PontusLeander 0 Postad 27 April , 2023 Tjena, Har köpt en 2 taktare 40HK från 2006. När båten provkördes ca 20 minuter i slutet av förra säsongen gick den utan problem. Och den gick även utan problem en provkörning sen här säsongen (ca 3. Veckor sedan). Men vid andra turen för att känna in motorn har den börjat strula. Problemet är att den dör tvärt (går snabbt ner i varv och dör på någon sekund) efter ca 30-45 sekunder fullgas (ca 5500 varv) Och den dör vid samma tillfälle varje gång. Vid lite färre varv, säg 4000, då dör den istället efter ca 1 min och 30 sek, dvs den klarar sig längre. Efter att motorn dött startar den utan problem och jag kan puttra runt på låt fart med växel ilagd i 15 minuter utan problem. Luftskruven på tanken är öppen, det är även testet att byta tank och slang, för det hetaste spåret verkar vara att det är något med bränslet. Det är gjort ett komptest och en av de tre cylindrarna var något mer sliten än övriga två, men det bör inte vara orsaken till detta beteendet om jag förstått det rätt. Det är även testat att byta CDI boxen, men blev samma fenomen efter byte. Hur mycket bränsle finns det i ”systemet” så att säga? Kan det vara så att den slutar få bränsle vid högre varv och då kör slut på det som finns, och det tar ca 30-45 sekunder på fullgas? Om ja, kan det vara högfartmunstycke på förgasaren som är smutsigt/kasst och som då inte ger tillräckligt med bränsle? Någon som har några tankar och idéer om det hela? Kan tilläggas att man kan gå upp i plan, köra lite, och sen gå ner i varv och puttra vidare utan problem, så felet verkar bara uppstå när man kör på högre varvtal under x tid. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 27 April , 2023 Låter som bränslepump som inte pumpar tillräckligt men kan vara andra fel också. Kan vara så att det är skräp i bränsleslangen eller sprickor i den, men du har ju bytt så inte så troligt. Vet inte om bränslepumpen brukar gå sönder på utombordare, känns lite tveksamt men kanske smutts i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 27 April , 2023 Mest sannolikt bränslefilter som är igensatt eller bränslepump som håller på att ge upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 27 April , 2023 Är det vanlig förgasare på denna? D v s med flottör och flottörhus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PontusLeander 0 Postad 27 April , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Hybro: Är det vanlig förgasare på denna? D v s med flottör och flottörhus? Det vet jag inte, från sida 20 och framåt verkar förgasarens delar synas , framgår det där tro? https://tohatsudelar.se/onewebmedia/M7_2021_%5B002-21038-0BA%5D_M40D2_50D2.pdf Redigerad 27 April , 2023 av PontusLeander Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 27 April , 2023 6 timmar sedan skrev PontusLeander: Det vet jag inte, från sida 20 och framåt verkar förgasarens delar synas , framgår det där tro? https://tohatsudelar.se/onewebmedia/M7_2021_%5B002-21038-0BA%5D_M40D2_50D2.pdf Skulle bli förvånad om en sådan liten motor har direkt insprutning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 27 April , 2023 Om det är förgasare, så verkar tillrinningen av bränsle till flottörhuset vara för litet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 27 April , 2023 Tre förgasare med var sitt flottörhus. Alltså om det varit fel på en förgasare, så hade motorn gått på två cylindrar, om än sämre. Gemensamt för alla tre är bränsletillförseln! Detta via ett filter, som ser ut att ha en liten kopp för vattenavskiljning Till filtret finns en anslutning från en pump (givetvis). Tyvärr finns inte denna med i manualen. Rätt säker på att felet finns mellan bränsletankens utlopp och filtrets utlopp. Kan vara att det läcker in luft mellan dessa ställen, pumpen slut eller otillräcklig spänning /ström till denna, går då på lågvarv. Ja och så alla fel som kan bli på en pump. Leta rätt på en ny pump. Kolla alla slangar mellan tank och filter. Kan vara läck. Eller hopjästa invändigt, då blir det strypning, lägre kapacitet, vilket innebär att det inte hinner fylla de tre flottörhusen vid större bränsleförbrukning. Motorn dör, blir lite vila och pumpen pumpar i tillräckligt med bränsle, för typ 45 sekunders gång. Allt upprepas. Så jag tror på inringat bränslefel. Allvarligare blir det om det skulle bli fel på oljematningen. Då skär motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PontusLeander 0 Postad 27 April , 2023 1 timme sedan skrev Hybro: Tre förgasare med var sitt flottörhus. Alltså om det varit fel på en förgasare, så hade motorn gått på två cylindrar, om än sämre. Gemensamt för alla tre är bränsletillförseln! Detta via ett filter, som ser ut att ha en liten kopp för vattenavskiljning Till filtret finns en anslutning från en pump (givetvis). Tyvärr finns inte denna med i manualen. Rätt säker på att felet finns mellan bränsletankens utlopp och filtrets utlopp. Kan vara att det läcker in luft mellan dessa ställen, pumpen slut eller otillräcklig spänning /ström till denna, går då på lågvarv. Ja och så alla fel som kan bli på en pump. Leta rätt på en ny pump. Kolla alla slangar mellan tank och filter. Kan vara läck. Eller hopjästa invändigt, då blir det strypning, lägre kapacitet, vilket innebär att det inte hinner fylla de tre flottörhusen vid större bränsleförbrukning. Motorn dör, blir lite vila och pumpen pumpar i tillräckligt med bränsle, för typ 45 sekunders gång. Allt upprepas. Så jag tror på inringat bränslefel. Allvarligare blir det om det skulle bli fel på oljematningen. Då skär motorn. Stort tack för utförlig resonemang! Detta hjälper! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kmz 16 Postad 27 April , 2023 14 timmar sedan skrev PontusLeander: Det vet jag inte, från sida 20 och framåt verkar förgasarens delar synas , framgår det där tro? https://tohatsudelar.se/onewebmedia/M7_2021_%5B002-21038-0BA%5D_M40D2_50D2.pdf Flottör.... och diafragma/membran, vilket kan spöka lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 28 April , 2023 (redigerade) Ja ,visst! Så är det ju. Missade helt o hållet. Testa med en renoveringssats till bensinpumpen. Principen, samma som till äldre motorsågar. Driven av vevhustrycketfrån ena vevhuset. Nu är vi nära lösningen. Märk upp t ex med en rits på utsidan hur de olika delarna sitter i förhållande till varandra. Brukar underlätta. Några smådelar att hålla koll på. Fota när du plockar isär, den för del. Redigerad 28 April , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 28 April , 2023 Beställ inte ut massa delar innan du vet vad felet är. Jag skulle börja felsökningen med att koppla förbi oljeinblandningsenheten. Koppla in en slang med färdigblandad bensin direkt till bensinpumpen och gör en provisorisk bypass förbi oljepumpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 April , 2023 (redigerade) Hur tänker du nu? Att oljepumpen ger allt för mycket olja? Hade den gett för lite, så vore nog motorn skuren vi det här laget. - Var mycket noga med det "Craycoat" skriver, om du nu ska testa detta. Alltså att bensinen måste blandas med olja. En 2-taktare måste alltid ha olja i det bränsle som kommer in i cylindrarna! Annars bli inte motorn gammal. Redigerad 29 April , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 29 April , 2023 43 minuter sedan skrev Hybro: Hur tänker du nu? Att oljepumpen ger allt för mycket olja? Hade den gett för lite, så vore nog motorn skuren vi det här laget. - Var mycket noga med det "Craycoat" skriver, om du nu ska testa detta. Alltså att bensinen måste blandas med olja. En 2-taktare måste alltid ha olja i det bränsle som kommer in i cylindrarna! Annars bli inte motorn gammal. Jag hjälpte en kompis med liknande problem. På den motorn var det både problem med ett läckande membran i bränslepumpen så bensin flödade in i vevhuset. Men när det var åtgärdat så kvarstod ändå delvis problemet med att motorn dog efter en stunds gaspådrag. I detta fall avhjälpes det med att byta inblandningsventilen vid oljeinblandningsenheten. Jag vet inte om det var att den skickade in för mycket olja eller om det var att den strypte bensintillförsen. Men det är en enkel sak att felsöka iallafall. Som du poängterar så är det viktigt att man kopplar in oljeinblandad bensin när man gör en bypass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 April , 2023 (redigerade) Läste tråden en gång till. Visst skrivs det att motorn går en stund men sen dör. Går att starta... Och att upprepa förloppet, gång på gång. Kan det vara så här? När motorn går på tomgång och lägre varv, så orkar pumpen trycka fram bränsle och t o m fylla alla tre flottörhusen, och hålla dem fyllda. När man så ökar varvtalet, töms flottörhusen på bensin. Pumpen orkar inte leverera tillräckligt med bensin och motorn dör. Man börjar om från början... På tomgång och lågvarv, flottörhusen fylls... ... ... TS skrev: "Efter att motorn dött startar den utan problem och jag kan puttra runt på låt fart med växel ilagd i 15 minuter utan problem." Pumpen klarar alltså att leverera en viss maximal mängd bränsle konstant. Men för liten för att köra på fullgas. Renovera pumpen. - Pillra inte på oljepumpen. Gissar att den är känslig. Går säkert inte bra om den levererar för lite olja i förhållande till varvtalet. - Lite om min 2 cylindriga 2-takts snöskoter. Har jag gjort en uppföljning på hur mycket olja det går åt på 40 liter bensin. Jag tror bestämt på att det är av stor vikt att kontrollera hur mycket olja som förbrukas i förhållande till bensinförbrukningen. I snitt ca 2% med av tillverkaren rekommenderad tvåtaktsolja till skotern. Redigerad 29 April , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PontusLeander 0 Postad 29 April , 2023 Tack för era svar! En sak jag glömde skriva var att vi har testat att aktivt pumpa på slangens medans vi kör, två gånger. Vet dock inte om det gör någon skillnad på mängden bränsle som blir tillgängligt då fenomenet blev detsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 29 April , 2023 (redigerade) Tror inte slangpumpandet hjälper. Den pumpen är väl bara för att fylla slangen fram till motorn? Går inte att med den öka flödet med bensin genom pumpen på motorn. Redigerad 29 April , 2023 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 30 April , 2023 Om motorn går att återstarta och förloppet kan upprepas utan att pumpa på blåsan, så är det sannolikt ett tändningsproblem. Den mest sannolika felkällan CDI:n har du bytt, men det finns andra felkällor som statorn och stoppkretsen. Ladda ner guiden och kolla från sidan 120. Spänningstesterna kräver tillgång till ett toppspänningsvisande instrument eller en så kallad DV-Adapter för att få rätt mätvärde, men det går att komma en bit även utan att genomföra dessa tester. Genomför först punkt 1, 2 och resistansmätningarna under 3. Det går att gör spänningsmätningarna utan DVA. man kommer inte få rätt mätvärden men ser oftast om det är något liv och om spänningen försvinner innan motorn slutar rotera, vilket i så fall tyder på att tändningen stängs av. Skulle du ha ett vanligt visarinstrument så är det bättre än ett digitalt. En annan möjlighet att kolla om tändningen lägger av är att hänga dit en tändningsinställningslampa och kolla om denna slutar blinka i samma stund som motorn "stängs av". Det kan vara klokt att börja med detta test, då det visar om tändningen är orsaken öht. https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 30 April , 2023 Biltema har en enkel "provlampa" att koppla in mellan tändstift och tändhatt. I en syns om det finns gnista. TS. Oavsett vilka förslag vi kommer med, så kan det ju inte vara fel att byta membranet i bränslepumpen, som säkert levt på övertid flera år. Kan inte kosta nån förmögenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PontusLeander 0 Postad 1 Maj , 2023 Tack igen för alla svar, finns onekligen mycket att testa. Det gjordes en insats i söndags och det verkar ha blivit ordning på det hela. Har inte alla detaljer för fick grym hjälp av han jag köpte motorn av. Det var smuts i minst en av förgasarna, nått barr och några flagor, var nu sånt kommer ifrån. Kollades även på termostaten, bränslefilter samt slangarna över lag. Det blandades även i olja direkt i tanken för att vara säker på att den får smörjning. Sattes en markering på oljetanken på motorn för att se om den matar olja. Får visa sig när man kört ett tag. Båten provkördes två gånger utan problem igår, ca 6 gånger så långt som innan på fullgas. Ska ut och provköra mer så snart det blir lite bättre väder, lär återkomma om jag får problem igen, tack igen för all kunskap 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser