Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
KlasG

Polar 22 ombyggnad till öppen snipa

Rekommendera Poster

Inhandlades i Grebbestad i höstas för 60k, sitter en flong ny Solé mini 17 i (45h på mätaren)

46 mil hem till Oskarshamn med 30-kärra. Vinterkonservera motorn och torka båten helt torr från vatten och in på en loge över vintern för att torka ur helt.

Hämtade hem båten för två veckor sen.

 

1311565858_10158862436347653_8989414621556620258_n.jpg.79c921e2a5f683e212c09fa3a8c76e55.jpg

 

Nu

Taket och pulpitar avrivna, all el och styrning utriven.

Spackla-slipa-spackla-slipa-spackla-slipa osv osv...

 

Nya bänkar i aktern monterade. Blev en sidopulpet istället för mittpulpet för styrningen. Nytt bord till fören tillverkat, ska dubbla som solbädd. 

 

Epoxibehandling (fyra rollade lager Biltema epoxiprimer med lätt slipning innan tredje) av bänkarna fram påbörjad, durken ska få första varvet i kväll. Ska toppas med biltema 2k överallt.

 

Motorkåpan står bara som dammskydd på bild nedan, ska givetvis behandlas den med.

 

Toalett inpassad, kompressorkylskåp inhandlat och ska monteras i aktertoften. Hydraulstyrning som jag hade liggandes ska monteras med en finfin rostfri ratt från allas favoritvaruhus.

 

Hela däcket är spacklat (stora hål efter pulpit) och ska slipas och målas (kvällen är lång) (Biltema alkyd vit) Kanske kommer ångra mig här, men jag upplever att 2k blir för hal att gå på, jag målar hellre i lite vitt på vårkanten om det har skavts av någonstans än att halka på arslet i när man ska kliva i båten efter några bärs.

 

Utsidan ska spacklas upp (väldigt fin redan nu men några skav finns det), slipas ner med 240 papper. och målas marinblå (2k international typ)(kanske med vit snobbrand)

Relingstross i hampa ska handlas (Westerbergs i Norrköping)(70-ish millimeter) och monteras istället för den gamla gummilisten.

 

Lanternor blir en kombipinne fram för topp(225 grader)-sb-bb och en akterlanterna under trossen. På det sättet blir det noll ströljus i båten.

All el ska dras, blir ganska sparsmakat. Lanternor, kylskåp, länspump x2, USB-uttag x2. Ett startbatteri, två förbruknings delat med skiljerelä från biltema. Batterierna ska sitta i fören, blir ganska grova kablar till motorn, men jag vill ha så mycket vikt i fören det bara går. 

 

Alla dynor ska tillverkas nya, i gamla snipan gjorde jag en "tillfällig grej" :).  

Oljemasonit som botten, på med skumgummi, vika runt markisväv (dyrt som guld), limma med ungarnas smältlimpistol mot masoniten (var ju bara tillfälligt). Dynorna ser ut och känns som nya efter fem år i regn och sol (har aldrig stuvat undan dynorna). Blir nog samma i den nya båten, fast kanske lamineras med ett lager "liggunderlag" mellan skumgummi och markisväv. Skumgummit är det billigaste vi hittade i lagom tjocklek på jysk typ.

 

Sjösättning innan Maj är slut är målet. Mer bilder kommer.

342870881_1865291153836627_4272173400301120219_n.thumb.jpg.ae4bba355929aa3de4968c64bbe4f3bb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterbart är att alla sidor säger att en polar 22 är 220 centimeter bred, det är den inte. Den är 233 cm.

 

Min garageport är 230 bred...... Utan relingslist är båten 229,5 :)

 

Kan bara gissa vad grannarna tänkte när jag i vredesmod står och sliter relingslist på uppfarten 😃 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt som jag går igång på! Om man ändå inte använder båten för övernattningar vilket den ändå är i minsta laget till så är det helrätt att strippa av den allt onödigt vilket gör den lättare dessutom. Vill man så kan man ju bocka till ett par rör och låta sy ett kapell om det blir för jävligt med stänk. Har du tänkt att ha hydraulstyrning på den eller vajer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Kul projekt som jag går igång på! Om man ändå inte använder båten för övernattningar vilket den ändå är i minsta laget till så är det helrätt att strippa av den allt onödigt vilket gör den lättare dessutom. Vill man så kan man ju bocka till ett par rör och låta sy ett kapell om det blir för jävligt med stänk. Har du tänkt att ha hydraulstyrning på den eller vajer?

Hydraul blir det, men bara för att jag hade det liggande från ett annat projekt :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt spännande projekt! Hur har det gått? Du får gärna skicka lite bilder på processen. Jag har nyligen införskaffat mig en likadan Polar 22 och behöver lite inspiration :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev hon till slut, sen bilden togs har jag tillverkat ny flaggstång i rumpan till en mer potent 140cm lång rackare.

Flaggar en 150cm flagga just nu (för båtar +40 fot), fint ska det vara :)

 

Motorn har gått som en dröm hela sommaren, några små bubblor i färgen har det dykt upp i regnet, men man måste ju ha något att göra i vår.

 

//Klas

vickan.jpg

  • Gilla 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket fint resultat! 
Bra jobbat!

Jag har själv precis blivit lycklig ägare av en polar 22 från 70-talet som jag planerar att renovera och ändra överbyggnad på. Nu har jag bara hämtat båten och täckt den för vintern och jag tänkte att jag skulle skruva ur dyvikan, men hittar ingen🤔.

Jag tänkte höra om det finns någon här som kanske vet var den sitter eller kan svara på om båtarna tillverkades utan bottenplugg?
Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Axelmakten:

Vilket fint resultat! 
Bra jobbat!

Jag har själv precis blivit lycklig ägare av en polar 22 från 70-talet som jag planerar att renovera och ändra överbyggnad på. Nu har jag bara hämtat båten och täckt den för vintern och jag tänkte att jag skulle skruva ur dyvikan, men hittar ingen🤔.

Jag tänkte höra om det finns någon här som kanske vet var den sitter eller kan svara på om båtarna tillverkades utan bottenplugg?
Tacksam för svar

Min bottenplugg sitter på babord sida precis akter om sjövattnet.

Det ser inte eftermonterat ut. 

 

/Klas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt fint, grymt jobbat! 

Har själv tankar på att skaffa en snipa i samma storlek och bygga om till öppen fast med ståhytt i aktern (fiskebåt stuk). Vad jag funderat på är om skrovet behöver styvas upp eller förstärkas på något sätt när man tar bort så stor del av överbyggnaden. Har du märkt något efter ombyggnad kring detta? Eller har du gjort något för att kompensera borttagandet av överbyggnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev KalleMandelstam:

Väldigt fint, grymt jobbat! 

Har själv tankar på att skaffa en snipa i samma storlek och bygga om till öppen fast med ståhytt i aktern (fiskebåt stuk). Vad jag funderat på är om skrovet behöver styvas upp eller förstärkas på något sätt när man tar bort så stor del av överbyggnaden. Har du märkt något efter ombyggnad kring detta? Eller har du gjort något för att kompensera borttagandet av överbyggnaden?

Tack. Känns modellberoende. Just polar 22 såldes både som öppen och som ht. Samma skrov. 

 

Det som hände däremot var att mitten på skarndäcken blev svajiga. Så där fick jag plasta in två förstärkningar under. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, KlasG said:

Tack. Känns modellberoende. Just polar 22 såldes både som öppen och som ht. Samma skrov. 

 

Det som hände däremot var att mitten på skarndäcken blev svajiga. Så där fick jag plasta in två förstärkningar under. 

Tack för svar Klas! Ja jag antar att man får utvärdera behovet efter båtmodell helt enkelt. 
Tack igen! 

 

/Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...