med en hand i taget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_ff 0 Postad 3 Maj , 2023 Jag når som sagt med ena armen, så jag precis kan komma åt med fingrarna. Men inte mer än så dessvärre. Jag har redan applicerat Plastic Padding universal läcktätare. Men den verkar inte härda fullt, då den är i kontakt med diesel. Det finns något medel att beställa från London. Som enl. utsago skall kunna användas direkt i en dieseltank med innehåll. Men då det är lång leveranstid på detta och extremt högt pris, ställer jag frågan här först 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 3 Maj , 2023 Du kan inte ta bort kopplingen helt och trä över en bit gummislang samt dra åt med slangklämmor? Jag gjorde det på min Flipper 850 då ena kopplingshalvan gled iväg på röret och försvann in i mörkret bortom min räckvidd. Uppfyller ju inte CE-kravet men det fungerade fint ändå. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_ff 0 Postad 3 Maj , 2023 Riktigt bra tips. Tror dessvärre inte att jag når in för det heller. Men kan helt klart vara värt att undersöka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 3 Maj , 2023 2 minuter sedan skrev Fredrik_ff: Riktigt bra tips. Tror dessvärre inte att jag når in för det heller. Men kan helt klart vara värt att undersöka OM du kommer åt för att lossa helt och trä på något annat, bör du ju testa att bara dra åt först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 3 Maj , 2023 Jag lagade en bensintank med vanlig plastic padding på en gammal bil för 30 år sedan. Vet inte pm plastik padding är samma nu som då och möjligen är det värre med diesel. Om möjligt töm tanken först och gör rent noga innan du provar att plasta. Tror det är svårt att få tätt om det läcker ut bränsle innan det härdat. På min bil höll det till det var dags för skroten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_ff 0 Postad 4 Maj , 2023 Jag har redan försökt täta med plastic padding universal läcktätare. Så det är massa "gojs" över kopplingarna redan. Dessvärre härdade inte detta, då det är i konstant kontakt med dieseln som läcker. Jag tror dock att detta kunde ha hjälpt om tanken var tom. Så om jag inte hittar något annat lämpligt medel/massa. Kvarstår väl bara att tömma tanken på nytt (tömde och rengjorde den i vintras) för att göra ett nytt försök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 246 Postad 4 Maj , 2023 Två förslag om du når in med handen : Tätmassan Hylomar tål diesel och bensin, låt det torka ett dygn innan diesel passerar. Kan du backa muttern till konkopplingen, så om du når in ta en bit teflontejp/gängtejp och sätt över konan/skärringen tre-fyra varv sen dra åt muttern. Tätar både kona mot mutter samt skäring mot rör (om den skurit hål på röret). Gammalt knep för diverse oljerör i industrin-gastät mot t ex köldmedium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_ff 0 Postad 5 Maj , 2023 Dessvärre når jag precis med ena handen/fingertopparna. Så jag kommer inte till med något verktyg. Jag kan heller inte stänga av diesel på den sträckan det läcker. Kranen sitter efter läckaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser