Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Specarn

MD 17 länkarm mellan insppump o "gasarm"

Rekommendera Poster

Vatteninläck in i motorn i höstas/ pumpen.

Nu kommer ingen diesel fram efter pumpen (jag har luftat med mstarpumpen) . Tittat in bakom luckan till reglagarmar och ser en "arm" / axel till pumpen länkad till ,"gasarmens" exenterrörelse. Arm/axeln till pumpen rör sig inte då jag vrider på gasarmen. Kanske har något rostat fast? Finns det någon sprängskiss på "länkningen"? Behöver man kanske lyfta ur pumpen för att kunna åtgärda ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Specarn:

Vatteninläck in i motorn i höstas/ pumpen.

Nu kommer ingen diesel fram efter pumpen (jag har luftat med mstarpumpen) . Tittat in bakom luckan till reglagarmar och ser en "arm" / axel till pumpen länkad till ,"gasarmens" exenterrörelse. Arm/axeln till pumpen rör sig inte då jag vrider på gasarmen. Kanske har något rostat fast? Finns det någon sprängskiss på "länkningen"? Behöver man kanske lyfta ur pumpen för att kunna åtgärda ?

Vissa grejer där inne rör sig väl inte förrän varvtalsregulatorn arbetar och det gör den väl inte innan motorn snurrar och går. En bild vore nog bra. Reglagearmen/kuggstången på insprutningsp. kan rosta fast, om den fastnat i stoppläget så kommer ingen diesel efter pumpen. Vet inte hur det är på MD-17 men på MD-11 går det inte att få ur pumpen ur sitt hål om den står i stoppläget. Då måste låsningen fixas genom luckan. Kul jobb om motorn sitter illa till.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen jag smorde med 5.56 och knackade och ryckte med ett 5mm vi rör som jag krökte.Luftade och då startade motorn. Men men efter ca 15 sek började den rusa och "drakstoppet" med pinnen funkade ej 

Fick öppna de tre spridarnuttrarna för stopp. Då jag demonterade luckan till reglerarmarna ändrade jag på på en justerskruv som går in i huset med en låsmutter? 

Den lilla klena dragfjädern monterade jag tillbaka.

Vad har justerskruven för funktion  och vad kan ha hänt då motorn plötsligt börjar rusa efter ca 15 sek med "perfekt" lågt tomgångsvarvtal ? 

Någon klok varvtalsPentagubbe?

Och varför fungerade inte "dödarpinnen". Tacksam för klokskap .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...