Ainars 10 Postad 23 April , 2023 Hej! Före detta båtägaren hade installerad en fläckt i motorrummet och jag undrar varför? Detta är en VP diesel. Jag trodde att man behöver en fläckt om man har bensindriven motor. Eller finns det en annan anledning till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 23 April , 2023 Bättre luftflöde till motorn? Ventilering för en dieselvärmare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 23 April , 2023 Suger fläkten ut luft, eller blåser den in luft..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 23 April , 2023 Har inte slagit på den hittills. Kommer att testa det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redit 2 Postad 23 April , 2023 Motorn behöver ju MYCKET luft för att fungera, ju mer luft desto bättre effekt ger motorn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 23 April , 2023 4 minuter sedan skrev Redit: Motorn behöver ju MYCKET luft för att fungera, ju mer luft desto bättre effekt ger motorn! Måste vara en STOR fläkt om den ska trycka in mer luft än motorn kan suga. Jämför med varvtalet och effekten på en turbo.Men i princip har du naturligtvis rätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 23 April , 2023 Jag har en motorrumsfläkt (till en VP D2-55 )som blåser in sval luft precis ovanför generatorn och min känsla är att när jag slår av fläkten så stiger temperaturen på generatorn och Balmar regulatorn verkar dra ned laddningen rejält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 24 April , 2023 Från Pentas installationshandbok: "Fläktar För att ventilera motorrummet effektivare och alltså hålla temperaturen i motorrummet på en låg nivå, måste en utsugningsfläkt normalt installeras i utloppskanalen Fläktar får aldrig installeras i inloppskanalerna, eftersom detta kan leda till övertryck i motorrummet med risk för att gaser eller luft läcker ut till andra delar av båten. För dieselmotorer kan fläkten mycket väl kontrolleras av en termostat och bör starta vid ungefär +60°C temperatur i motorrummet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 24 April , 2023 Har också funderat över detta. I min Saga 310 fr 2008 finns ingen fläkt monterad. Det är ganska rejäla tilluftskanaler så ventilationen kanske duger under gång men då man lagt till blir golvet över motorn jäkligt varmt. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 24 April , 2023 16 timmar sedan skrev Rascal: Måste vara en STOR fläkt om den ska trycka in mer luft än motorn kan suga. Jämför med varvtalet och effekten på en turbo.Men i princip har du naturligtvis rätt. Typ en kompressor, turbo eller helst båda delarna...😃 Men denna elektriska fläkt kan ju ventilera ut varmluft ur motorrummet eller trycka in någon mindre varm luft i detsamma, om det nu finns möjlighet att samma mängd luft tillåts strömma in eller ut ur motorrummet. Många (inte alla) motorrum med dieselmotorer har ju en tendens att bli ganska varma, se effektiv ventilation är ju aldrig fel oavsett om det sker med självdrag eller fläkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 24 April , 2023 5 timmar sedan skrev Wergis: Har också funderat över detta. I min Saga 310 fr 2008 finns ingen fläkt monterad. Det är ganska rejäla tilluftskanaler så ventilationen kanske duger under gång men då man lagt till blir golvet över motorn jäkligt varmt. // Mats W Golvvärme brukar man få betala extra för hemma. Har samma fenomen i min Saga 27, tycker det är behagligt höst och vårkvällar. Blir det för varmt får du väl tilläggsisolera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 24 April , 2023 Hade tidigare en N29C där man rekommenderade ett tillskott av luft till motorrummet då ventilationen var underdimensionerad. Lösningen var en tilluftsfläkt eller extra gälar , tillverkaren kände säkert till detta. Jag räknade på det utifrån VP:s installationsmanual just för en AD41B:s behövliga insugsluft och därtill behövlig ventilation, cirka 2 dm² inluftsyta saknades. Strypning i intagslådorna . Körde ibland med en motorlucka lite öppen. Sett flera N29C med extra luftintag. Säkert flera båttillverkare som använt fel kalkyleringsunderlag för VP:s motorinstallationer. Själv är jag just nu förvånad kring våran nuvarande båts låga installation av motorerna(m a p vattenlinjen), i förhållande till rekommendationer ifrån VP. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser