Niklas-ES 41 Postad 1 Maj , 2023 Hej alla. Jag är sugen på att göra klart det sista och testa båten. Det innebär dock att jag måste starta upp och köra ur glykolen från vinterns konservering. Dock hotar dom med -3 nån natt framledes. Förstår att det är svårt att säga ang frysrisk när man inte ser hur allt är uppbyggt, men generellt. Är det många som gör sina båtar klar för sjösättning trots minusgrader på nätterna? Tänkte tappa glykolen för impellerbyte, dock kanske det räcker med bara starta upp motorn och köra ut befintlig glykol, dvs inte köra något vatten. Så får det vara så tills minusgraderna släpper på nätterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 170 Postad 1 Maj , 2023 Ligger båten väl i sjön, lär den inte frysa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 1 Maj , 2023 Motorn har en termisk tröghet. Det tar viss tid att kyla ner en stor massa, så en kort temperaturdipp hinner inte åstadkomma så mycket. Sen är motorrummet lite isolerat från omgivningen, både genom material och begränsat luftombyte, vilket gör processen ännu långsammare. Om då båten ligger i vattnet kommer värmen därifrån att ytterligare sänka avkylningstakten. Kylvattnet i sig är också långsammare i temperaturförändring än motorblocket, eftersom vatten har en så hög värmekapacitet och har stora energimängder i fasövergångarna (dvs det frigörs mycket värme när vatten fryser). Jag skulle säga att risken för fryst motor är i praktiken noll för en måttligt kall natt mellan två dagar med plusgrader. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 1 Maj , 2023 Tack. Båten står fortfarnde på land. Står i valet och kvalet. Men vill inte riskera nått. Samtidigt skulle jag vilja göra det nu. Prognosen innan det blir varmare på riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 1 Maj , 2023 Som Raol skrev så krävs mer än en natt med minusgrader för att det ska vara någon fara för motorn. Fyll en 1,5 liter petflaska med vatten och ställ ut på kvällen så ska du se att den är långt ifrån frysen till is på morgonen efter en natt med -3 grader ute. Jag hade inte varit orolig🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 1 Maj , 2023 Ja, det är väll 4 kalla nätter kvar vad man kan se, men jag kommer att köra ur glykolen i veckan. Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser