Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Anewaise

Hur stor 4-taktare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska köpa motor till min Crescent 525 med motorlåda. Min fråga är hur stor 4-taktare man kan få in? Har mätt o grejat men svårt att få rätt på det

Screenshot_2023-04-11-13-54-33-425_com.miui.gallery-edit.jpg

Redigerad av Anewaise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att den får inte vara förstår. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser väldigt smalt ut. Det hänger ju på hur mycket styrutslag du anser att du behöver för att manövrera båten där du använder den. Minst 30 grader åt respektive håll, gärna mer, har jag för är vad som rekommenderas. Du får ta reda på den fysiska storleken på några alternativa motorer och testa med den du har monterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4-taktare är i allmänhet betydligt bredare än en äldre 2-taktare. Mät noga, men tror det blir svårt att gå upp nämnvärt i storlek. Tycker mig se att riggen är för lång till den båten, men bilden kanske luras

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev klusa:

4-taktare är i allmänhet betydligt bredare än en äldre 2-taktare. Mät noga, men tror det blir svårt att gå upp nämnvärt i storlek. Tycker mig se att riggen är för lång till den båten, men bilden kanske luras

Jo riggen är för lång, har precis köpt båten.

Planen var en 30hk 4-taktare ska mäta en ny Tohatsu nu i helgen så får vi se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som om den bakåtriktade delen av nedre riggen behöver vara långt ner för att gå klart från skrovet när motorn svängs. Kan vara en synvilla, men där är det nog bra att mäta noga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tror du är på rätt spår med Tohatsu, även om den inte är lika smal som en gammal tvåtaktare

Det ser väldigt svårt ut och få till med lika god styrförmåga som nuvarande motor, det är nog som andra skrivit fininjustering som gäller.

Mercury har på sina V12 utombordare att växelhuset roterar, men det finns tyvärr inte något motsvarande för mindre båtmotorer. 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2023-04-26 vid 18:34 skrev Anewaise:

Ska köpa motor till min Crescent 525 med motorlåda. Min fråga är hur stor 4-taktare man kan få in? Har mätt o grejat men svårt att få rätt på det

Nu har jag svaret. Det gick med lite ombyggnation av akterspegel och kapande i motorlåda att få i en Tohatsu 30 hk😁

Screenshot_2023-05-17-04-30-43-215_com.miui.gallery-edit.jpg

Screenshot_2023-05-17-04-30-25-745_com.miui.gallery-edit.jpg

Redigerad av Anewaise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur stor viktskillnad blev det och kan du omfördela batteri och tank längre framåt? Eller kanske en sats med trimplan (hydrofoil) på riggen för att komma upp i plan snabbare om det får plats?

https://www.watski.se/hydrofoil-till-utombordare-11oxP?artnr=201471&gclid=CjwKCAjw04yjBhApEiwAJcvNoajfpBvuLtooAkd_igo32Eh8vmvToEvjRZP0gUDR1Je_nM-_ZuuzcBoCy8AQAvD_BwE

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev pseudonym:

Hur stor viktskillnad blev det och kan du omfördela batteri och tank längre framåt? Eller kanske en sats med trimplan (hydrofoil) på riggen för att komma upp i plan snabbare om det får plats?

https://www.watski.se/hydrofoil-till-utombordare-11oxP?artnr=201471&gclid=CjwKCAjw04yjBhApEiwAJcvNoajfpBvuLtooAkd_igo32Eh8vmvToEvjRZP0gUDR1Je_nM-_ZuuzcBoCy8AQAvD_BwE

Den gamla vägde 60 och denna 71 så 11kg skillnad. Det är ju en halvplanande båt men ska se om jag kan få upp den med trimplan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...