Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Stormfocken

Motorfot MD5

Rekommendera Poster

Är det någon som här på detta kunniga forum som vet hur "motorfoten" i en Albin 78 (1980) med en MD5b är konstruerad innanför plasten?

Motorn är ju fastsatt med två bultar på varje "motorfot" men på en av dessa är sannolikt hon-gängorna paj för en av bultarna. "Motorfoten" är alltså det inplastade stöd som "benen" som sitter på motorn är fastsatt i. Dvs benen som sitter på motorn är fastbultade i "motorfoten" som är en inbyggd/inplastad del av motorrummets golv.

Jag upptäckte i somras att en bult lossnat och motorn så att säga gled lite i sidled för varje slag då den andra bulten inte klarade att ensam hålla motorn still, och vid motorlyft kunde vi få dit bulten typ ett knappt varv men inte mer. Gängpaj eller annat knas. Något måste göras.

Jag funderar på att låta borra upp ett till hål, gänga det och sätta dit en tredje bult mellan "benet" och "foten". Men är det bara plast under det inplastade så går ju inte det. Men jag hoppas att det är en stålbricka direkt under plasten under hela den fyrkantiga formen som foten har och då borde det fungera. Men är det någon som vet?

Jag ta gärna hjälp med terminologin också - gissar att det finns ett riktigt namn på motorfötterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, nja, det är inte själva motorkudden utan jag tror att gängorna i bulthålet som fäster kuddarna i båten har gått paj. 

På golvet i motorrummet finns två inplastade klossar (det jag kallat "motorfot") som motorkuddarna vilar på och är bultade i. Det är i dessa klossar jag hoppas det är stål under plastens yta så man kan borra upp ett tredje hål genom motorkudde och in i klossen/motorfoten, och på det sättet fästa motorn i båten bättre än nu. Eller är det bara plast eller kanske trä? Vad är klossarna under plasten gjorda av?

Mmh, riktning av motorn - det får bli nästa fråga.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev Stormfocken:

Tackar, nja, det är inte själva motorkudden utan jag tror att gängorna i bulthålet som fäster kuddarna i båten har gått paj. 

På golvet i motorrummet finns två inplastade klossar (det jag kallat "motorfot") som motorkuddarna vilar på och är bultade i. Det är i dessa klossar jag hoppas det är stål under plastens yta så man kan borra upp ett tredje hål genom motorkudde och in i klossen/motorfoten, och på det sättet fästa motorn i båten bättre än nu. Eller är det bara plast eller kanske trä? Vad är klossarna under plasten gjorda av?

Mmh, riktning av motorn - det får bli nästa fråga.... 

Motorbädd, tror jag är det riktiga namnet på det du har problem med. Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det en stålplatta inplastad i bädden. Borde gå att gänga om till en dimension större maskinskruv. Du har ju s‐drev så uppriktningen är inte lika kritisk som vid axeldrift.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Ja, en större dimension borde fungera - borde vara det enklaste sättet! Men kommer sannolikt kräva att motorn lyfts igen (annars tror jag "benet" från motorn är i vägen). 

Vi får hoppas det är en stålplatta inplastad som täcker hela motorbäddens fyrkantiga yta - visst hopp verkar alltså finnas! Underbart! -  för andra delar av den plattan kommer man åt att borra i utan att lyfta motorn. Jag får börja med att försöka dra i en tredje maskinskruv och går inte det så blir det väl motorlyft och sedan förstora det ursprungliga hålet.

Just nu sitter motorn på rätt plats på motorbädden så vore skönt att slippa lyfta motorn igen men en av bultarna går bara att dra åt ca ett varv, så den kommer nog skaka loss igen när man kör motorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev Stormfocken:

Tackar! Ja, en större dimension borde fungera - borde vara det enklaste sättet! Men kommer sannolikt kräva att motorn lyfts igen (annars tror jag "benet" från motorn är i vägen). 

Vi får hoppas det är en stålplatta inplastad som täcker hela motorbäddens fyrkantiga yta - visst hopp verkar alltså finnas! Underbart! -  för andra delar av den plattan kommer man åt att borra i utan att lyfta motorn. Jag får börja med att försöka dra i en tredje maskinskruv och går inte det så blir det väl motorlyft och sedan förstora det ursprungliga hålet.

Just nu sitter motorn på rätt plats på motorbädden så vore skönt att slippa lyfta motorn igen men en av bultarna går bara att dra åt ca ett varv, så den kommer nog skaka loss igen när man kör motorn. 

Det går ju att lossa "benet" från motorn för att få bättre med plats. Kör en gängtapp i hålet där du bara kan vrida ett varv, så får du se vad som händer.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en stålplatta i plasten så kan du montera en "Helicoil" gänga i det trasiga hålet. Då kan du behålla samma skruvdimension som tidigare.

Det är ganska enkelt att borra upp hålet för Helicoil tappen och göra gängan för insatsen sedan montera själva insatsen. Titta på det innan du gör något annat.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack excel319 och LuminaL för superbra tips! Börjar få en bra känsla nu - det här ska nog fixa sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där ja, i fredags kom marinteknikern för fixa ovanstående problem - det blev en helicoil-lösning, och ett litet motorlyft för att minska tryck/spänningar under arbetet. 

Nu gick den maskinskruv som lossnat att dra i ordentligt och den andra visade sig vara böjd (den som inte lyckats hålla emot när den var "ensam"). Så den byttes förstås. 

Ska bli skönt att lägga i den nu när detta är fixat. Det borde hålla men jag kommer förstås dels efterdra maskinskruvarna men också åtminstone en gång per säsong kolla att de sitter som de ska!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...