Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
  • 0

Fråga

Hej allihop!

Nu är det dags för lite vård av skrovet på min Flipper 575Ht.

Konstaterade att det hade varit praktiskt att lyfta båten av trailern och få fritt arbetsutrymme med ståhöjd under skrovet. Jag har möjlighet att lyfta med truck och palla upp för säkerhet.

Givetvis kan jag lyfta under båten med långgafflar och alternativet att lyfta ovanifrån med rundsling under skrovet skulle oxå funka MEN!

Nu till frågan:

 

Vad tror ni/har någon erfarenhet av att lyfta ovanifrån i knaparna?

Jag funderar isåfall på att sätta förstärkningar under däck till fästena och eventuellt sätta dit lyftöglor istället för knap. 

Skulle knaparna hålla tro?

finns det risk att det på något sätt skulle bli för stor belastning på skrovet?

Båten väger ca 700kg och jag har tillgång till rätt utrustning (truck, lyftredskap etc) och utbildning i säkra lyft/lasthantering.

 

Tankar runt detta är välkommet!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Båten består av två moduler (skrov och däck/överbyggnad) som antingen limmats ihop med typ polyesterspackel eller limmats och popnitats. I tillägg så är däcket sällan särskilt kraftigt dimensionerat. Normalt en sandwich konstruktion för att få styvhet i däck, men inte särskilt tjocka laminat. Så även om du lokalt förstärker under knaparna så är risken att laminatet runt förstärkningen ändå inte håller. Om det håller är risken att du får "delaminering" i skarven mellan de två limmade modulerna och med det vattenläckage genom relingen (regnvatten som letar sig in).

 

Nu är ju inte 700kg så mycket, men jag hade inte vågat chansa. Funkar nog några gånger men kanske inte i längden.


Det finns ju segelbåtar som väger betydligt mer och dom har en centrumlyftögla, men den sitter då väl förankrad i kölen.


Om knaparna varit förankrade i skrovet hade det nog kunnat funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack för svar!

Mina tankar gick just kring detta och nu har jag fått det bekräftat och låter bli det experimentet.

Tack för nyttig info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Duger det inte med sling av t ex 50 mm spännband?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej och välkommen till MG!

 

Jag skulle inte vara ett dugg  orolig för att lyfta båten i knaparna.

Om knaparna inte tål några hundra kilo statisk last så skulle jag däremot vara orolig när båten är förtöjd.

 

Så här hade jag gjort.

  1. Kollat att de två akterknaparna har rejäla brickor på baksidan.
  2. Om brickor saknades skulle jag skaffa och montera brickor oavsett om jag tänkte lyfta båten eller inte.
  3. Dessa knapar sitter så nära friborden och åkterspegeln så inget kommer att röra på sig när man lyfter.
  4. Fram skulle jag lyfta i stävöglan, känns bättre än att lyfta i en knap mitt på däcket som i alla fall teoretiskt skulle kunna bågna uppåt något ock kanske ge upphov till framtida läckage.
  5. Skulle också kolla så att det finns brickor både bakom knapen och stävöglan.

Troligen är din båt överdimensionerad som många båtar från 70-och 80-talen.

Säkert ingen avanserad konstruktion, utan robust glasfiberarmerad plast utan finesser.

 

Nu blev ditt beslut kanske inte lättare av mitt inlägg, men alla tänker inte lika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
10 minuter sedan skrev Mackey:

Hej och välkommen till MG!

 

Jag skulle inte vara ett dugg  orolig för att lyfta båten i knaparna.

Om knaparna inte tål några hundra kilo statisk last så skulle jag däremot vara orolig när båten är förtöjd.

 

Så här hade jag gjort.

  1. Kollat att de två akterknaparna har rejäla brickor på baksidan.
  2. Om brickor saknades skulle jag skaffa och montera brickor oavsett om jag tänkte lyfta båten eller inte.
  3. Dessa knapar sitter så nära friborden och åkterspegeln så inget kommer att röra på sig när man lyfter.
  4. Fram skulle jag lyfta i stävöglan, känns bättre än att lyfta i en knap mitt på däcket som i alla fall teoretiskt skulle kunna bågna uppåt något ock kanske ge upphov till framtida läckage.
  5. Skulle också kolla så att det finns brickor både bakom knapen och stävöglan.

Troligen är din båt överdimensionerad som många båtar från 70-och 80-talen.

Säkert ingen avanserad konstruktion, utan robust glasfiberarmerad plast utan finesser.

 

Nu blev ditt beslut kanske inte lättare av mitt inlägg, men alla tänker inte lika.

 

Det är en jäkla stor skillnad på att belasta knapar i sidled, parallellt med däcket (som vid förtöjning), och rakt upp!!!

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Det är en jäkla stor skillnad på att belasta knapar i sidled, parallellt med däcket (som vid förtöjning), och rakt upp!!!

Jo, men klarar de och båten inte ett par hundra kilos last rakt uppåt med ordentliga brickor under så skulle jag bli orolig.

 

Det finns ju en del spännande bilder på båtar som blir hängande i knaparna vid ebb eller vid lite misslyckade slussningar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
7 timmar sedan skrev Mackey:

Det finns ju en del spännande bilder på båtar som blir hängande i knaparna vid ebb eller vid lite misslyckade slussningar.

Jo, de kommer nog sitta kvar på båten och man lär inte tappa båten om man lyfter i dem.

 

Men från att de klarar det till att rekommendera det som en återkommande sak utan att det ger sprickor eller (låt vara, kosmetiska) skador på båten, är det ganska långt. Jag hade aldrig vågat använda dem för vertikala lyft, om de inte uttryckligen var avsedda och konstruerade för det.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...