skippeer 422 Postad 28 April , 2023 (redigerade) Tidigare båtar, allt från dagseglare, Maxi 77, Scampi 30 och Hanse 342 skojade jag ofta med att en riktig skeppare behöver ingen bogpropeller 😉 Vid behov har gumman och jag kört med spring på Hansen för att komma ut från kajer med pålandsvind (ibland fått applåder för det är inte så vanligt). Nu med en 12,5 tons segelbåt är jag väldigt glad över att förste ägaren beställde med bogpropeller, speciellt när vi hamnat bakom stora fartyg som skapar strömvirvlar inne i Nederländska slussar och med sidoströmmar inne i floder/hamnar längs Atlantkusten. Nå över till det här med underhåll, för något år sedan fick jag leta ett tag innan jag fann rätt olja till VP QL BP600. Försökte idag att finna service manual för denna gamla bogpropeller men lyckas inte finna men fann underhållstips för ett annat fabrikat. Utöver byte av offeranod och kolla oljebehållaren i förskeppet gjorde jag idag ett litet test om det fanns vatten i olja (borde bli lite mjölkig koncistens) vilket nog är smartast att göra på hösten. "The gearleg oil should be changed every two years. Remove the gearleg drain plug and allow 6. fresh oil from the reservoir to flush out the old oil. Re-install drain plug with new copper gasket and top off reservoir." Oljan ser inte mjölkig ut men det blir byte nästa gång jag är pysslar med båten för kan jag förlänga dess livslängd med lite extra ren olja så varför inte. Hur ofta byter ni på era bogpropellrar (om ni har en sådan)? Redigerad 28 April , 2023 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 29 April , 2023 Hej Jag öppnar bottenpluggen och låter max 1 dl rinna ut, fyller på motsvarande i burken. Detta gör jag på hösten och ser att det inte finns vatten i oljan eller en massa spån. Jag har gjort så alla år sedan jag installerade bogpropellern 1992. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser