Northlander 4 Postad 27 April , 2023 Hej! Jag är lycklig nybliven ägare till en gammal Väderöjulle. Jag vill fixa och trixa lite med den innan säsongen drar igång på allvar, mest för att jag tycker det är kul att greja och lära sig. Jag tänkte göra det billigt och enkelt, jag har ett Biltema nära och handlar gärna där. Jag hade tänkt måla om den klassiska "70-tals orangea" (se en likadan båt nedan) sittbrunnen och fördäcket till vitt. Min plan var att lätt slipa aktuella ytor för att få fäste, sedan torka av med aceton eller motsv. sedan kommer funderingarna fram. Jag är osäker på vilken produkt som är bäst att måla med. Jag hade nog helst använt någon gelcoat/topcoat, men det känns lite som en djungel! Sedan finns det väl också "enklare" alternativ, som alkydfärg eller polyuretanlack, men jag är väldig tveksam till att det blir bra i sittbrunnen osv. Kan någon vänlig själ rekommendera en hyffsat bra produkt, som helst är ganska billig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 939 Postad 27 April , 2023 1 timme sedan skrev Northlander: - - - Jag hade tänkt måla om den klassiska "70-tals orangea" (se en likadan båt nedan) sittbrunnen och fördäcket till vitt. - - - Välj inte helt vit färg. Den kommer att bli solkig direkt. Bryt den lite till "Stockholmsvitt" (vanlig på snickerier som t.ex. dörrfoder, köksluckor mm) som har några droppar svart i sig eller droppa i lite gul färg, eller både svart o gult. Det behövs inte många droppar i en färgburk så börja försiktigt. Då kommer det att harmonisera bättre med skrovet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northlander 4 Postad 27 April , 2023 25 minuter sedan skrev Lintott: Välj inte helt vit färg. Den kommer att bli solkig direkt. Bryt den lite till "Stockholmsvitt" (vanlig på snickerier som t.ex. dörrfoder, köksluckor mm) som har några droppar svart i sig eller droppa i lite gul färg, eller både svart o gult. Det behövs inte många droppar i en färgburk så börja försiktigt. Då kommer det att harmonisera bättre med skrovet. Bra tips, tack! Har du något tips på någon schysst produkt som man skulle kunna välja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 939 Postad 27 April , 2023 Deijseel är en tvåkomponentsfärg som många är nöjda med. Den sträcker sig när den härdar så det blir en slät o fin yta där penseldragen försvinner. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 April , 2023 4 timmar sedan skrev Lintott: Deijseel är en tvåkomponentsfärg som många är nöjda med. Den sträcker sig när den härdar så det blir en slät o fin yta där penseldragen försvinner. Och här en länk till den svenska importören. https://www.de-ijssel-coatings.se/?gclid=CjwKCAjwuqiiBhBtEiwATgvixJQZwjanEET21AtxbFPn9N7Mb1JYSObwmuHgV8dilBKPswWhUJXXKhoCDFAQAvD_BwE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 28 April , 2023 Vill du ha billigt med OK resultat funkar alltid Biltemas tvåkomp PU-lack. Överväg om du skall ha lite halkskydd på fördäck, då kan man blanda i lite sand eller så. Den grå är rätt snygg. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/lackfarger/polyuretanlack-2000041282 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser