Propellervatten 0 Postad 23 April , 2023 Hej, detta blir mitt första inlägg här på forumet. Osäker på om det finns någon som har erfarenhet från liknande problemställning, men jag ger det ett försök! Har en 2-takts Mercury Viking på 10 hästar som är monterad på en liten jolle som "flippade" 180 grader under färd och hamnade upp&ner i vattnet. Efter att jag bärgat jollen och kompisen så har jag gjort följande: Ryckt ur tändpluggarna och tömt vattnet i cylindrarna Bytt ut bensinen mot ny Plockat isär förgasaren och rengjort allt och skiftat packningar Plockat ut "reed valve" och kollat så den var hel. (vet ej vad det heter på svenska, insug kanske?) Den gamla CDI-boxen gav endast gnista på en av tändpluggarna, så har skiftat den och nu gnistar det iaf på båda stiften. Jag har fått motorn att gå (skitdåligt) i max 2-3 minuter som längst. Den är extremt svårstartad och när man väl får igång motorn och är snabb och ger på lite gas så låter det väldigt "dovt" och så dör den. Oftast när den dör, så dör den väldigt tvärt, även om man lyckats få upp varvtalet lite. Jag har tyvärr ingen kompressionstestare, så har ej haft möjlighet att kolla kompressionen i cylindrarna. Jag har ohmat statorn och motståndet på denna ligger innom gränsvärderna enligt manualen. Jag har flera gånger tidigare fått igång dieselmotorer (innombordare) där det har runnit tillbaka vatten in i cylindrarna, men det har då ej vart under drift som vatten kommit in i motorn. Finns det någon sköning här inne som har någon erfarenhet av min problemställning och som kan komma med några tips eller inspel här? Jag har några tankar om hur bra en motor borde må efter att den i full arbetstemp och varvtal får vatten i sig och tvärstannar. Både med tanke på den snabba avkylningen, men också eftersom allt tvärstannat väldigt tvärt.. Jag la in en liten video där man iaf hör lite kort hur motorn låter när man försöker ge på lite gas.. Mvh/ Robban 20230423_165519_.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 23 April , 2023 Om du sprutar in startgas när du gasar på. Varvar den upp då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 April , 2023 Citat Kilen till svänghjulet kan gå sönder om motorn tvärstannar. Hamnar svänghjulet fel blir tajmingen pannkaka. Att resistansen i stator och tändspolar är OK är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att tändningen skall funka. Spolen som laddar CDI:n ger 200 - 300V. Ohmmetern ger oftast under 10V. Om motorn dränkts i salt/bräckt och sedan torkat, så kan det ge bli överslag. Av detta skäl bör motorn omedelbart dränkas i sötvatten innan den torkas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellervatten 0 Postad 23 April , 2023 33 minuter sedan skrev Hybrid: Om du sprutar in startgas när du gasar på. Varvar den upp då? Hallå, Hybrid! Nej, märkligt nog så säckar den ihop när jag sprutar in startgas när den väl är igång.. Har använt startgas direkt i cylindrarna, och litegrann i förkasaren för att få den igång. Men när den väl går igång så låter den ganska kvävd när jag sprutar in startgas, och så dör den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellervatten 0 Postad 23 April , 2023 34 minuter sedan skrev guestsson: Kilen till svänghjulet kan gå sönder om motorn tvärstannar. Hamnar svänghjulet fel blir tajmingen pannkaka. Kilen till svänghjulet, var finner man den? 35 minuter sedan skrev guestsson: Om motorn dränkts i salt/bräckt och sedan torkat, så kan det ge bli överslag. Av detta skäl bör motorn omedelbart dränkas i sötvatten innan den torkas. Är på en segelbåt i Spanien, och vattnet är väldigt salt här.. Jag glömde skriva det i trådstarten, men några dagar efter att motorn blev dränkt, så spolade jag av den med sötvatten. Sprutade in så gott jag kunde under svänghjulet, och resten fick sig en redig dusch! Dock ska tilläggas att jag drog igång motorn någon minut direkt efter att jag tömt cylindrarna på vatten, kanske en timme efter att motorn blev dränkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellervatten 0 Postad 23 April , 2023 Tack för tipset, ska kolla upp den!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 April , 2023 Har du bytt tändstift? Några dagar med 3-4 % saltlösning är väldigt lång tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellervatten 0 Postad 23 April , 2023 47 minuter sedan skrev guestsson: Har du bytt tändstift? Ja, eller vi skiftade innan vi gjorde första seriösa försöket att få igång motorn igen. Dock hade butiken i hamnen vi var i då ej exakt samma stift, så tog ett par på deras rekommendation, men dessa skiljde sig åt på gapet mellan elektroden och "knaggen" på stiftet. Båda stiften är "8-or" men fattar inte vad alla andra bokstäver betyder.. Nu i hamnen Valencia fick vi tag på ett nytt stift med rätt spec. Kastade precis loss mot Ibiza och hoppas att dom har ett till där, så vi kan få prova med 2 nya stift som stämmer med vad som rekommenderas enl manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellervatten 0 Postad 26 April , 2023 2023-04-23 vid 18:46 skrev guestsson: Kilen till svänghjulet kan gå sönder om motorn tvärstannar Denna har jag nu kollat, och den var hel och fin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellervatten 0 Postad 26 April , 2023 2023-04-23 vid 18:46 skrev guestsson: Att resistansen i stator och tändspolar är OK är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att tändningen skall funka Nu har jag mätt upp stator, trigger och spolar en gång till. Statorn och triggern mätte upp perfekt: Stator: 403 ohm (gränsvärden i manualen är mellan 370-445 ohm) Trigger: 737 ohm (gränsvärden i manualen är mellan 650-850 ohm) MEN.. Spolarna mäter båda mellan +/- 0,2 ohm (gränsvärden i manualen är mellan 0,02-0,04 ohm) Mellan "-" och "hatten som går på tändstiftet" får jag 960 ohm på den ena, och 970 ohm på den andra spolen. (gränsvärden i manualen är mellan 8000-11000 ohm) Det är lite märkligt att det är en tiondel av motståndet som ska vara mellan - och hatten på båda spolarna tycker jag. Jag tror att jag mätt korrekt enligt manualen. Då blir ju frågan om detta avvik skulle kunna förklara att mortorn knappt går, och om man bara ska ta och skaffa 2 nya spolar. Jag tror iaf att jag läst värderna rätt i manualen, det står tex "R X 1000" när man ska mäta mellan minus och hatten som går på tändstiftet. Det borde väl vara så enkelt som att man gångrar det som står (8-11) med 1000? alltså 8000-1000 ohm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser