Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Gullholmarn

Riggning rullmast (lär av mina misstag)

Rekommendera Poster

Hej
Tänkte dela med mig av ett tips jag fick, det kanske är något ni andra tänkt på men jag har det inte. 
Riggade och mastade båten i början av veckan ( Ohlson 8:8 med selden rullmast). När den väl var mastad så fick jag för mitt liv inte upp storfallet (löper inuti masten). Fick upp i kranen och såg att den löpte lätt i likrännan och att det var i själva masten det tog stopp. Med tre gubbar som drog till i fallet lyckades vi dra det men det var lika trögt hela tiden så vi gav upp då det blev sent. Ringde de som sålt masten idag och fick troligen reda på vad för tavla jag har gjort.
Enligt firman får de ett eller ett par samtal om året om personer som gjort just detta.
När masten låg på sidan så satte vi i en vant underifrån(undervant) vilket troligen var ett misstag. Troligen har vi klämt fallet under ett ändbeslag till vanten.

Skall åka och släppa ett vant i taget och se ifall fallet då löper lättare och om det är det som är felet. Hoppas jag kan fixa det utan att behöva ta ner masten igen men det återstår att se. Det lovar 17M/S i byarna så kanske inte blir idag...

Icke rullmaster kanske också har fallen i masterna? Jag har inte tänkte på det och blev lite osäker nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog det vanligaste att fallen är inne i masterna oavsett om det är vanlig eller rullmast.

 

Jag tror inte att det hjälper att bara slacka vanten för att få loss. Man måste nog upp och vrida/lirka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rena råttfällan.

 

Men kolla först om ena vantbeslaget möjligen sitter lite längre in i masten?

Det skulle ju kunna indikera vart felet är.

 

Om det är felet, så kolla att fallet inte blivit skadat.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som jag misstänkte en undervanten, vi lyckades lirka loss fallet och allt såg bra ut!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...