Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Tofriis

VP gasreglage fast i friläge

Rekommendera Poster

Hoppas någon kan komma med tips eller idéer om lösning på vårt problem med ett Volvo Penta gasreglage från mitten av 80-talet. Det funkade problemfritt i höstas men nu går det varken att lägga i växel fram eller back, själva spaken sitter fast när knappen för friläge inte är intryckt. Vid intyckt knapp går det att reglera varvtalet som vanligt. 

 

Har ännu inte undersökt det vidare, men imorgon blir det att åla sig in till reglage och vajrar på insidan och kika på anslutningarna vid motorn... 

 

 

 

20230415_141230.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att det snarare är växelvajern som kärvar (har rostat ihop ?) än reglaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev IngemarE:

Låter som att det snarare är växelvajern som kärvar (har rostat ihop ?) än reglaget.

Tack för tips, gamla grejer så det kan absolut vara rost, men det känns som ett väldigt distingt stopp... 

Hittade en manual med sprängskiss mm på nätet nu så jag har lite vägledning imorgon 🧐

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eller snarare att gasvajern kärvar eftersom reglaget inte går att flytta även frilägesknappen trycks in och då frigörs ju växelvajern. Alternativ så är det ju själva reglagemekanismen som kärvar givetvis. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Makro:

Ja eller snarare att gasvajern kärvar eftersom reglaget inte går att flytta även frilägesknappen trycks in och då frigörs ju växelvajern

Fast nu skrev ju faktiskt TS det motsatta:

4 timmar sedan skrev Tofriis:

Vid intyckt knapp går det att reglera varvtalet som vanligt

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tofriis:

Tack för tips, gamla grejer så det kan absolut vara rost, men det känns som ett väldigt distingt stopp... 

Hittade en manual med sprängskiss mm på nätet nu så jag har lite vägledning imorgon 🧐

Börja då med att titta bakom plastpanelen. Det är nog sannolikare att felet finns där än vid motorn. Om felet är vid motorn/backslaget så borde det ha sviktat lite i gasreglaget när du försökte växla.

 

Det sitter en insexskruv under handtaget. Ibland är det lättare att se o skruva den om du frikopplar och vrider gasen så insexskruven kommer upp på sidan. Det är rostfri skruv i aluminium så skruven brukar kärva rätt ordentligt om den aldrig varit lös tidigare. Smörja hjälper inte på aluminiumoxid utan det är ricka och arbeta med skruven som behövs.

 

Gasreglaget sitter på splines som kan kärva, stoppa in en mejsel mellan kåpan o gashandtaget och bryt lite försiktigt runt om fästet. Sedan sitter plastkåpan bara på fyra plastpinnar.

 

När du öppnat kåpan så kommer du åt fästena för både gas- o växel-vire och kan känna på dem om de kärvar. Det kan även vara växlingsmekanismen som beckat ihop men det ser du när kåpan är borta. Håll rätt på åt vilket håll växelväljaren sitter så du får ihop grejorna på samma sätt igen (foto är bra).

 

Ett vanligt fel på teleflexvire är att en kardel lossnat och spretar ut. Då spärras viren effektivt inne i höljet.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Fast nu skrev ju faktiskt TS det motsatta:

 

Ja du har rätt, där läste jag illa 🙂

Redigerad av Makro
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev IngemarE:

Låter som att det snarare är växelvajern som kärvar (har rostat ihop ?) än reglaget.

Tack för tips, gamla grejer så det kan absolut vara rost, men det känns som ett väldigt distingt stopp... 

Hittade en manual med sprängskiss mm på nätet nu så jag har lite vägledning imorgon 🧐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Börja då med att titta bakom plastpanelen. Det är nog sannolikare att felet finns där än vid motorn. Om felet är vid motorn/backslaget så borde det ha sviktat lite i gasreglaget när du försökte växla.

 

Det sitter en insexskruv under handtaget. Ibland är det lättare att se o skruva den om du frikopplar och vrider gasen så insexskruven kommer upp på sidan. Det är rostfri skruv i aluminium så skruven brukar kärva rätt ordentligt om den aldrig varit lös tidigare. Smörja hjälper inte på aluminiumoxid utan det är ricka och arbeta med skruven som behövs.

 

Gasreglaget sitter på splines som kan kärva, stoppa in en mejsel mellan kåpan o gashandtaget och bryt lite försiktigt runt om fästet. Sedan sitter plastkåpan bara på fyra plastpinnar.

 

När du öppnat kåpan så kommer du åt fästena för både gas- o växel-vire och kan känna på dem om de kärvar. Det kan även vara växlingsmekanismen som beckat ihop men det ser du när kåpan är borta. Håll rätt på åt vilket håll växelväljaren sitter så du får ihop grejorna på samma sätt igen (foto är bra).

 

Ett vanligt fel på teleflexvire är att en kardel lossnat och spretar ut. Då spärras viren effektivt inne i höljet.

Stort tack för utförligt och bra svar! Återkommer med rapport efter helgen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insexskruven fick kag loss utan större problem, men handtaget lossar inte. Missar jag något? Bprde nara vara att rucka det utåt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan insexskruven gått av och toppen ligga kvar och spärra tro... 

20230430_122229.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tofriis:

Kan insexskruven gått av och toppen ligga kvar och spärra tro... 

20230430_122229.jpg

Splinsen kan kärva rätt ordentligt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Splinsen kan kärva rätt ordentligt....

Fick inte loss spaken och därmed inte kåpan. Ålade mig istället in för att kolla om något var uppenbart fel på insidan. Rörde på gas- och växelreleringen från insidan och plötsligt släppte något och allt funkar nu som det ska.

Skönt såklart men vet inte vad som var fel och därmed inte om, eller kanske snarare när, det kommer tillbaka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spaken sitter ju med splines på axeln, som redan påpekats är det ju rostfritt stål och aluminium i en mindre bra kombination. Jag tror nog du fått ut hela insexskruven.

Jag har haft likadant reglage, och man brukar då rucka spaken i sidled en stund för att den skall släppa. Tvärtemot vad nån annan skrev så tror jag nog ändå att rostlösningsspray kan hjälpa, det gör ju iallafall inte saken värre. 
Spraya in i hålet där stoppskruven skall sitta.

 

Värme från gasolbrännare kan få aluminiumet att vidgar sig, men det är riskfyllt då du samtidigt kan smälta all plast runt ikring, så tänk inte ens på det.

 

Du bör nog ta isär dessa grejer och smörja upp rörliga delar, risken är ju att det fastnar igen på absolut sämst tänkbara tidpunkt.

Och byt reglagekablarna!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostlösare testades och ruckande med allt mer inslag av våld burkades utan framgång. Få ge mig på eländet igen vid nästa besök...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev Tofriis:

Rostlösare testades och ruckande med allt mer inslag av våld burkades utan framgång. Få ge mig på eländet igen vid nästa besök...

Tryck in frikopplingsknappen, lägg ett skydd mot spaken och klappa till med en hammare några gånger. Håll i änden på spaken och rucka rakt ut från fästet så du lägger lite kraft på splinsen.

 

Det är gjort för att få isär och det kommer att gå...

 

- - - Redigerat- - -

Om det inte släpper så får du väl sabba plastkåpan för att få emellan ett bräckverktyg. En ny plastkåpa kostar bara 135:- , det kan det kanske vara värt för att komma in i reglaget.

- - - - - -

 

Att det knäppte till innan det släppte styrker min tes att det är något i lagringen av reglerskivorna eller virefästena inne bakom plastskyddet som bråkar. Det kan ju fastna när som helst igen.

Redigerad av Lintott
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagade liknande fel på vår Comfort förra sommaren och vill bara tillägga att allt badade i rostskyddande olja. Så vikten av att det är väl smort ska inte underskattas! Inte bara för att det ska glida lätt, även för att inget ska oxidera och börja kärva, väldigt små toleranser där bakom spaken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det nu kärvar och hakar upp sig kanske det ändå är dax att titta efter ett nytt reglage.

Det behöver ju inte vara original, men kostar ju ändå knappt tretusen.

 

Det var en gång i det trånga sundet mellan Hästvam och dess hamnholme, en populär tilläggningsplats i Fjällbakarkepelagen.

En ledig plats, den bästa. Vi hade då fortfarande Nimbusen, som hade ett identiskt reglage som trådskaparen. Det är strömt i detta smala sund, vid tilläggning visade det sig att det inte gick att frikoppla eller lägga i backen. Så vi fick gå ut ur sundet igen, då var det en annan båt som tog den sista platsen... 

Vi ankrade upp i Gluppöbassängen, hunden var kissenödig.. besättningen hungrig, blodsockernivån låg på minusnivå.

Men jag kunde iallafall lossa på reglaget, mina grejer satt inte fast. Det visade sig att överfallet som håller reglagekablarnas höljen på plats hade lossnat, ja det överfallet till växelkabeln. Lätt ficat och säkrat med buntband.  Det blev trilläggning vid Kusemulorna istället, inte lika trevligt som på Hästvam men rätt skyddat läge, om än litet svårt att komma iland då berget är långt.

 

Sensmoralen här är ju att det är bra att se till att sådana här saker fungerar. Man har ju också hör talas om folk som fört rakt in i bryggan för att reglaget inte funkade (iallafall vad som sagts) ...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Tofriis:

Helt rätt, en sak som inte får felfungera. Beställer ett nytt... 

Passa då på att byta reglagekablarna samtidigt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt reglage och nya kablar inköpta och fortsatt arbete i underbart vårväder 🌞

 

20230506_134127.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Tofriis:

Nytt reglage och nya kablar inköpta och fortsatt arbete i underbart vårväder 🌞

 

20230506_134127.jpg

Jag ser att du fått ta till med hårdhandskarna… !

Nu finns det ingen återvändo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jag ser att du fått ta till med hårdhandskarna… !

Nu finns det ingen återvändo.

Stämmer bra... 

20230506_133313.jpg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag ser att du fått ta till med hårdhandskarna… !

Nu finns det ingen återvändo.

Stämmer bra... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, tog sin tid men nu är det provkört och klart. Även kvällen är fin i Grebbestad 😊

20230506_202822.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du fick bytt grejerna!

De flesta med mig här på forumet är ju för att reparera och renovera saker och ting.

Men det har ju en gräns hur långt skall gå. Reglage och styrningar är det nog bättre att byta när det börjar att krångla. Tröga eller glappa sådana orsakar inte bara en irritation, utan är också en säkerhetsrisk, som den dagen du inte kan manövrera båten ute på Tjurpannan….

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad bra att du fick bytt grejerna!

De flesta med mig här på forumet är ju för att reparera och renovera saker och ting.

Men det har ju en gräns hur långt skall gå. Reglage och styrningar är det nog bättre att byta när det börjar att krångla. Tröga eller glappa sådana orsakar inte bara en irritation, utan är också en säkerhetsrisk, som den dagen du inte kan manövrera båten ute på Tjurpannan….

Just det senare har faktiskt hänt mig för ca tre år sedan, första månaden med den båten och andra sommaren med båt. Skulle ensam  segla hem min Dominant 78 från Strömstad till Grebbestad. Enda motorn var en väldigt trögstartad utombordare och jag navigerade med en surfplatta och Eniro på sjön. Dumt såklart. Superskön kvällssegling, men just utanför Tjurpannan utomskärs möter jag plötsligt ett åskväder. Blåsten ökade snabbt, vände och vred åt alla möjliga håll. Tänkte, dumt nog, att jag skulle segla in mellan öarna för att få lite lugnare sjö och lyckas starta motorn. Den startade såklart inte och störtregnet kom. Varje droppe som träffade skärmen blev till ett tryck vilket gjorde plattan helt obrukbar.

Där var jag alltså utan motor och navigator utanför farleden mellan småöar utanför Tjurpannan i åskväder som väldigt ovan seglare. Det gick bra, men kunde precis lika gärna slutat med katastrof...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det väl litet felnavigering från ursprungsämnet..

 

Wikipedia:

"Tjurpannan är en av den svenska kustens mest fruktade passager vid dåligt väder. Många fartyg har förlist i området. Under slutet av 1800-talet och fram till mitten av 1900-talet diskuterades att anlägga Edsvikskanalen för att göra passagen säkrare. Kanalen blev dock inte verklighet. De andra två mest riskfyllda passagerna längs Bohuskusten – Sotefjorden och Islandsberg – fick sina inomskärspassager."

 

Även jag har en negativ erfarenhet när det gäller kombinationen Tjurpannan och Ipad.

Det var svårt att se skillnad på skärmen på grönt och svart, varvid jag navigerade efter naturreservatets gränslinje en bit innan frun upptäckte det (kvinnor har sällan defekt färgseende)... Nu blev inte det så där jättefel ändå, då denna gräns delvis följer en av farlederna, och där den inte gör det räcker går det vanligtvis bra att segla ändå... klart det ligger väl nån slags ö och nån landmassa i vägen åt ena hållet.

 

När vi ändå är där, så tros regissören Daniel Lind Lagerlöf ha halkat från en klippa och förolyckats då han letade efter filminspelningsplatser till en Camilla Läckberg tv-serie.

Och när man sökte efter honom gjordes ett så kallat bifynd, man fann en annan död person.

Spännande, tragiskt och intressant  läsning på Tidningen Svensk Polis hemsida, https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-6-2019/saknad-till-havs/.

Men dessa båda är ju inte direkt ensamma om att förolyckas där, både från klipporna eller ute i båt.

Daniel Lind Lagerlöf har aldrig hittats, även om man kanske har trott det enligt vissa kvällstidningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag  hade samma problem, och jag är rätt säker på att problemet låg i att  frilägesknappen gick trögt och inte orkade fjädra tillbaka helt efter intryckning.

 

Den röda lilla plastkåpan på frilägesknappen hade spruckit och vatten hade trängt in och orsakat korrosion, med följd att knappen gick trögt. Jag rensade bort resten av det röda höljet, sprejade WD40 och motionerade den i några minuter. Sen dess är problemet borta. Simsalabim 🙂

 

Man lär väl komma ihåg att ta in denna knapp på smörjschemat framöver. Och stänkskydda, särskilt mot havsvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...