Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
hypnology

Konstruktion på en burkugn (miniugn)

Rekommendera Poster

Hallå, det har varit mycket snack om burkugnar. Detta verkar ju vara en grym mojäng. Min fråga riktas till er som äger en burkugn; Som jag förstått så består den av tre delar, lock, form och skyddsplatta. Hur ligger formen an mot skyddsplattan? Har de samma form så att de ligger i varandra eller vilar formen på sprintar i plattan? Upplys mig! Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera trådar här med bilder och allt. Leta och du skola finna :-) Men enkelt beskrivet så är det en luftspalt mellan värmeplåt och formplåt Sen går värmen upp i mitten av formen också och ner i locket över maten. Detta gör att det blir en ugn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-Tack Olof. Jag har läst alla inlägg om burkugnar på forumet. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, men frågan var; Hur uppstår luftspalten mellan skyddsplåt och formen?. Har formen och skyddsplåten snarlik form eller vilar formen på något i skyddsplåten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst xander

Hej Jocke! Någon hade skrivit ett svar till dej igår hoppas du såg det då, för nu verkar det som det har försvunnit. Men hon skrev att den ligger kloss an. Mvh Xander.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, tack så mycket. Det blir mycket lättare att konstruera en burkugn om man vet hur allt hänger ihop. Det vet jag nu... mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...